02.01.2017 12:47

Přenosy z Met velkolepě vstupují do nového roku s Plácidem Domingem jako Verdiho Nabuccem

První přímý přenos z Metropolitní opery roku 2017 zahájí už tuto sobotu 7. ledna legendární dvojice Domingo-Levine. Emeritní umělecký ředitel Metropolitní opery James Levine a světová pěvecká superstar Plácido Domingo se během uplynulých čtyřiceti let setkali u mnoha produkcí, u práce na Nabuccovi to však bude vůbec poprvé, navíc v situaci, kdy oba dlouhodobě bojují s těžkými zdravotními problémy. Pro slavného tenoristu to bude navíc vůbec poprvé, co se na scéně Met ujme titulní role této slavné opery. Představení Nabucca bude přenášeno do více než 2000 kin v 70 zemích po celém světě včetně skoro tří desítek kinosálů v Česku.

Pod šťastnou hvězdou zrozený

Verdiho raná, v pořadí třetí, opera byla zároveň jeho prvním obrovským úspěchem, a právě díky ní získal celosvětovou oblibu a slávu. Sám skladatel si k ní údajně poznamenal, že „tohle je opera, jíž skutečně začíná má umělecká dráha. Přesto, že jsem musel čelit spoustě překážek, je jisté, že Nabucco byl zrozen pod šťastnou hvězdou.“ Přestože jde o jedno z nejméně inscenovaných Verdiho děl, na programu Metropolitní opery má své stálé místo – celkem zde byl Nabucco předveden už sedmapadesátkrát.

Excentrická party v opeře

Nové režijní pojetí Elijaha Moshinského se vyznačuje především velkolepostí. „Režie jde rovnou k věci, bez zbytečných efektů přináší jasně čitelnou scénu plnou obřích kulis, melodramatu a srdceryvných hereckých výkonů,“ píše portál Newyorkclassicalreview.com. Scénu, již vytvářel britský scénograf John Napier, tvoří otočná patrová sestava, na jejíž jedné straně jsou černé věže Babylonu, na straně druhé pak město Jeruzalém, reprezentované obřími žulovými kvádry.

V Metropolitní opeře proudí party, a pakliže jste příznivcem hřmotné, excentrické, slavnostní, úžasné a srdceryvné umělecké formy, která je zde oslavována, měli byste se k téhle zábavě připojit,“ nešetří velkými slovy New York Times.

nabuco2Třiasedmdesátiletý dirigent James Levine má s Verdiho ranou operou četné zkušenosti: jen pro Metropolitní operu ji dirigoval ve třech sezónách, v celkovém počtu osmnácti představení. Během své kariéry měl navíc v repertoáru dalších šestnáct Verdiho oper, od těch nejstarších až po pozdní mistrova díla.  Po 40 letech ve funkci se James Levine chystá odejít na odpočinek, a to především vzhledem k omezením pramenícím z jeho boje s Parkinsonovou chorobou. O to úžasnější je tedy verva, s jakou se rozhodl zakončit kariéru ve svých posledních představeních sezóny.

Světoznámý pětasedmdesátiletý tenor Plácido Domingo má s rolí krále Nebukadnesara dřívější zkušenosti z Vídeňské státní opery či z londýnské Covent Garden. Během posledních několika sezón přešel pěvec k repertoáru pro barytonisty a účinkoval například ve Verdiho Ernanim či v titulní roli opery Simon Boccanegra téhož skladatele. Pěvec narozený v roce 1941 představuje v operním světě absolutní unikát. Od svého debutu v roce 1968 se na jevištích nejvýznamnějších operních domů po celém světě objevil více než 4000krát. „Uprostřed boje se zdravotními potížemi jeden z nejlepších tenoristů 20. století, maestro Domingo, znovu povstal coby verdiovský barytonista – tentokrát zcela jiného druhu,“ komentují Domingovu proměnu NY Times.

Více než doprovodná kapela

Také operní diva Liudmyla Monastyrska má za sebou několik zkušeností s rolí Abigail; zpívala ji jak v berlínské opeře, tak v La Scale, a společně s Plácidem Domingem také v Covent Garden. V Metropolitní opeře debutovala o čtyři roky dříve v titulní roli Verdiho Aidy, později na jejím pódiu ztvárnila i další významné role.

