08.06.2018 10:33

Sezona Baletu Národního divadla vyvrcholí světovou premiérou představení Slovanský temperament

Letošní sezona Baletu Národního divadla vyvrcholí světovou premiérou komponovaného představení Slovanský temperament.

Tři choreografie Aspects, Dumka a Perfect Example jsou inspirovány slovanskou duší a energií tvůrců: Polky Katarzyny Kozielské, Čecha Ondřeje Vinkláta a Rusa Andreje Kajdanovského. Tři choreografové, které spojuje jedinečná vize a nadání, smysl pro vyjádření emocí a také... typický slovanský temperament. Poprvé společně na Nové scéně Národního divadla v složeném večeru Slovanský temperamentsvětová premiéra 14. června! Mladí tvůrci přináší individuální pohled na lidskou společnost, ale zároveň ukazují, že život lze chápat také lyricky jako báseň. Všechny tři taneční kusy vznikly přímo pro Balet Národního divadla.

Katarzyna KozielskaAspects

Katarzyna Kozielska pochází ze Zabrze. Základy tanečního vzdělání získala na Státní baletní škole v Bytomi a poté studovala na John-Cranko-Ballettakademie ve Stuttgartu, vstoupila do Stuttgartského baletu jako členka souboru, v roce 2006 byla jmenována demisólistkou. Ztvárnila řadu rolí a etablovala se také jako choreografka. Po prvotině pro čtyři tanečníky Stuttgartského baletu nazvané Der richtige Ort následovaly choreografie Blender, Finger, Child of Tree, Symph, Palpitation, A. Memory a další. Vytvořila choreografie pro program Noverre Society Mladí choreografové. V roce 2012 získala titul Mladý choreograf časopisu Ballett-Tanz.

Nálady nejsou pouhé pocity, které ozvláštňují tvůj duchovní život. Nálady jsou způsoby, jakými každý z nás prožívá život na tomto světě. Nálady jsou spjaty se samotnou podstatou našeho bytí. Moudrý je ten, jehož cílem (a úmyslem) je těšit se ze života. Proč ne? Život je valčík. Valčík žití. Nedívej se na svá chodidla. 1-2-3, 1-2-3. 1-2-3. Hlavní věc je prožívat radost.“

Ondřej Vinklát – Dumka

Ondřej Vinklát, rodák z Liberce, v roce 2011 absolvoval Taneční konzervatoř hl. m. Prahy a ještě za studií se stal členem tanečního souboru TKP Bohemia Balet. V roce 2012 nastoupil angažmá do Baletu Národního divadla. V roce 2013 byl povýšen na sólistu a v roce 2016 na prvního sólistu. Již od dob studií měl chorografické tendence. Společně s Markem Svobodníkem a Štěpánem Pecharem založili skupinu DekkaDancers a vytvořili choreografie Žena za kultem, Petit Cord, L`apres-midi d`un Faune, Křehký vrch nebo Poslední večeře. Je držitelem Ceny Thálie 2013 za roli Romea v baletu Romeo a Julie v choreografii Petra Zusky a Ceny Thálie 2017 za roli Vyvoleného (Svěcení jara).

Když jsem Dumku č. IV Antonína Dvořáka slyšel poprvé, okamžitě mi padla do noty. Pouštěl jsem si ji znovu a znovu. Představoval jsem si, jak se setkávám s někým, koho jsem znal a kdo mi byl velmi blízký. Jako bych s ním opravdu byl, prožíval chvíle plné úsměvu a bezstarostného dětství. A pokaždé když se po tomto euforickém vzletu vracel hlavní motiv, bezpečně mě ujišťoval, že je to pryč…“

Andrej Kajdanovskij – Perfect Example

Andrej Kaydanovskij se narodil v Moskvě a po absolvování Baletní akademie Bolšovo Teatra studoval Ballettkonservatorium v St. Pölten, John-Cranko-Ballettakademie ve Stuttgartu a  Ballettschule der Wiener Staatsoper ve Vídni. V roce 2007 nastoupil do angažmá ve Wiener Staatsoper, kde byl v roce 2015 jmenován demisólistou. Během své taneční kariéry se začal prosazovat i na poli choreografickém. V roce 2015 získal Speciální cenu pro nejlepšího tanečníka a choreografa na Mezinárodním tanečním festivalu TANZOLYMP. O rok později obdržel jako choreograf německou taneční cenu  ZUKUNFT  a v roce 2017 byl nominován na prestižní ruskou cenu Golden Mask za choreografii Tea or Coffee.

