01.07.2018 11:25

Skončil festival nové opery a hudebního divadla NODO 2018

Českou premiérou hudebního divadla Song Books Johna Cageho skončilo včera (28. 6.) v Ostravě 4. bienále festivalu Dny nové opery Ostrava/ NODO 2018.  Festival nabídl v Divadle Jiřího Myrona, Divadle Antonína Dvořáka a industriálním prostoru Dolu Hlubina návštěvníkům celkem šest nových produkcí, tři ve světové premiéře, tři v české. Pětidenního operního maratonu se zúčastnily dvě stovky hudebníků a inscenátorů od nás i ze zahraničí, včetně umělců z USA, Kanady a Číny. Pořádalo Ostravské centrum nové hudby v úzké spolupráci s Národním divadlem moravskoslezským.

Největší zájem i  diskusi vzbudila u oborné i laické veřejnosti šestinotónová opera Aloise Háby Přijď království tvé, kterou Hába dokončil v roce 1942 a nikdy nebyla provedena. O obě představení Hábovy opery (24. a 25. 6.) v Divadle Jiřího Myrona byl velmi živý zájem a návštěvníci se sjeli ze všech koutů naší republiky, ale i ze zahraničí.  Velký obdiv sklidila práce dirigenta Bruna Ferrandise, který byl schopen v Ostravě během šesti dní operu s velkým orchestrem (Ostravská banda + ONO), sborem (Canticum Ostrava) a  desítkou sólistů náročné operní dílo realizovat.

Úterní inscenace Sciarrinovy opery  Luci mie traditrici / Oči mé zrádné  z roku 1998 v Divadle Antonína Dvořáka ve vynikajícím  nastudování polského týmu v čele s režisérkou Piou Partum, dirigentkou Liliannou Krych a Sciarrinovou múzou, mezzosopranistkou Annou Radziejewskou a za přispění Ostravské bandy  publikum doslova uhranula. Salvatore Sciarrino a jeho veskrze moderní opery zůstanou v dramaturgii NODO i nadále. Už teď je domluvena další spolupráce s tímto skvělým varšavským týmem.

Ve středu (27.6.)  se festival přesunul do rekonstruovaných industriálních prostor Starých koupelen Dolu Hlubina, kde se uskutečnila světová premiéra první opery třicetiletého skladatele Daniela Lo z Hong Kongu s  evropsko-orientální hudbou v provedení Ostravské bandy. Žena jako já, příběh plný očekávání a touhy s výraznými prvky videa, připravil tandem  Miřenka Čechová a Petr Boháč. Svůj operní debut zažila velmi talentovaná Eliška Zajícová. Poprvé s námi spolupracoval, a to i v dalších inscenacích letošního NODO barytonista/skladatel Vojtěch Šembera, hlavní roli ztvárnila newyorská sopranistka Kamala Sankaram. Poté následovala hříčka Macle, kterou začátkem 70. let napsal pro S.E. M. Ensemble Petr Kotíka Julius Eastman. Pikantní byl samotný závěr provedení, kdy během performance se ocitla za nedobytnými dveřmi uvězněná newyorská sopranistka Christiana Kay a zasloužený potlesk po svém evropském debutu zažila už pak jen od hrstky oddaně čekajícího publika.

Čtvrtek (28. 6.) nabídl v Divadle Antonína Dvořáka hned dvě představení. Světovou premiéru Němý kanár česko-kanadského skladatele Rudolfa Komorouse s kanadským týmem a Ostravskou bandou, kterou 86letý skladatel dopsal letos na jaře. Dadaistického námětu  Ribemonta-Dessaignese se ujal tandem Jan Horák a Michal Pěchouček.  Následovalo 90minutové provedení Song Books/ Zpěvníků Johna Cageho. Vedení česko-amerických pěvců se na scéně operního divadla ujal dlouholetý spolupracovník Johna Cageho Petr Kotík, spoluúčinkovala Ostravská banda.

O festival NODO 2018  byl velký zájem ze strany ostravského i mimoostravského publika a konal se za vysoké pozornosti osobností z oblasti hudebního, výtvarného a literárního umění u nás i zahraničí. Na našich webových stránkách průběžně najdete kritické ohlasy na jednotlivá představení. Další NODO, v pořadí páté, se bude konat poslední týden v červnu v roce 2020. Příští rok jsou v plánu jubilejní, desáté Ostravské dny. Už teď si na ně rezervujte posledních deset dní v srpnu 2019. 

Festival NODO 2018 se konal za hlavní finanční podpory Statutárního města Ostrava, Ministerstva kultury ČR, Art Mentor Foundation, Libora Winklera, 

http://www.newmusicostrava.cz/cz/nodo/

Autor článku: Kristýna Konczyna, foto: NODO