Mladá americká mezzosopranistka Jamie Barton se v roli Feneny objevila letos již dříve v Covent Garden a Seattleské opeře. Od jejího debutu v Met v roce 2009 stoupá její hvězda strmě vzhůru a mnohé z domácích kritik se po premiéře Nabucca vyjádřily v tom smyslu, že je škoda, že právě role Feneny nemá v jejím provedení v Nabuccovi více prostoru. V aktuální sezóně čeká Barton mimo jiné role ježibaby v Rusalce Antonína Dvořáka, která bude součástí přímých přenosů v únoru.

Americký tenorista Russell Thomas vystupuje v Metropolitní opeře v roli Ismaela vůbec poprvé. V Met debutoval v roce 2005 coby královský vyslanec v Donu Carlosovi, a v letošní sezóně ho čeká ještě několik významných rolí v operách v Chicagu a Los Angeles. Dmitrij Beloselskij debutoval v roli kněze Zachariáše v Metropolitní opeře už v roce 2011. Před sebou má účinkování v titulní roli Musorgského Borise Godunova či Gremina v Evženu Oněginovi.

Žádný ze čtyř Domingových spoluúčinkujících nebyl ještě na světě, když se Plácido s Levinem poprvé setkali na pódiu Met,“ napsaly The NY Times. „Přesto však tato mladistvá společnost nepůsobí jako doprovodná vokální kapela, naopak se zdá, že ji tato výjimečná příležitost vybičovala k vynikajícím výkonům,“ dodávají.

PROGRAM SEZÓNY 2017/2018

  • Sobota, 7. ledna 2017
    Giuseppe Verdi: Nabucco
    Levine / Moshinsky
    Monastyrska, Barton, Thomas, Domingo, Beloselskij
  • Sobota, 21. ledna 2017
    Charles Gounod: Roméo et Juliette (Romeo a Julie) – nová inscenace
    Noseda / Sher
    Damrau, Grigolo, Madore, Petrenko
  • Sobota, 25. února 2017
    Antonín Dvořák: Rusalka – nová inscenace
    Elder / Zimmerman
    Opolais, Dalayman, Barton, Jovanovich, Owens
  • Sobota, 11. března 2017
    Giuseppe Verdi: La traviata
    Luisotti / Decker
    Jončeva, Fabiano, Hampson
  • Sobota, 25. března 2017
    Wolfgang Amadeus Mozart: Idomeneo
    Levine / Ponnelle
    van den Heever, Sierra, Coote, Polenzani, Opie
  • Sobota, 22. dubna 2017
    Petr Iljič Čajkovskij: Evžen Oněgin
    Ticciati / Warner
    Netrebko, Maximova, Dolgov, Mattei, Kocán
  • Sobota, 13. května 2017
    Richard Strauss: Der Rosenkavalier (Růžový kavalír) – nová inscenace
    Levine / Carsen
    Fleming, Garanča, Morley, Polenzani, Brück, Groissböck

Pozn.: Změna obsazení vyhrazena.

The Met: Live in HD - o projektu
Přenosy The Met: Live in HD kombinují špičkové operní umění s nejmodernějšími technologiemi. High Definition (HD) je akronym pro vysoké obrazové rozlišení, které svou kvalitou daleko převyšuje kvalitu formátu DVD. Zvuk je přenášen v prostorovém šestikanále 5.1. Přenosy „The Met: Live in HD“ začaly v České republice fungovat v prosinci roku 2007. Každou sezonu je u nás navštíví okolo 40 000 diváků. Celosvětově se na přenosy z Met prodalo od začátku tohoto projektu již více než 19 miliónů vstupenek. Držitelem licence na přímé přenosy z Metropolitní opery New York do České republiky je filmová distribuční společnost Aerofilms.

The Met: Live in HD online

Oficiální stránky přenosů z Met www.metopera.cz.
Recenze a úvody k představením stejně jako veškerý program Aerofilms přenosů do kin čtěte na webu www.vicnezfilm.cz.
Přátele operních, baletních a jiných přenosů do kin zveme na facebookový profil Aerofilms | Víc než film:  https://www.facebook.com/vicnezfilm

Přenosy z Met velkolepě vstupují do nového roku s Plácidem Domingem jako Verdiho Nabuccem

Zahraniční divadlo

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.

09.04.2024

Australský soubor Gravity & Other Myths spojí fyzicky náročný nový cirkus se současnými technologiemi – na konci dubna na Jatkách78

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna v pražském divadle Jatka78 další australský soubor, který patří k předním jménům současného světového cirkusu. Desetičlenní Gravity & Other Myths přivezou z berlínského kabaretu Chamäleon Theatre své dosud fyzicky i konceptuálně nejnáročnější představení pojmenované The Mirror.

30.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.