Choreografie Perfect Example pojednává o skupině jednotlivců, lidí, národa v řadě volně navazujících scén. Tato skupina žije v systému, který tvrdí, že vytváří dokonalou komunitu. Dokonalost znamená: nejsou žádné potíže, žádné rozdíly, žádné problémy... K dosažení tohoto cíle je třeba přijmout drastická opatření a jednotlivci musí omezit své potřeby ve prospěch skupiny. Ale… čím déle to trvá, tím více se objevuje jedna otázka: Je to skutečně v nejlepším zájmu lidí? Existuje opravdu systém, nebo je to jen experiment? Jsou lidé jenom pokusní králíci, kteří hledají odpověď na otázku: Nakolik se můžeme stmelit, než nás rozdílné názory rozdělí a všechno zničí? Jakou cenu jsme ochotni zaplatit, abychom mohli být dokonalým příkladem?

SLOVANSKÝ TEMPERAMENT
Choreografie: Katarzyna Kozielska, Ondřej Vinklát, Andrej Kajdanovskij
Světová premiéra: 14. června 2018
2. premiéra: 15. června 2018

http://www.facebook.com/ndbalet
www.narodni-divadlo.cz

Autor článku: Helena Bartlová, foto: Martin Divíšek

Sezona Baletu Národního divadla vyvrcholí světovou premiérou představení Slovanský temperament

Inscenace

25.04.2024

Východočeské divadlo Pardubice pokřtí CD muzikálu Makropulos musical

Východočeské divadlo před téměř dvěma lety uvedlo světovou premiéru muzikálu Makropulos musical z autorské dílny Petra Abrahama, Ondřeje Soukupa a Gabriely Osvaldové. Novou adaptaci známého dramatu o touze po věčném mládí režíroval Petr Novotný, jenž se současně skrývá i pod pseudonymem tvůrce libreta Petra Abrahama. Čapkova Věc Makropulos v muzikálovém hávu slaví úspěchy nejen u diváků, kteří ji v anketě o nejoblíbenější inscenace VČD roku 2023 vynesli až na první příčku, oceňuje ji rovněž odborná kritika – muzikálová porota Cen Thálie zařadila Petru Janečkovou, představitelku hlavní role Emile Marty, do užší nominace na Cenu Thálie 2023 v oboru muzikál, opereta a jiný hudebně-dramatický žánr.

25.04.2024

Květnové tipy z Divadla Viola: Vděk, Hodina diplomacie, Vyžeňte lvy!, Skorpios na obzoru, Hugo Haas a Adina Mandlová

Aktuální divadelní sezóna zvolna spěje k závěru, takže je ta správná chvíle vydat se ještě před prázdninami na některou z repríz úspěšných inscenací v Divadle Viola na Národní třídě. Úsměvný i dojemný příběh Michelle, pro níž se řeč stává stále větším bludištěm, je na programu 7. a 10. května od 20 hodin. V hlavních rolích divadelní adaptace novely proslulé francouzské prozaičky Delphine de Vigan Vděk excelují Klára Cibulková, Anna Kameníková a Ladislav Hampl.

25.04.2024

Slovácké divadlo uvede v premiéře napínavé drama s prvky černého humoru Hostina dravců

Slovácké divadlo v sobotu čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil emeritní ředitel slovácké scény a režisérská legenda Igor Stránský. Divákům představí napínavé drama s prvky černého humoru Hostina dravců, kterou napsali francouzští autoři Vaché Katcha a Julien Sibre.