11.06.2013 12:46

Tanec Praha uvedl choreografii s příběhem kubánské tanečnice

Na festival Tanec Praha se včera vrátil dánský soubor Granhoj Dans, který na této mezinárodní přehlídce současného tance vystupoval několikrát. Včera večer uvedl v divadle Ponec představení Aline Not Alone inspirované příběhem kubánské tanečnice Aline Sanchezové Rodriguezové.

V kulisách a atmosféře komunistické Havany strávila Aline část svého života. Frustraci vystřídalo v průběhu let naplnění a temperamentní charismatická Kubánka vypráví o své zkušenosti a životní filozofii v tanečním poetickém příběhu za doprovodu kytary a zpěvu s humorem a nadhledem, dojemně i provokativně.

Protagonistka dnešního večera od mládí studovala na Kubě klasický balet, později se stala i členkou kubánského Národního baletu. Před devíti lety, když jí bylo 32 let, se poprvé vydala do Evropy na základě kulturního víza, které jí mělo umožnit další umělecký rozvoj. Postupně se dostala ke spolupráci se souborem Granhoj Dans. Během příprav jednoho z představení měla možnost využít volna a zajet zpátky do vlasti za svojí rodinou. Když se ale měla vrátit úřady jí odmítly obnovit kulturní vízum a měla vycestovat jen s vízem turistickým. Podle kubánského migračního zákona by ale v tom případě nemohla v Evropě pracovat. Přesto se po dohodě s rodiči rozhodla Kubu opustit, zda se do vlasti vrátila nebo někdy vrátí se ani z jejího tanečního příběhu publikum nedozvědělo.

Představení souboru Granhoj Dans vynikají nejen výraznými tanečními a hereckými kreacemi a pěveckou virtuozitou všech účinkujících, ale také nezaměnitelným humorem, kterým se může pochlubit jen málokterý taneční soubor. Granhoj Dans poprvé v Praze hostovali v roce 1999 a od té doby zde vystupují pravidelně.
Soubor se pohybuje mezi tancem a divadlem, charakteristická pro pohyb jeho protagonistů je obstruction technique, technika obstrukce neboli překážky. Tu vyvinul zakladatel souboru Palle Granhoj již v roce 1990, kdy soubor založil. Výraz nebo pohyb tanečníka limituje nějaká vnější nebo vnitřní překážka. Podle Granhoje proto, aby protagonisté jeho choreografií dosáhli větší věrohodnosti. "Při potlačení pohybu se tanečník musí projevit jinak a vydá třeba zvuk, ze kterého se později třeba vyvine zpěv," popisoval Granhoj svoji práci.
Soubor Granhoj Dans za 20 let své existence vytvořil přes 20 představení, tanečních videí či site specific projektů, tedy představení vázaných na konkrétní prostor. Navštívil více než 25 zemí. Členové souboru prý sami přicházejí s nápady vkládat do choreografií i jiné projevy než tanec. Zprvu celé choreografie tvořil sám, dnes dává více prostoru tanečníkům.

Autor článku: ČTK: hrm, jik, mal

Tanec Praha uvedl choreografii s příběhem kubánské tanečnice