06.11.2020 09:23

The Show Must Go ON/OFF-line: Green Deal pro scénická umění: Cyklus mezinárodních on-line diskusí „Zelené čtvrtky“ – díl III.

The Show Must Go ON/OFF-line: Green Deal pro scénická umění
Cyklus mezinárodních on-line diskusí „Zelené čtvrtky“ - díl III.
26.11. 15-17 hodin CET

on-line

Účastníci diskuse:

  • Laura Cull Ó Maoilearca – profesorka a rektorka DAS Graduate School na Divadelní a taneční akademii Amsterdamské univerzity umění.
  • Agata Adamiecka-Sitek – pedagožka a ombudsmanka na Národní akademii dramatických umění ve Varšavě, teatroložka a kritička.
  • László Upor – maďarský dramaturg, překladatel, esejista a rektor Univerzity divadelních a filmových umění v Budapešti.
  • Martin Bernátek – odborný asistent, vedoucí divadelní sekce a zástupce vedoucí Katedry divadelních a filmových studií Univerzity Palackého v Olomouci.

Moderátorka:

  • Alice Koubová – vědecká pracovnice Filosofického ústavu AV ČR.

Divadlo jako kulturní instituce bude dalším tématem cyklu Zelené čtvrtky. Jakou společenskou roli sehrávají kulturní instituce v obdobích společenských krizí, v obdobích dlouhodobého politického tlaku (kulturní války či kulturní revoluce), v období relativní politicko-společenské neměnnosti? Jakou edukativní roli mají a mohou mít současné divadelní školy v Maďarsku, Polsku, České republice a Nizozemí? Je jejich cílem vyučovat studenty v apolitických uměleckých dovednostech, nebo také k zaujímání společenského, či politického postoje? Má nebo nemá v divadelních školách místo politika? A jak se charakter uměleckého vzdělávání následně promítá do uplatnění absolventů divadelních škol? Jak se tato role mění v době pandemie a v souvislosti s masivním rozvojem digitální komunikace?

Show must go on/off-line je název cyklu mezinárodních on-line diskusních setkání s českými a zahraničními hosty z oblasti scénických umění. Hlavním svorníkem pro jeho jednotlivé díly je udržitelnost a scénická umění, kterou moderátoři Martina Pecková Černá, Ondřej Škrabal, Alice Koubová, Katarína Figula, Jiří Šimek a jejich hosté z řad divadelních a tanečních umělců, kurátorů, kulturních manažerů i teoretiků nahlédnou v jednotlivých dílech z různých úhlů pohledu. Jedním z nich je citlivost a responze oboru scénických umění vůči stavu životního prostředí a diskusi o potenciálu udržet kvalitu života současné civilizace i pro další generace. Jakkoli se zdá, že kritická potřeba sociální změny diskutovaná v oblasti ekologie, ekonomie, politiky a kultury byla v posledních měsících přehlušena pandemií SARS-CoV-2, v oblasti scénických umění se začínají šířit obavy o udržitelnost samotného oboru. Ty vyvolává chaos způsobený různými pravidly pro zachování sociálního odstupu, zhoršující se ekonomická situace i nepředvídatelné chování publika. Obrannou reakcí je rychlá adaptace divadelní a taneční tvorby na virtuální prostředí. Je tato hybridní existence v reálném i virtuálním časoprostoru slepou uličkou pro obor, který je založen na živém kontaktu s publikem, nebo pro něj otvírá i nové možnosti a světy? Zůstanou již diváci navždy doma? Jak na tuto krizi reagují umělci, pořadatelé kulturních akcí, poskytovatelé veřejné podpory nebo vzdělávací umělecké instituce? Podle čeho se orientují, čemu věří a za čím jdou? Jak komunikují? Zárodky adaptačních strategií scénických umění na globální proměnu paradigmatu se budeme snažit mapovat s našimi hosty.

On-line setkání pořádá Oddělení mezinárodní spolupráce IDU jako součást programu Propagace českých scénických umění do zahraničí a spolupráce v rámci evropských projektů Create to Connect -> Create to Impact a PACE.V4. Tematicky jsou navázána na hlavní téma letošní Noci divadel v ČR, jímž je udr-život-elnost. Webináře probíhají na platformě Zoom v anglickém jazyce, tlumočení není zajištěno. Během setkání mají diváci možnost pokládat hostům otázky, záznamy budou zpětně dostupné na Youtube kanále IDU.

