04.04.2020 19:44

Příklady dobré praxe ze zahraničí: Evropské zastřešující organizace a networky

Přinášíme přehled evropských zastřešujících organizací a networků, které se zabývají monitoringem dopadů opatření v souvislosti s pandemií COVID-19 na sektor kultury.

Celoevropský dotazník ECBN

Pokud chcete, aby Váš hlas byl slyšet i na celoevropské úrovni, vyplňte tento dotazník neziskové nadace The European Creative Business Network, která propaguje zájmy kulturních a kreativních průmyslů v Evropě. Výstupy chce ECBN prezentovat Evropské komisi a poukázat tak na složitou situaci kulturních a kreativních odvětví a potřebnost jejich podpory.

NESTA – PEC: Jak se mohou spojit kreativní průmysly a sdílet dopady pandemie

Přehled o dotazníkových šetřeních a výsledcích jednotlivých kulturních a kreativních odvětví především z Velké Británie, ale i z USA a dalších zemí pod názvem „Jak se mohou kreativní průmysly spojit a sdílet dopad COVID – 19“ připravila platforma PEC (Policy and Evidence Centre for Creative Industries). Sběr dat s cílem pomoci politikům porozumět a reagovat na stávající krizi je k dispozici zde.

Výzva PEARLE a dalších zastřešujících organizací

Výzva evropské Asociace zaměstnavatelů v oblasti scénických umění PEARLE (Performing Arts Employers Association League Europe), která zastupuje více než 10 tisíc manažerů, divadelních produkcí, orchestrů, oper, baletů, festivalů, promotérů atd. napříč Evropou včetně české Asociace profesionálních divadel, apeluje na Evropskou unii a vlády členských zemí, aby podpořila sektor scénických umění tak, aby mohl překonat krizové období a vyhnul se bankrotům a zánikům. Výzva obsahuje sadu konkrétních návrhů opatření, která by měla být přijata v průběhu a po ukončení krize tak, aby napomohla k znovuoživení sektoru. Návrhy se týkají vyjasnění pravidel státní pomoci v souvislosti s COVID-19, nastavení jasných návodů pro vztah k zákazníkům v souvislosti s proplácením vstupného, termínů akcí, návrhů v oblasti pracovních vztahů, daňových úlev, snížení DPH na vstupenky a další.

Svá prohlášení apelující na evropské instituce i vlády členských států EU ohledně záchrany kulturního a uměleckého sektoru vydaly také další evropské zastřešující organizace, jejichž členem jsou i čeští zástupci, jako například European Theatre Convention nebo ENCATC – network akademických pracovišť a kulturních organizací s působností v oblasti arts managementu a kulturní politiky.

Culture Action Europe

Evropská Culture Action Europe (CAE) sdružující kulturní sítě, organizace, umělce, akademiky, politiky a aktivisty napříč uměleckými obory a sektory, která je mediátorem mezi kulturní scénou a politiky i úředníky EU. Rovněž aktivně sleduje současné dění v oblasti umění a kultury a vyvíjí tlak na Evropskou komisi a společně s Evropskou kulturní nadací mapuje dopady COVID-19 na kulturní sektor prostřednictvím dotazníku zaměřeného na zmapování již existujících iniciativ a opatření napříč Evropou.

On the Move

Platforma pro kulturní mobilitu sdružující více než 50 organizací z 20 zemí s cílem podporovat přeshraniční spolupráci a mobilitu nyní shromažďuje ve spolupráci se sítí pro nový cirkus Circostrada množství informací o současné situaci a iniciativách především z Evropy, Asie a severní Ameriky, které je užitečné sdílet, vědět o nich a nebo se jimi inspirovat. Informace jsou členěny do sekcí jako např. kampaně, specifické informace podle oborů, prohlášení organizací/sítí, nadací, informace týkající se cestování, dotazníková šetření.

IETM

IETM (International European Theatre Meeting) je síť uměleckých profesionálních organizací, které se zabývají současným scénickým uměním a mají zájem o mezinárodní spolupráci ať již z hlediska tvorby, vzdělávání, propagace, výzkumu nebo podpory. Koncem března uveřejnil IETM krátkou studii „Performing Arts in Times of the Pandemic – Status Quo and the Way Forward“, v níž je mj. citován i průzkum dopadů mimořádných vládních opatření proti pandemii COVID-19 na český nezávislý umělecký sektor, který realizoval v polovině března IDU. Studie je v originálním znění dostupná zde, závěry jsou shrnuty také na webu IDU.

Kompendia kulturních politik a trendů

Asociace se sídlem v nizozemské Boekman Foundation (the Institute for Arts, Culture and Related Policy) s cílem monitorovat a zkoumat politické standardy v oblasti kultury nabízí přehledy za jednotlivé země, v současné době je zde možné najít reporty z 12 evropských zemí včetně ČR.

EUNIC

Situaci monituruje také evropská síť národních kulturních institutů, která sdružuje 36 členů ze všech 28 členských států EU s pobočkami ve více než 150 zemích. V sekci „Jak evropský kulturní sektor odpovídá na současnou koronavirovou krizi“ najdete informace o situaci a opatřeních především v Německu, Francii, Itálii, Velké Británii, severských zemích a zemích BENELUXU. Informace z EU zahrnuje odkaz na stanovisko EACEA k projektům financovaným z programu Kreativní Evropa a prodloužení uzávěrek programů Kreativní Evropa a Horizon 2020.

Autor článku: IDU

Příklady dobré praxe ze zahraničí: Evropské zastřešující organizace a networky

Zahraniční divadlo

27.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.

26.03.2024

Česká pantomima opět v zahraničí: Radim Vizváry na prestižním Belgrade Dance Festival

Přední český mim Radim Vizváry vystoupil na 21. ročníku Belgrade Dance Festival, jednoho z nejvýznamnějších evropských tanečních festivalů. Ve dnech 19. a 20. března zde odehrál svou slavnou inscenaci Sólo, stal se tak prvním umělcem, který zde publiku představil umění pantomimy a teprve čtvrtým českým autorem, jehož dílo bylo na festivalu uvedeno.

25.03.2024

V nové inscenaci z NT Live Hamletův motiv představí oscarový režisér Sam Mendes střet dvou hereckých legend

Přijďte se podívat na novinku Hamletův motiv od dramatika Jacka Thornea, čerstvě nominovanou na tři ceny Olivier za nejlepší novou hru, režii a herce v hlavní roli. Gielguda a Burtona na jevišti britského Národního divadla oživili Mark Gatiss a Johnny Flynn. Tuzemští fanoušci divadla se díky distribuční společnosti Aerofilms mohou na přenos s českými titulky těšit 2. dubna v kině Aero v Praze a 12. května v pražském kině Světozor.