14.06.2018 22:32

Švýcarský provazochodec zahájil festival nového cirkusu Arena

Sólové vystoupení švýcarského provazochodce a akrobata Davida Dimitriho zahájilo dnes večer na smíchovské náplavce v Praze festival Arena. Přehlídku divadla, nového cirkusu, hudby a vizuální tvorby pořádá Divadlo Bratří Formanů a další diváky bude lákat až do 24. června. Kromě dnešní one man show muže přezdívaného pán lana, který nadchl malé i dospělé diváky, úvodní večer nabídl ještě představení artisty Borise Gibého. Odehrává se ve věžovité stavbě vyrobené přímo pro autora a postaveného u Vltavy.

Švýcarský provazochodec a akrobat David Dimitri má na festivalu Arena svou pražskou premiéru. Na náplavku přijel se svým představením L'Homme Cirque. Syn slavného švýcarského klauna Dimitriho vyrůstal jednou nohou ve světě klasického cirkusu, ale dospíval v době, kdy se mladí cirkusáci už začali klasické formě vzdalovat a hledali nové cesty. Tehdy vznikl pojem nový cirkus. David Dimitri vystupoval například na newyorské Broadwayi nebo s jedním z nejznámějších cirkusových uskupení Cirque du Soleil.

David Dimitri i v 55 letech podává pozoruhodné fyzické výkony: je schopný skákat salta na laně a ve svém více než hodinovém představení vystupuje jako artista, akrobat a herec, sám se při chůzi po provaze doprovází na několik hudebních nástrojů, a dokonce sám sebe vystřelí dělem do kopule stanu. K tradičním pomůckám akrobatů přidal také třeba běžecký pás, na kterém umí tančit, a k dechberoucí fyzické náročnosti přidává osobitý humor a poetiku. Kromě všech dovedností, které dnes pražskému publiku předvedl, se David Dimitri proslavil i několika extrémními dálkovými přechody na laně.

Vedle cirkusového šapitó je na náplavce ještě stavba, které další účastník festivalu, artista Boris Gibé, říká silo. Dvanáct metrů vysoký prostor kruhového půdorysu o průměru deset metrů Gibé využívá horizontálně i vertikálně. Diváci sedí po celém jeho obvodu ve dvou spirálovitě nad sebou vedoucích chodbách, což samo o sobě zajišťuje ojedinělý zážitek.

Boris Gibé se pro představení nazvané L'Absolu nechal inspirovat živly, zemskou přitažlivostí, bytím člověka i jeho kořeny a touhou či snahou se vyrovnat se silou přírody. Svůj příběh vypráví především obrazem, prolínáním atmosfér, hudby, ruchů, světel a materiálů. Vše se děje jen za přítomnosti jednoho herce, jímž je sám autor, ale způsob jeho vyprávění je natolik silný, výtvarný a originální, že partnery kromě diváků nepotřebuje.

http://www.festivalarena.cz/

Autor článku: ČTK: hrm, snm, foto převzato z: http://www.festivalarena.cz/

Švýcarský provazochodec zahájil festival nového cirkusu Arena

Festivaly

19.09.2018

Mezinárodní divadelní festival Pražské křižovatky 2018

Mezinárodní divadelní festival Pražské křižovatky, který je věnován politickému a divadelnímu odkazu Václava Havla, do Prahy opět přiveze výjimečná zahraniční představení. Pražské křižovatky potvrdí svou pozici výjimečného festivalu, na jehož programu se střetává jak progresivní činohra, tak další mezižánrové projekty. Součástí budou – stejně jako vloni – debaty s tvůrci, přednášky a diskuse a festival se usídlí ve všech prostorách Nové scény, v samotném závěru i ve Stavovském divadle.

19.09.2018

Festival ve věznici 2018

Brněnské Divadlo Líšeň pořádá už potřetí Festival ve věznici, s podtitulem „o minulosti a budoucnosti naší svobody”. Proběhne 20. – 23. září v bývalé věznici v Brně na Cejlu. Program rezonuje s historií a odkazem tohoto objektu neblaze proslulého v obou totalitách minulého století. Cílem festivalu je zviditelnit významné místo paměti a otevřít témata s ním spojená, především otázky o totalitě a svobodě.

12.09.2018

Festival 4+4 dny v pohybu zahájí oceňovaný italský soubor Motus

Devět zahraničních a čtyři české premiéry představí letošní 23. ročník festivalu současného umění 4+4 dny v pohybu. V sobotu 5. října v divadle Archa festival otevře světově oceňovaný italský soubor Motus. Pod názvem MDLSX se skrývá psychedelická one-woman show excentrické herečky Silvie Calderoni. Syrský choreograf Mithkal Alzghair představí v české premiéře svou performance Přemístění o útěku jako záchraně života, ale i ztrátě možnosti návratu.