07.11.2019 11:03

Premiéra souboru Handa Gote v Alfredu ve dvoře

Čtvrtá opice je dvacátou šestou premiérou umělecké skupiny Handa Gote research & development, realizovanou v samém závěru čtrnáctého roku její činnosti. Od samého začátku je práce skupiny zaměřena na propojování vědy a techniky s uměním a tak je tomu i u jejich nové práce, která formou temné grotesky problematizuje vztah lidstva a technologií. 

Čtvrtá opice se jako výchozím tématem zabývá věštěním budoucnosti a různými způsoby divinace, namísto budoucnosti jsou však protagonisté inscenace odsouzeni znovu prožívat události minulé a pohybovat se v bludném kruhu plytké zábavy a konzumace. Budoucnost se zjevuje jen mimoděk v podobě technologických vylepšení, propojujících člověka se strojem a v projevech neosobního systému, ve kterém se protagonisté pohybují. 

Čtvrtá opice Shizaru je poslední z moudrých opic známého buddhistického vyobrazení trojice opic se zakrytýma očima, ušima a ústy. Shizaru překřížením rukou před tělem znázorňuje heslo “nečiním zlo”, ale na obrazech či sochách většinou chybí.

“Ve výsledku je hlavním tématem opět koexistence lidské civilizace a jejích vlastních technologií. Toto téma se v naší tvorbě neustále vrací v podobě zpochybňování moderních technologií a poukazování na vliv, které mají na současnou společnost a zároveň jako jistá apologetika technologií starých, opomíjených, mnohdy i zaniklých. Naše civilizace je na technologiích závislá a její vztah k nim je nekritický.”, říká Tomáš Procházka ze skupiny Handa Gote.

Inscenace se také volně inspiruje myšlenkami vlivného kanadského teoretika médií Marshalla McLuhana. Michal Komárek parafrázuje jeho myšlenky takto: “Vyšší požadavky na přepravu objemných materiálů na delší vzdálenosti vedly k vynálezu kola. Jenže každá taková extenze je zároveň autoamputací přirozeného lidského orgánu, v tomto případě nohy. Člověk prožívá šok, který mu pomůže vyrovnat se se sebezraněním a celkovým zrychlením životního rytmu. Reaguje otupělostí. Ztrátou schopnosti rozeznat, že technologie a médium jsou jeho vlastním projektem. Autoamputace znemožňuje sebepoznání. Každá jednotlivá technologie je extenzí jen určitého odděleného smyslu či orgánu, a mění tak původně harmonický poměr mezi smysly.” 

V  představení vystupuje kromě členů skupiny Handa Gote také americký hráč na modulární syntezátor Ken Ganfield.

Handa Gote research & development: Čtvrtá opice
Premiéra 19. 11. 2019 ve 20:00 v Alfredu ve dvoře
Reprízy: 20 - 23. 11. 2019 ve 20:00 v Alfredu ve dvoře 

Připravili a vystupují: Jan Dörner, Jakub Hybler, Jonáš Svatoš, Tomáš Procházka, Veronika Švábová, Anežka Kalivodová, Ken Ganfield
Dramaturgie: Lukáš Jiřička
Scénografická spolupráce: Kateřina Housková, Mikoláš Zika, Jan Brejcha
Produkce: Maria Cavina - Jedefrau.org

Handa Gote research & development svá představení rozvíjí dlouhodobými výzkumy na poli specifické narace. Snaží se o dekonstrukci tradičního vyprávění a především o důslednou práci s odhalováním divadelní iluze a s tím související redukce tradiční mimésis. Členové skupiny zastávají názor, že ve „společnosti spektáklu“ se napodobování stalo běžnou aktivitou a simulakra naší realitou. Divadlo by proto podle nich nemělo nabízet mimésis jako další „napodobování napodobeného“, ale mělo by přinášet hlubší, i třeba nesnadno dešifrovatelný vhled. Mělo by se mnohem více přiblížit mystériu a stát se intelektuálním dobrodružstvím.

Soubor Handa Gote se věnuje experimentování s dramaturgií, začleňování nedivadelních prvků do své práce a vývojem vlastního pojetí post-dramatického a post-spektakulárního divadla. Dlouhodobě se inspiruje vědou a technikou. Skupina provádí kontinuální výzkum divadelní řeči, laboratorní práci v oboru zvukového a světelného designu, při současném zpochybňování výše zmíněných disciplín.

Handa Gote momentálně tvoří:
Veronika Švábová, Jan Dörner, Jakub Hybler, Tomáš Procházka a Jonáš Svatoš

Stálí spolupracovníci Handa Gote:
Martin Ježek, Vojtěch Procházka, Pavel Kopřiva, Leoš Kropáček, Jan Kalivoda, Anežka Kalivodová, Pasi Mäkelä

Autor článku: Alfred ve dvoře

Premiéra souboru Handa Gote v Alfredu ve dvoře

Inscenace

14.11.2019

Frankenstein ožije na jevišti Divadla Petra Bezruče

Frankenstein ožije na jevišti ostravského Divadla Petra Bezruče. Umělecký šéf ostravského divadla a režisér Jan Holec pro toto uvedení slavného díla Mary Shelleyové připravil vlastní dramatizaci. V hlavních rolích příběhu o povaze dobra a zla i zodpovědnosti vědy se představí Lukáš Melník a Vojtěch Johaník. Slavnostní premiéra se uskuteční v pátek 15. listopadu. ČTK to dnes řekla mluvčí dovadla Michaela Kubicová.

14.11.2019

Ve Švandově divadle chystají adaptaci slavného románu Na Větrné hůrce

Po úspěchu inscenace Hadry, kosti, kůže, vyprávějící o soužití Jana Wericha s Vladimírem Holanem v jedné vile, připravuje režisér Martin Františák ve Švandově divadle další lákavou novinku. V adaptaci Marie Novákové tu brzy ožije jedno z nejslavnějších děl anglické literatury, román Na Větrné hůrce od Emily Brontë. Premiéra stejnojmenné inscenace se chystá 23. listopadu 2019 ve Velkém sále.

14.11.2019

Liberecký baletní soubor uvede jazzovou taneční komedii Sluha dvou pánů

V historické budově Šaldova divadla uvede liberecký baletní soubor již tento pátek 15. listopadu 2019 svoji první premiéru v sezóně – jazzové taneční divadlo Sluha dvou pánů. Choreografie, režie i zpracování libreta se ujala Alena Pešková, která se nechala inspirovat Goldoniho komedií typů Sluha dvou pánů z roku 1745.