20.06.2011 15:35

Pražské Quadriennale láká na sbor automobilů a do opuštěné budovy Rudého práva

Do své druhé poloviny se dnes přehoupne mezinárodní přehlídka divadelní scénografie a architektury Pražské Quadriennale 2011. Stejně jako v předchozích dnech, i tento týden bude až do neděle pokračovat plejáda prezentací umělců a jejich děl na několika místech Prahy. Mezi stěžejní akce bude patřit úterní představení Claudie Bosse the tears of stalin, v jehož rámci zazní na Čechově mostě chór osmnácti sirén, umístěných na devíti automobilech. V budově, kde dříve sídlil komunistický deník Rudé právo a která je určena ke kompletní přestavbě, vystoupí se svým spektáklem progresivní maďarská skupina Krétakör.      

The Tears of Stalin. Nápis, který již několik dní vévodí pohledu na Letnou od Vltavy a vzbuzuje zvědavost kolemjdoucích, je součástí umělecké koncepce stejnojmenného projektu umělecké ředitelky vídeňské skupiny theaterecombinat Claudie Bosse. V úterý 21. června vyvrcholí unikátní projekt the tears od stalin/stalinovy slzy, která na celou hodinu přeruší dopravu na Čechově mostě. V odpoledních hodinách vjede pohyblivý orchestr devíti automobilů na Václavské náměstí, kde zahájí unikátní městský koncert. 18 amplionů na čtyřech kolech poprvé rozezní centrum Prahy v 16:30. Poté se motorizovaný, choreograficky vedený ansámbl vydá směrem k Čechovu mostu, kde se odehraje od 17.10 do 18.00 hodin hlavní část představení.

Záměrem autorky je podle jejích slov „zastavení života ve městě a zaposlouchání se do jeho zvuků“. K tomu bude sloužit jak pohybová, tak zvuková choreografie devíti automobilů. Každý z vozů bude mít na střeše dva reproduktory se zvuky sirén, znějící odlišnými tóny. Claudia Bosse zkomponovala skladbu z pohyblivých tónů vytvořených Milanem Guštarem, postavenou na vzájemném vztahu jejich výšky, rytmu a pomlk. Pro diváky bude přímo na Čechově mostě připravené hlediště.

Městská kompozice tak vznikne prolínáním těchto tónů, zvuků města a pohybu mobilních zvukových aparatur. Autosboru měl původně předcházet tichý a šeptající dav lidí v ulicích, tato část spektáklu s názvem Exploze ticha musela být ovšem kvůli nedostatečnému zájmu potenciálních účinkujících zrušena.

Pro město mají být stalinovy slzy (the tears of stalin) znamením „poeticko-politické iritace“, zároveň ale i pojítkem k historii místa, na němž stál největší pomník Stalina na světě. Podle autorky třídílného projektu nápis viditelný i z ulic centra Prahy připomíná atmosféru města v období instalace pomníku i jeho následného odstranění, obrovská písmena pak mají evokovat atmosféru plnou slibů a očekávání společnosti po revoluci v roce 1989. Písmena zůstanou na Letné až do neděle, kdy Pražské Quadriennale končí.

Ve vyklizeném objektu bývalé tiskárny a vydavatelství Rudého práva v ulici Na Florenci se ve třech dnech po sobě - od úterý do čtvrtka - představí site-specific známé maďarské umělecké skupiny Krétakör Trilogie Krize / Část 1: jp.co.de. Multimediální reality show se dotkne upálení Jana Palacha, neutěšené politické situace v současném Maďarsku, náboženství, ale i úskalí vztahů mezi rodiči i dětmi a v neposlední řadě hledání identity střední Evropy. „V centru příběhu stojí osmnáctiletý Balázs, který před neshodami s rodiči utíká do virtuální reality utvářené vlastními videi a počítačovými programy. Jednoho dne se rozhodne rodinu opustit a stvořit si vlastní svět s postavami jako Jan Palach nebo Ježíš Kristus. Následně přejímá část jejich identity a snaží se kolem sebe vytvořit obdobný mýtus, včetně tragického vyústění,“ líčí Árpád Schilling, vedoucí souboru Krétakör (Křídový kruh), a režisér Péter Fancsikai. Představení jp.co.de bude v rámci Pražského Quadriennale uvedeno pro omezenou skupinu diváků celkem devětkrát: 22., 23. a 24. 6. od 15.00, 18.00 a 21.00.

Sami tvůrci z cenami ověnčené formace Krétakör hovoří o jp.co.de jako o interaktivní instalaci. Médium fotografie volně přerůstá do filmu, jenž se prolíná s živou hereckou akcí. Právě ta dodává celému projektu na výlučnosti: vedle profesionálních herců totiž výslednou podobu tvůrčího záměru určí skupina dvanácti dobrovolníků z USA, Srbska, Lotyšska i Česka, kteří přímo v budově bývalého Rudého práva stráví deset dní. Trilogii Krize / Část 1: jp.co.de předcházely roční přípravy, projekt bude realizován celkem ve třech zemích po dobu více než půl roku. Druhá část trilogie - Nevděční bastardi, se bude konat v rámci Operního festivalu v Mnichově letos v červenci, třetí část s názvem Kněžka uvede Trafó - Dům současného umění v Budapešti v říjnu 2011.

Krétakör je umělecká skupina založená v roce 1995 režisérem Árpádem Schillingem. Do roku 2008 se zabývala především divadelními představeními. Společnost se účastnila mnoho mezinárodních divadelních festivalů a získala ceny, jako např. Grand Prix na festivalech Bitef a Premiers Plans Angers, Stanislavského cenu, cenu New Theatrical Realities Prize (pro režiséra Árpáda Schillinga) a další. Od roku 2008 Krétakör přesměroval své cíle na vytváření tvůrčích divadelních komunit, stejně jako na komunitní hry, které zapojují laické dobrovolníky do dramatických her v netradičních prostorech. Nejnovější prací skupiny Krétakör je May Day, uvedená v rámci programu Pécs 2010 – Evropské město kultury, do které se zapojily různé komunity města.

Vstupenky jsou k zakoupení v pokladnách Pražského Quadriennale a síti Ticketpro. Trailer k projektu a blog z příprav je na www.jp.co.de. Více informací na www.pq.cz.

Autor článku: Silvie Marková

Pražské Quadriennale láká na sbor automobilů a do opuštěné budovy Rudého práva