16.04.2003 00:00

Šakalí léta poprvé na moravském jevišti

První dubnovou sobotu uvedlo Slovácké divadlo v Uherském Hradišti premiéru divácky dlouho očekávaného muzikálu Šakalí léta v režii Radka Balaše.

Šakalí léta znají diváci především z jejich filmové podoby. Před deseti lety je natočil režisér Jan Hřebejk podle vlastního scénáře, na kterém spolupracovali Petr Šabach s Petrem Jarchovským. Film se stal hitem sezóny a při historicky prvním udílení Českých lvů si odnesl pět sošek včetně té nejcennější pro nejlepší film roku. Slovácké divadlo v Uherském Hradšti uvádí Šakalí léta jako druhé divadlo v republice (na svém repertoáru jej doposud má pouze divadlo J. K. Tyla v Plzni).

Do pražských Dejvic na konci politicky a společensky neutěšených padesátých let zčistajasna přijde svérázný mladík jménem Pavel Juřička alias Bejby. Vyznává rock and roll a miluje život se vším, co mu přináší. Odmítá přijmout nastavené limity a pro jedny se okamžitě stane hrdinou, pro druhé vyvrhelem. Všichni však jeho přítomnost pocítí. Kšanda, Eda, Bejbina a další postavy, kterým právě končící dětství přináší první lásky spolu s podvědomými potřebami ztotožnit se svým vzorem... Ovlivněni jsou ale také ostatní, kteří doposud jenom apaticky přihlíželi zrůdnému nástupu komunistického režimu – to je stručný nástin děje.

Se souborem Slováckého divadla muzikál připravil zkušený režisér a choreograf Radek Balaš podle vlastní divadelní adaptace, která vznikla na základě filmového scénáře a konzultací s Janem Hřebejkem. „Zvláštní hrou osudu jsem měl náhodnou možnost konzultovat celou problematiku „šakalů“ přímo s jeho realizátory. Je tomu asi tak tři čtvrtě roku, co jsem se jako spoluautor scénáře a choreograf podílel na vzniku jisté televizní reklamy. Režisérem byl Honza Hřebejk a kameramanem Honza Malíř, oba tvůrci, kteří stáli i u zrodu Šakalích let. Probírali jsme spousty různých věcí a mezi nimi také otázky týkající se příběhu našeho rock´n´rollového muzikálu. Věc se má tak, že jsem opravdu využil dvou důležitých poznatků, které mi oba pánové poradili,“ říká trochu tajemně režisér Balaš. Pozorní diváci si podle režiséra všimnou oproti filmové podobě několika rozdílů. Ty jsou dány především odlišným způsobem divadelního a filmového vyprávění. Vedle režie samotné je Balaš autorem poměrně náročné choreografie. „Ve Slováckém divadle pracuji téměř pravidelně a s přípravou každé nové inscenace hercům pomaličku zdvihám onu pomyslnou laťku náročnosti, abych zjistil, kdy konečně narazím na strop jejich možností. Jenomže oni mě zatím pokaždé převezli a laťku s přehledem přeskočili. Bojím se, že to nakonec dopadne tak, že nebudu stačit já jim. Je tady výtečný soubor,“ chválí uherskohradišťské herce režisér. Herci samotní si spolupráci s režisérem pochvalují také, zároveň je ale poznat, že přes příjemnou atmosféru si uvědomují jistou společenskou závažnost témat Šakalích let. „Byl bych rád, kdyby se diváci v některé postavě zhlédli a řekli si, že zvednout hlavu není zas až tak těžké. Stačí obětovat málo. Vlastní pohodlí a lhostejnost. Lhostejnost k tomu, jak se za našimi zády s námi manipuluje,“ říká představitel strážníka Prokopa Kamil Pulec.

Vedle Pulce režisér další hlavní role svěřil Jiřímu Hejcmanovi (Bejby), Tomáši Šulajovi (Eda), Davidu Vaculíkovi (Kšanda), Alexandře Vronské (Bejbina) a dalším. Bez zajímavosti ani není, že v nejnovější inscenaci Slováckého divadla zahraje ve dvou velkých scénách živá kapela. Režisér vsadil na populární kapely Argema a Lady Bětka. Výprava k Šakalím létům pochází z dílny Lucie Kuropatové – Freundlich, dramaturgicky spolupracuje Mojmír Weimann.

Zájem o zhlédnutí moravské verze známého muzikálu projevili i filmoví tvůrci Jan Hřebejk, Petr Jarchovský, Ivana Hlas, ale také Jitka Asterová a další herci.

Premiéra Šakalích let proběhla ve Slováckém divadle v sobotu 5. dubna.

dramaturgie@uh.cz

Autor článku: příspěvky veřejnosti