11.09.2012 09:33

Tématem nové sezóny HaDivadla je Restart

Tématem nové sezóny HaDivadla je Restart, magické tlačítko, které nabízí východisko z krizí, které nás obklopují, z krizí politických, systémových, společenských i duchovních. Veškeré krize současnosti se mohou stát cenným impulzem pro Restart našeho myšlení, naší kreativity a ochoty participovat na veřejném dění a aktivně ho utvářet. Tímto Restartem pak může být právě divadlo, které se nebojí aktuálních a kontroverzních témat a stává se tak součástí veřejného dění a veřejné diskuse o společenských otázkách.

Téma Restartu volně navazuje na předchozí sezónu nazvanou Konec civilizace?, která vyvrcholí v polovině prosince festivalem Apocalypse now. „Už nyní vás zveme na slavnostní zakončení festivalu 21.12. s připravovaným happeningem Čekání na Restart,” prozrazuje umělecký šéf HaDivadla Marián Amsler. „Pokud společnost přestane potřebovat umění, nastane konec civilizace. Stále častěji pozorujeme, že z uměleckých děl se stává zboží a jeho cena se určuje indexem prodejnost, nikoli kvalitou obsahu. V HaDivadle se snažíme bránit těmto tendencím, proto přicházíme s návrhem – stiskněte Restart. Za tím vším stojí jednoduchá víra v sílu a smysl umění,“ říká dále Marián Amsler k tématu nové sezóny. “Ačkoli z nás stávající systém vychovává pasivní příjemce a kyborgy všeho druhu, věříme, že v divadle a skrze divadlo je Restart našeho srdce možný. Proto dáváme prostor mladým nekonvenčním tvůrcům, kteří se zaměřují na témata, jimž se jiná divadla vyhýbají nebo nemají potřebu se k nim vyjadřovat,” dodává dramaturgyně HaDivadla Anna Saavedra.

HaDivadlo v příští sezóně zmáčkne tlačítko Restart v šesti nových inscenacích. A stejně jako v minulých sezónách, i tentokrát to budou ryze autorské projekty, původní české hry a čerstvé zahraniční novinky. A především to budou kontroverzní témata, na něž mladí divadelní tvůrci zaměří svoji pozornost. Je hormonální antikoncepce symbolem sexuální svobody nebo akutní ekologickou hrozbou? Je realita okolního světa poznatelná? Je stvoření umělého člověka závratnou fikcí nebo již tito lidé chodí mezi námi? Pokud byla devadesátá léta „pubertou naší současnosti“, kam jsme od té doby dospěli? A hroutí-li se svět mediálních a finančních bublin, nalezneme dost odvahy spoléhat na svá individuální rozhodnutí, hledat individuální míru věcí? Anebo už jsme se definitivně ztratili? Stiskněme Restart!

14. září zahájí 38. sezónu HaDivadla jubilejní stá repríza kultovní inscenace hry Arnošta Goldflama Doma u Hitlerů s excelujícím Petrem Jeništou v hlavní roli. První premiérou nové sezóny pak bude 5. října autorská inscenace Slávy Daubnerové s poněkud provokativním názvem Soumrak samců. Ústředním tématem, které si tato mladá slovenská režisérka a performerka zvolila, jsou muži, lépe řečeno maskulinita. „V médiích často skloňovaný fenomén metrosexuála, problematika aktivního otcovství či příznivci Ligy otevřených mužů – to vše svědčí o vzrůstajícím společenském zájmu o téma mužské identity, které bylo doposud přehlíženo a opomíjeno,“ popisuje režisérka Daubnerová námět své pohybově-vizuální kreace, na níž spolupracuje s choreografem Emilem Leegerem. Jací jsou tedy muži 21. století? Jaká očekávání jsou na ně kladena a co si přejí oni sami? Stanou se muži pod vlivem všudypřítomné ženské emancipace ohroženým druhem? Nastane soumrak samců? Inscenaci v čistě mužském obsazení doprovodí tematická výstava, kolekce mužských aktů výtvarníka Tomáše Komínka s názvem Mužáci, která bude od 8. října k vidění ve foyer HaDivadla.

19. října budou mít brněnští diváci možnost poprvé vidět iPlay, inscenaci v režii Mariána Amslera. Text rakouského dramatika Bernharda Studlara vznikl v rámci mezinárodního projektu Divadla LetíCentra současné dramatiky Generační ikony, jehož úsilím je propojit evropské autory a divadla orientovaná na současné drama. Osobně laděná výpověď třicátníka Studlara iPlay je hrou s vyprávěním sebe sama, svých pocitů, svých vzpomínek, do kterých se občas vkrádají nejrůznější slogany, fragmenty televizních story, nápisy na reklamních stojanech bankovních domů, hlasy z ulice. iPlay však není pláčem nad bezvýznamností malého člověka před mohutností současného světa – Studlar je ironický a sarkastický, a to především sám k sobě. V inscenaci, jež uvádí HaDivadlo ve spolupráci s pražským Divadlem Letí, hrají Martin Siničák, Dana PolákováTomáš Jeřábek. Autorem scénické hudby je Ivan Acher.

26. října se pak uskuteční premiéra komorní inscenace Pohodlný život, která je věnována životu a dílu českého surrealistického básníka Oldřicha Wenzla, jeho múzám a odvážnému zápasu člověka se smrtí. Režie inscenace se ujal Jan Lepšík v těsné spolupráci s výtvarníkem Michalem Pěchoučkem.

Z dalších premiér nové sezóny je třeba zmínit Perplex, komorní tragikomedii současného německého autora Mariuse von Mayenburga v režii Mariána Amslera, Velký pochod Wolframa Lotze v režii hostujícího Filipa Nuckollse, připravovaný projekt na téma Devadesátá léta jako puberta naší současnosti, pro nějž píše novou divadelní hru mladý dramatik Ondřej Novotný v rámci rezidenčního programu Centra současné dramatiky, v závěru sezóny pak inscenaci Anny Petrželkové s pracovním názvem Frankenstein…, divadelní variaci jednoho z nejslavnějších moderních mýtů.

Kromě divadelních aktivit se HaDivadlo pozvolna prosazuje i na poli hudebním. Hudební formace HaMBA složená z herců a hereček HaDivadla, která vznikla během zkoušení inscenace Tajná zpráva z planety matek, odehraje v průběhu září a října několik koncertních vystoupení. Po hudebníkovi Mariu Buzzim pro ni skládá nové písně Slavo Solovic, jeden z dvorních skladatelů Richarda Müllera.

Autor článku: Eva Kašpárková, foto: Doma u Hitlerů

Tématem nové sezóny HaDivadla je Restart