29.08.2019 17:27

Sezónu v Městském divadle Brno zahájí Havlova Žebrácká opera

Havlova Žebrácká opera vznikla na motivy stejnojmenné satiry Johna Gaye z roku 1728, jež svého času inspirovala i světoznámou adaptaci Bertolta Brechta a Kurta Weilla. Autor ji napsal v roce 1972 na objednávku pražského Činoherního klubu, kde ovšem z obavy z postihů za spolupráci se zakázaným dramatikem nakonec nebyla uvedena. Nastudoval ji až o tři roky později Andrej Krob se svým amatérským Divadlem na tahu. Po premiéře, která se konala 1. listopadu 1975 v počernickém hostinci U Čelikovských, následovalo policejní šetření a zásahy proti autorovi, hercům i divákům. Na profesionální scéně byla u nás hra uvedena až v červnu 1990 v Činoherním klubu v režii Jiřího Menzela, který ji vzápětí i zfilmoval.

Gayova Žebrácká opera posloužila Havlovi jako předloha pro vlastní drama. Hru, v níž dva šéfové konkurenčních zločineckých gangů Macheath a Peachum a s nimi zkorumpovaný šéf policie Lockit bojují o moc nad londýnským podsvětím, zbavuje jakékoli romantiky a sentimentu. Princip bezzásadovosti a lži dovádí ad absurdum: Lže tu každý každému a každý zrazuje každého. Nikdo není tím, kým se zdá být. Pravda nevítězí, protože každý zde má tu svou, a i ta platí jen, když se vyplatí. Idealismus je směšný a musí zákonitě zemřít tam, kde vítězí pragmatický cynismus. Téma je umocněno jazykem, který je v komickém rozporu s postavami: Gauneři, zloději a prostitutky se vyjadřují vysoce kultivovaně jako dokonalí gentlemani a zároveň odborníci na psychologii, sociologii, etiku atd.; s neúprosnou logikou vrší argumenty pro svá stanoviska i pro případné změny těchto stanovisek, obratně, manipulativně vysvětlují své podlé činy a svá selhání, což vyvolává smích i mrazivé zjištění dokonale fungujícího podvodu světa.

Žebrácká opera neztratila ani po téměř půlstoletí nic ze své aktuálnosti; politické hry, korupce, manipulace a boj o moc bohužel dominují i v naší „svobodné“ společnosti.

Inscenaci pohostinsky nastudovala režisérka Hana Burešová v dramaturgii Štěpána Otčenáška a s hudbou Petra Hromádky. Autorem scény je Tomáš Rusín, kostýmy navrhla Zuzana Štefunková-Rusínová. Zločineckým gangům budou v hlavních rolích šéfovat Petr Štěpán a Jan Mazák, kteří se na jevišti Činoherní scény setkají se svými kolegy Markétou Sedláčkovou, Katarínou Mikulovou, Viktorem Skálou, Eliškou Skálovou, Alešem Slaninou, Alenou Antalovou, Radkou Coufalovou, Alanem Novotným, Igorem Ondříčkem a dalšími. Slavnostní premiéra se uskuteční v sobotu 14. a v neděli 15. září 2019 v Městském divadle Brno.

www.mdb.cz

Autor článku: Lenka Pazourková

Sezónu v Městském divadle Brno zahájí Havlova Žebrácká opera

Inscenace

23.04.2024

Lze dnes Věřit v šelmy? HaDivadlo zpracovává francouzskou prózu o vztahu člověka a přírody

Autobiografie francouzské antropoložky Nastassji Martin s názvem Věřit v šelmy se dočká své divadelní adaptace v brněnském HaDivadle. Inscenační tým v čele se slovenskou režisérkou alternativního divadla Júlií Rázusovou a dramaturgyní Annou Prstkovou představí témata propasti mezi divokou krajinou a západní civilizací i vyrovnávání se s osobním traumatem v kontextu současné geopolitické situace.

23.04.2024

Návrat krále. Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu

Životní epizoda božského zpěváka, který se ze své socialistické vlasti vydal v 70. letech naplnit své sny do kapitalistické ciziny, inspirovala dramatika a režiséra Jakuba Čermáka k vytvoření nové inscenace napsané přímo pro Švandovo divadlo. Návrat krále nabízí výlet do minulosti, příběh nepravděpodobné lásky i tragikomickou bitvu o smysl umění.

23.04.2024

Hudebně-divadelní inscenace Labyrint na motivy díla Jana Amose Komenského se letos vrátí na divadelní prkna

Nejznámější dílo jednoho z největších českých myslitelů, filozofů a spisovatelů Jana Amose Komenského, Labyrint světa a ráj srdce se letos vrátí na divadelní prkna. Hudební divadlo Labyrint autorky Jarmily Bekové v provedení sólistů Jiřího Macha, Radka Novotného, Jana Sklenáře a samotné autorky, symfonického orchestru Camerata Moravia, pěveckého sboru Chermon a kapely pod taktovkou dirigenta Joela Hány bude uvedeno 3. října 2024 v brněnském Sonu a 15. října 2024 v pražském divadle Hybernia.