03.09.2018 09:52

Premiéra multimediálního projektu, který spojuje simultánní dění ve dvou městech do jednoho diváckého zážitku

Již tento měsíc se bude konat premiéra unikátní multimediální inscenace OPRAVDOVÍ, která spojí 300 kilometrů vzdálená místa do jednoho uměleckého díla. Bude se jednat o první a jediné uvedení takzvaného Networked Performance mezi českými divadly. Představení proběhne  26. září v Moving Station v Plzni a zároveň v divadle Uffo v Trutnově. Inscenace, která je fúzí současného tance, hudby a nejnovějších technologií, přinese témata jako jsou příslušnost  k místu, opravdovost, přenos informací, jejich zkreslování a vnímání.

Co všechno se děje v momentě, kdy sledujete toto představení? A ovlivňují se souběžné události navzájem?
Na jevišti pozorujeme performera a jeho přítomnost je znásobena anebo naopak konfrontována s děním na plátně. Nepromítá se však přednatočený film, do divadla v Trutnově vstupuje simultánní dění z Plzně a naopak. Kdo je ve světě obývaném přítomnými, vzdálenými i virtuálními aktéry tím Opravdovým a dá se to vůbec určit?

Zajímá mě, jaký vztah si jako pozorovatel vytváříme k osobám přenášeným skrz média. Jak naše pozornost putuje od fyzicky přítomného dění k obrazovkám a projekčním plátnům a zpět. Baví mě zkoumat, co a kdo vytváří naši realitu a kolik ta má vrstev.“, objasňuje inspiraci choreografka projektu Jana Bitterová.
Ian Biscoe, spoluautor konceptu a zároveň autor scénografie a inovativního technologického řešení, popisuje neobvyklé dimenze, které představení přinese: „V Networked Performance se prostor diváků i umělců rozšiřuje za hranice divadla, přesahuje do druhé zúčastněné lokality a obsahuje meziprostor, který se rozprostírá mezi vzdálenými místy a spojuje je. Vzniká jedno velké a rozmanité jeviště skládající se z různých geograficky vzdálených míst i virtuálních světů, je místem setkávání, konfrontace i imaginace.“

V mezinárodním uměleckém týmu inscenace působí vedle autorského dua – Jany Bitterové a původem Angličana Iana Biscoe – také hudební skladatel George De Decker (BE), performer Roman Zotov-Mikshin (RU) a tanečnice Helena Šťávová Ratajová (CZ).

Jana Bitterová a Ian Biscoe, sdruženi pod značku MovementTouch, doposud působili převážně v zahraničí, kde vytvořili jakožto přední představitelé specifického žánru Networked Performance řadu úspěšných projektů a spojili tak umělce a diváky napříč zeměmi i kontinenty do společných představení. Spolupracovali s New World Symphony v Miami, The Royal Danish Academy of Music v Kodani či Royal College of Music v Londýně. Propojili do jednoho díla například hudebníky a tanečníky v Barceloně, Kodani a Londýně (Longing for the Impossible, 2017) anebo umožnili společné (networked) představení umělců kubánského původu v Miami a tanečníků v Havaně, kteří jinak kvůli omezené svobodě pro překročení hranic Kuby téměř ztratili kontakt (Bridge to Everywhere, 2016).

Networked Performance kombinuje múzická umění, v tomto případě hlavně současný tanec, s neobvyklými scénografickými řešeními a dramaturgickými postupy, pomocí kterých je vystavěno dílo sestávající z dění v několika lokalitách zároveň. Autoři využívají nejnovějších IT technologií, které umožňují spojení mezi lokalitami s minimálním zpožděním zlomku sekundy.

www.movementtouch.com,  www.uffo.cz

Autor článku: Jana Bitterová

Premiéra multimediálního projektu, který spojuje simultánní dění  ve dvou městech do jednoho diváckého zážitku

Inscenace

25.04.2024

Východočeské divadlo Pardubice pokřtí CD muzikálu Makropulos musical

Východočeské divadlo před téměř dvěma lety uvedlo světovou premiéru muzikálu Makropulos musical z autorské dílny Petra Abrahama, Ondřeje Soukupa a Gabriely Osvaldové. Novou adaptaci známého dramatu o touze po věčném mládí režíroval Petr Novotný, jenž se současně skrývá i pod pseudonymem tvůrce libreta Petra Abrahama. Čapkova Věc Makropulos v muzikálovém hávu slaví úspěchy nejen u diváků, kteří ji v anketě o nejoblíbenější inscenace VČD roku 2023 vynesli až na první příčku, oceňuje ji rovněž odborná kritika – muzikálová porota Cen Thálie zařadila Petru Janečkovou, představitelku hlavní role Emile Marty, do užší nominace na Cenu Thálie 2023 v oboru muzikál, opereta a jiný hudebně-dramatický žánr.

25.04.2024

Květnové tipy z Divadla Viola: Vděk, Hodina diplomacie, Vyžeňte lvy!, Skorpios na obzoru, Hugo Haas a Adina Mandlová

Aktuální divadelní sezóna zvolna spěje k závěru, takže je ta správná chvíle vydat se ještě před prázdninami na některou z repríz úspěšných inscenací v Divadle Viola na Národní třídě. Úsměvný i dojemný příběh Michelle, pro níž se řeč stává stále větším bludištěm, je na programu 7. a 10. května od 20 hodin. V hlavních rolích divadelní adaptace novely proslulé francouzské prozaičky Delphine de Vigan Vděk excelují Klára Cibulková, Anna Kameníková a Ladislav Hampl.

25.04.2024

Slovácké divadlo uvede v premiéře napínavé drama s prvky černého humoru Hostina dravců

Slovácké divadlo v sobotu čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil emeritní ředitel slovácké scény a režisérská legenda Igor Stránský. Divákům představí napínavé drama s prvky černého humoru Hostina dravců, kterou napsali francouzští autoři Vaché Katcha a Julien Sibre.