07.03.2022 10:03

Prvním březnovým kinopřenosem z Metropolitní je „opera na opeře“ Ariadna na Naxu Richarda Strausse

Komická i tragická, hravá i vážná, spojující antické drama a comedia dell’arte, ale v každém případě zábavně inovativní. To je opera Ariadna na Naxu, kterou na libreto básníka Huga von Hofmannsthal napsal Richard Strauss. Dílo, které v podtextu tematizuje věčné soupeření umění o přízeň publika, je prvním březnovým kinopřenosem ze série MET: Live In HD. Na plátnech českých kin se objeví 12. března.

Richard Strauss a Hugo von Hofmannsthal vytvořili na přelomu devatenáctého a dvacátého století jednu z nejkreativnějších dvojic skladatel – libretista. Společně dokázali operní svět, který už začal být přesycený zkostnatělou grande opera osvěžit novými nápady a přístupy. Ariadna na Naxu, i přes poněkud náročnější genezi, představuje výbornou ukázku těchto proměn stylu.

První verzi své opery dokončil Richard Strauss, který už měl v té době za sebou svá stěžejní díla Salome a Růžový kavalír, v roce 1912. Původně ji autor skládal jako třicetiminutové hudební doplnění Hofmannsthalovy adaptace Moliérovy komedie Měšťák šlechticem. Nakonec ale operní kus zabral minut devadesát a hrál se až po skončení samotné hry. Celý večer tak trval dohromady šest hodin, což se nesetkalo s velkým pochopením publika. Obzvláště toho operního, které odmítalo čekat, až klasická divadelní hra skončí. Navíc se vyjevila i produkční náročnost, kdy byla potřeba dva různé herecké ansámbly.

Po prvotním odmítnutí nakonec Strauss, na Hofmannsthalův návrh, celý koncept upravil a opeře předsadil prolog, který zdůvodňuje, proč se v opeře potkávají vysoké i nízké umění, prvky komické i tragické: Na šlechtický dvůr jsou pozvány dvě operní společnosti, aby zde vystoupily, jenže z důvodu omezeného času jsou nuceny hrát najednou. Tvůrci tak zde využili koncept divadla na divadle, přesněji opery v opeře, kdy se v Prologu oba soubory setkávají a připravují, aby v druhé polovině hrály operu samotnou.

V hlavní roli primadony/Ariadny se poprvé v rámci přímých přenosů z newyorského operního svatostánku představí sopranistka Lisa Davidsen, pro niž je řecká mytologická hrdinka jednou z nejvýraznějších rolí její kariéry. V roli skladatelky této „opery na opeře“ září mezosopranistka Isabel Leonard, sestavu doplňují Brenda Rae jako Zerbinetta, Brandon Jovanovich jako Bakchus a Sean Michael Plumb coby Harlekýn. Představení diriguje Marek Janowski.

Přímý přenos z New Yorku je naplánován na 12. března 2022. Operní přenosy do kin uvádí společnost Aerofilms.

http://www.metopera.cz/

https://www.facebook.com/vicnezfilm

Autor článku: Sabina Coufalová

Prvním březnovým kinopřenosem z Metropolitní je „opera na opeře“ Ariadna na Naxu Richarda Strausse

Zahraniční divadlo

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.

09.04.2024

Australský soubor Gravity & Other Myths spojí fyzicky náročný nový cirkus se současnými technologiemi – na konci dubna na Jatkách78

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna v pražském divadle Jatka78 další australský soubor, který patří k předním jménům současného světového cirkusu. Desetičlenní Gravity & Other Myths přivezou z berlínského kabaretu Chamäleon Theatre své dosud fyzicky i konceptuálně nejnáročnější představení pojmenované The Mirror.

30.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.