01.03.2016 13:36

Schubertova Zimní cesta jako scénické hudební drama v hlavní roli s Tobiasem Greenhalghem – finalistou Domingovy Operalie

V Praze se 20. března v Českém muzeu hudby v originální jevištní adaptaci Schubertova slavného písňového cyklu WINTERREISE: Zimní cesta představí sólista Kammeroper Wien - Theater and der Wien Američan Tobias Greenhalgh v režii a tanečním doprovodu českého tanečního chameleona Martina Dvořáka, společně s polským klavíristou Marcinem Kozielem.

Tento netradiční hudebně-divadelní projekt vznikal ve Vídni, kde měl i v říjnu svou premiéru v Kammeroper Wien. Další česká uvedení se uskutečnila v Moravské galerii v Brně a ve Slezském divadle v Opavě. Jedná se o scénický koncert nebo-li hudební divadlo pro jedno zpěváka, tanečníka a klavír. S melancholickým podtónem nazývají tvůrci tento jevištní tvar jako hudební divadlo o lásce a smrti aneb psychologické hudební drama o zimní cestě jednoho poutníka.

Cílem bylo propojit výrazové prostředky zpěváka a tanečníka v působivé minimalistické hudební drama na pozadí Schubertových písní s texty Wilhelma Müllera. Cyklus vznikl ve dvou částech v letech 1827-28 a byl původně psán pro tenor a klavír. Záhy byl ale transponován a je součástí repertoáru zpěváků a zpěvaček různých hlasových poloh. V naší inscenaci je to baryton.

Ve 24 obrazech, pojednávajících o zrání muže na jeho pomyslné životní cestě a filozofování o životních hodnotách a citových vzplanutích a zklamáních, si tvůrci a interpreti Martin Dvořák a Tobias Greenhalgh kladou otázky o proměně (růstu) člověka-muže a jeho hodnot v závislosti na jeho schopnosti přijímat osud a životní okolnosti jako výzvu k zrání či pouze jako osobní souboj s nemilosrdným údělem a předem "rozdělenými kartami ke hře".

Formálně jde o propojení výrazových možností operního pěvce-herce a tanečníka-performera. Nejde o doslovné vyprávění příběhu a popisování lyrického textu, spíše o hledání paralel či protivýznamů k textu a hudbě. Oba interpreti rozehrávají své party z části odděleně, z části se jejich charaktery prolínají do jednoho. Velký důraz je kladen na odlišnosti a spojitosti jejich výrazových a interpretačních možností, kdy zpěvákův stavební materiál stojí na předem zkomponované hudbě a textu, oproti tanečníkovu "výchozímu bodu nula". Jeho "slova" - výrazové prostředky je nutné teprve vytvořit a budovat citlivě k pevné formě zpěváka. Na druhé straně zpěvákovi výrazové možnosti mohou vycházet či reflektovat taneční a pohybový materiál a formy tanečníka. Toto trvalé a všudypřítomné pnutí mezi žánry je největší výzvou a dramaturgickou linií tohoto večera.

Martin Dvořák (CZ/AT) - Tobias Greenhalgh (USA/AT)
Schubert: WINTERREISE... Zimní cesta

Současné hudební divadlo o lásce a smrti pro zpěváka, tanečníka a klavír. Psychologické hudební drama o zimní cestě jednoho poutníka na hudbu Franze Schuberta.

Martin Dvořák (CZ/AT) - režie, tanec
Tobias Greenhalgh (USA/AT) - baryton
Marcin Koziel (PL/AT) - klavír
Jindra Rychlá (CZ) - kostýmy


Autor článku: Radka Zemanová

Schubertova Zimní cesta jako scénické hudební drama v hlavní roli s Tobiasem Greenhalghem – finalistou Domingovy Operalie