  • Setkání se uskuteční na platformě ZOOM, není nutné si předem stahovat aplikaci.
  • Link na přihlášení do webináře: https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_YaJZ5I0YSxqcDvLXGcFHsA
  • Po vyplnění registračního formuláře Vám přijde e-mail s odkazem na přístup do webináře.
  • Registrujte se pokud možno 15 minut před začátkem akce, abyste se nezdrželi přihlašovací procedurou.
  • Webinář se koná v anglickém jazyce.

Kontaktní osoba: Barbora Comer (barbora.comer@idu.cz)

Profily mluvčích:

Laura Cull Ó Maoilearca je profesorka a vedoucí DAS Graduate School na Divadelní a taneční akademii Amsterdamské univerzity umění v Holandsku. Jako docentka učí také předmět Divadlo a představení na Univerzitě v Surrey a působí jako ředitelka Centra pro filosofii představení tamtéž. V současnosti je v programu AHCR vedoucí projektu Performance Philosophy & Animals: Towards a Radical Equality (Filosofie představení a zvířata: k radikální rovnosti) (2019-2022). Je jedním ze zakladatelů mezinárodní výzkumné sítě Performance Philosophy, redaktorkou knižní série Performance Philosophy vydávané ve spolupráci s nakladatelstvím Rowman & Littlefield a redaktorkou časopisu Performance Philosophy.

Agata Adamiecka-Sitek je docentka a ombudsmanka na Národní akademii dramatických umění ve Varšavě; divadelní výzkumnice a kritička. Mezi její zájmy patří gender, tělesnost, politika a umělecké politiky. Je autorkou knihy Teatr i tekst. Inscenizacja w teatrze postmodernistycznym (Divadlo a text. Inscenace v postmoderním divadle) (2006) a spolu-editorkou prvního vydání Sebrané spisy (2009) Jerzy Grotowského. Adamiecka-Sitek je členkou redakční rady titulu Polish Theatre Journal (polishtheatrejournal.com) a kurátorského týmu Fóra budoucnosti kultury ve Varšavě. Spolupracuje s Martou Górnickou na chorálovém divadle od jejího prvního projektu Chór žen (2010).

László Upor je maďarský dramaturg, literární překladatel, esejista a univerzitní profesor. Laszlo se specializuje především na současné divadlo a múzická umění. Jako dramaturg v Maďarsku spolupracoval s většinou hlavních mainstreamových souborů, ale také s nezávislými umělci, soubory fyzického divadla a loutkovými divadly. Strávil několik měsíců na rezidenčním pobytu jako dramaturg v Odděleních literatury ve velkých divadlech v Londýně, New Yorku a Dublinu. Jeho překladatelská práce obnáší romány, literaturu faktu a přes 50 divadelních her. Je autorem dvou knih a mnoha článků o divadle, filmu a současném cirkusu. Laszlo je bývalým zástupcem rektora a dočasným rektorem Univerzity divadelních a filmových umění v Budapešti.

Martin Bernátek je odborný asistent, vedoucí divadelní sekce a zástupce vedoucí Katedry divadelních a filmových studií Univerzity Palackého v Olomouci. Ve výuce a výzkumu se věnuje meziválečným divadelním avantgardám, divadelním teoriím a medialitě představení. Spoluzaložil iniciativu Brno kulturní a postdisciplinární Josefovskou letní školu, organizovanou společně s Katedrou divadelních studií Masarykovy univerzity a Ústavem polské kultury Varšavské univerzity. Považuje (kulturní) instituce za uzlové body ustavování hegemonie, a proto by měly být chápány spíše jako paradoxní a mnohovrstevnatá frontové linie politických sil a sociálních konfliktů než jako něco, co je jednoduše na dobré, špatné, nebo neutrální straně vůči politice.

Alice Koubová je vědeckou pracovnicí Filosofického ústavu AV ČR, dlouhodobě přednáší na AMU Praha a hostuje na dalších zahraničních institucích (Helsinky, Malmö, Brémy, Giessen). Ve svém výzkumu se zaměřuje na performativní a aplikovanou filosofii, etiku a poststrukturalistické myšlení.  Svůj výzkum svazuje s intenzivní spoluprací s veřejnými institucemi (Národní divadlo, Festival Bazaar, Studio ALTA, TANTEHORSE, Divadelní ústav, SNG Bratislava), a to především formou přípravy a vedení veřejných diskuzí na politicko-umělecká témata, dramaturgie a poskytování zpětné vazby. Je koordinátorkou programu Strategie AV21 Formy a funkce komunikace, jenž podporuje rozvoj spolupráce mezi vědeckou komunitou a veřejným prostorem a mezi různými vědeckými obory.

www.idu.cz

Autor článku: IDU