12.04.2017 14:02

Sezona s Australským baletem v kinech vrcholí rozvernou i temnou Coppélií

Čeští diváci měli poprvé možnost vidět v kinech záznamy Australského baletu, který patří ke špičce tanečního umění a v němž v roli šéfdirigenta kraluje Nicolette Fraillon, jediná žena na obdobné pozici v rámci světových baletních souborů. Sezona s protinožci právě vrcholí. V dubnu uvede cyklus Balet v kině poslední záznam z této scény a opět půjde o svrchovaně pohádkové dílo pro celou rodinu. Rozverná, dojemná i do temnějších kouzelných tónů oděná Coppélie nabídne kouzelný příběh inspirovaný dílem fenomenálního spisovatele romantického období E. T. A. Hoffmanna. Záznam baletu se bude promítat 23. dubna v pražském Biu Oko, v termínu 19. 4. – 25. 4. se objeví i v několika mimopražských kinech: v Rýmařově, Šumperku či Uherském Hradišti.

„Coppélie vytvořená před 40 lety někdejší zakládající uměleckou ředitelkou souboru Peggy van Praagh společně se znamenitým divadelním režisérem Georgem Ogilviem je mimořádná především v tom, že se tvůrci snažili co nejvěrněji přiblížit literární předloze E. T. A. Hoffmanna,“ vysvětluje současný umělecký šéf David McAllister. „Naše Coppélie je tedy jiná než většina ostatních, které zdůrazňují onu rozkošnou loutkovou mechaničnost a bláznivou hravost příběhu. Hoffmannova pohádka je totiž temnější, dominují zde kouzla a čáry a práce s oživením mechanické bytosti Doktorem Coppéliem je prodchnuta jakousi znepokojivou, uhrančivou a zlou silou,“ pokračuje McAllister, přičemž poukazuje právě na přízračnou atmosféru literárních děl geniálního romanopisce. „Zároveň tento příběh baletní tvůrci zarámovali do dožínkových slavností, které gradují svatbou Franze a Swanhildy. Tenhle kontrast mezi temnou magickou linií příběhu a bujarou atmosférou letní veselice funguje naprosto skvěle,“ dodává.

Třebaže v názvu pohádkového baletu se skví mechanická loutka Coppélie, je to právě vesnická dívka Swanhilda, kdo v tomto baletu jednoznačně dominuje a nese na svých bedrech nejvíce rozmanitých tanečních kreací. Ve scéně, kde hrozí její prozrazení, musí totiž sama Swanhilda předstírat, že je Coppélií, a její přerod z člověka v mechanickou bytost a naopak patří k vrcholům tanečních čísel ve světoznámých baletních opusech. Rovněž milenecký baletní duet mezi Swanhildou a Franzem, jenž ve šťastném konci ústí do svatební veselky, je ikonický a v tomto záznamu se ho zhošťují vůdčí sólisté australského baletního souboru Ako Kondo a Chengwu Guo.

Baletní kritici se u australské Coppélie do jednoho shodují, zejména když opěvují výpravu a kostýmy slavného Kristiana Fredriksona, novozélandského rodáka, jenž v průběhu 20. století zasvětil australské divadelní scéně svůj umělecký život. Jeho práce je ceněna pro svůj neodolatelný, šperkově jiskřivý šarm s výsostným citem pro detail. Coppélie je tak nejen rozvernou a pestrobarevnou oslavou vesnických folklórních slavností (zde se Fredrikson inspiroval barvami bavorských dožínek), ale právě i silným pohádkovým kouzlem podmanivých scén, v němž dominují výrazné kostýmy s krajkovím, perlami či čelenkami z peří.

Coppélie
Australský balet: Coppélie – záznam | Balet o dvou dějstvích | cca 2 hodiny 15 minut včetně 15 minutové přestávky

Hudba: Léo Delibes
Choreografie: Peggy van Praagh
Režie: George Ogilvie
Výprava a kostýmy: Kristian   Fredrikson

Účinkují:
Coppélie: Dimity Azoury
Swanhilda: Ako Kondo
Franz: Chengwu Guo
Doktor Coppélius: Andrew Killian

19. dubna 2017 – 19. května 2017 – záznam

Oficiální stránky projektu Balet v kině: www.baletvkine.cz
Vše o přenosech alternativního obsahu do kin nyní na jednom místě: www.vicnezfilm.cz
Facebook: www.facebook.com/vicnezfilm

Autor článku: Zuzana Raušová

Sezona s Australským baletem v kinech vrcholí rozvernou i temnou Coppélií

Zahraniční divadlo

24.04.2024

Dirigenta Jakuba Hrůšu čeká debut v Carnegie Hall

Český dirigent Jakub Hrůša si připíše zdolání další mety ve své kariéře: nyní ho čeká debut v legendární koncertní síni Carnegie Hall. Bamberští symfonikové v čele s Jakubem Hrůšou zahrají Preludium k Wagnerovu Lohengrinovi.

22.04.2024

Vieme, ktoré dramatické texty sa dostali do finále súťaže o najlepší dramatický text v slovenskom a českom jazyku DRÁMA 2023

Do 24. ročníka súťaže DRÁMA bolo prijatých 40 textov, z toho 16 v českom a 24 v slovenskom jazyku. Porota súťaže ocenila tri z nich, do finále súťaže pôvodných dramatických textov v slovenskom a českom jazyku postúpili tieto autorky a autor (v abecednom poradí): Jana Borsuková s textom Nahá, Vilém Dubnička s textom České moře aneb Královec na prvním místě, Barbora Rokytová s textom Nějak tě nestíhám.

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.