02.05.2017 12:29

Soubor opery Jihočeského divadla připravil operetu Mikádo

Ve čtvrtek 4. května 2017 uvede soubor opery Jihočeského divadla poslední premiéru letošní divadelní sezóny. Opereta autorské dvojice Gilbert & Sullivan Mikádo, jejímž dějovým tématem je opět záměna identity, zde bude uvedena v hudebním nastudování Martina Peschíka a v režii Dominika Beneše.

Inscenaci Mikádo inzerujeme jako „operetu po anglicku“. Příběh z exotického Japonska je totiž vtipnou zástěrkou, jak se zasmát poměrům nejen ve staré dobré Anglii, ale i v dnešní neduživé Evropě. Nikdo tu není tak úplně tím, kým tvrdí, že je, a tak je třeba být ve střehu, protože o intriky ani absurdity nebude nouze. Žádná láska nakonec není tak velká, aby bylo třeba dát se kvůli ní pohřbít zaživa…

Inteligentní, typicky britsky suchý, místy až černý humor převedl brilantně do českého znění Michael Žantovský a ve spojení s neoposlouchanou hudbou se tak nabízí svěží kus hudebního divadla.

Tato první „ostrovní“ opereta měla svou premiéru v březnu 1885 v londýnském Savoy Theatre a zaznamenala zde obrovský úspěch, neuvěřitelných 672 repríz. Po Shakespearově Snu noci svatojánské je Mikádo v Anglii druhá nejfrekventovanější hra a po Lehárově Veselé vdově nejhranější světová opereta. Roku 1907 na základě japonského protestu anglická cenzura další uvádění Mikáda zakázala a ještě v roce 1935 jistý bostonský občan protestoval proti uvedení tak „nemorální a lascivní operety“ ve svém městě. Během diplomatické návštěvy japonského císaře v Anglii byla na dva týdny stažena z repertoáru. Inscenační tradice v Čechách čítá doposud 6 uvedení Mikáda – 1903 pražské Národní divadlo, 1914 Městské divadlo na Královských Vinohradech, 1950 a 1979 Státní divadlo v Brně, 1977 Slezské divadlo v Opavě, 1988 Hudební divadlo Karlín.

V Jihočeském divadle má Mikádo s příhodným označením „opereta po anglicku“ premiéru v režii úspěšného režiséra mladší generace Dominika Beneše, který má na svém kontě řadu zajímavých inscenací (např. úspěšnou premiéru v ND v Praze, kde v jednom večeru nastudoval Stravinského operu Slavík a Čajkovského Jolantu).

„Dílo pánů Gilberta a Sullivana opravdu nemá v Čechách velkou tradici v uvádění. Sám jsem se s ním setkal až nyní, když mi šéf opery Tomáš Studený nabídl jeho nastudování pro Jihočeské divadlo,“ vysvětluje Dominik Beneš. „Trochu jsem však bádal a zjistil, že operety Gilberta a Sullivana mělo v repertoáru v 70. a 80. letech minulého století několik českých hudebních divadel. Je otázka, proč nezakotvily ve stálém repertoáru divadel mezi Strausse, Kalmány a Leháry jako jejich skvělá alternativa. Sullivana a Gilberta ke společné práci svedl jejich smysl pro absurditu a grotesku a více než ostatní skladatelé tohoto žánru ironicky poukazovali na aktuální společenský a politický stav. Ač tito pánové vyprodukovali své operety mnohem dřív než zmínění operetní autoři, jejich dílo a narážky jsou dodnes aktuální. Uměleckým stylem navíc předznamenávají začátek klasického muzikálu. Možná právě to jsou důvody, proč nelákali divadelní impresárie k jejich uvádění. Čas přišel nyní…,“ dodává režisér Beneš.

Operetu Mikádo představíme v titulní roli s Josefem Průdkem, Zuzanou Benešovou nebo Kristýnou Vylíčilovou v „chutňoučké“ úloze Ňam-Ňam. V milovnické postavě Nanki-Půa se budou střídat Peter Malý a Aleš Voráček, generálního kata Ko-Ka vytvoří František Brantalík nebo Pavel Klečka.

Ke spolupráci na tvorbě scény a kostýmů přizval režisér Dominik Beneš  scénografa Petra Vítka a kostýmní výtvarnici Lenku Poláškovou. Pod světelným designem je podepsán Daniel Tesař, autorem choreografie je Béla Kéri Nagy.

A co si o Mikádu myslí dramaturg inscenace Daniel Detto? „Mikádo si z vás robí srandu. Vážne. Robte si ju aj vy z neho. Neberte ho vážne. To pomáha! Minimálne nedostanete infarkt. A možno že sa aj zabavíte. A možno že aj nie.“

https://www.jihoceskedivadlo.cz/

Autor článku: Hana Mráčková

Soubor opery Jihočeského divadla připravil operetu Mikádo

Inscenace

23.04.2024

Lze dnes Věřit v šelmy? HaDivadlo zpracovává francouzskou prózu o vztahu člověka a přírody

Autobiografie francouzské antropoložky Nastassji Martin s názvem Věřit v šelmy se dočká své divadelní adaptace v brněnském HaDivadle. Inscenační tým v čele se slovenskou režisérkou alternativního divadla Júlií Rázusovou a dramaturgyní Annou Prstkovou představí témata propasti mezi divokou krajinou a západní civilizací i vyrovnávání se s osobním traumatem v kontextu současné geopolitické situace.

23.04.2024

Návrat krále. Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu

Životní epizoda božského zpěváka, který se ze své socialistické vlasti vydal v 70. letech naplnit své sny do kapitalistické ciziny, inspirovala dramatika a režiséra Jakuba Čermáka k vytvoření nové inscenace napsané přímo pro Švandovo divadlo. Návrat krále nabízí výlet do minulosti, příběh nepravděpodobné lásky i tragikomickou bitvu o smysl umění.

23.04.2024

Hudebně-divadelní inscenace Labyrint na motivy díla Jana Amose Komenského se letos vrátí na divadelní prkna

Nejznámější dílo jednoho z největších českých myslitelů, filozofů a spisovatelů Jana Amose Komenského, Labyrint světa a ráj srdce se letos vrátí na divadelní prkna. Hudební divadlo Labyrint autorky Jarmily Bekové v provedení sólistů Jiřího Macha, Radka Novotného, Jana Sklenáře a samotné autorky, symfonického orchestru Camerata Moravia, pěveckého sboru Chermon a kapely pod taktovkou dirigenta Joela Hány bude uvedeno 3. října 2024 v brněnském Sonu a 15. října 2024 v pražském divadle Hybernia.