25.09.2004 00:00

Tisková zpráva Švandova divadla

STRUČNÝ PŘEHLED NA ÚVOD

- Švandovo divadlo na Smíchově zahájilo novou divadelní sezónu 13. září 2004 odhalením nového obrazu Zrcadlo, autora a laureáta Ceny Jindřicha Chaloupeckého Michala Pěchoučka , který vznikl v rámci projektu Výtvarná zeď. Nový obraz můžete až do ledna spatřit ve foyeru Velkého sálu divadla .

- První premiérou nové sezóny bude 9. října mrazivá komedie o smrti jednoho muže, který po sobě zanechal ženu, milenku a myšlenku – Vášeň jako led od Fernanda Crommelyncka , belgického Molièra dvacátého století. Režisérem inscenace je umělecký šéf Švandova divadla Michal Lang. V hlavních rolích se představí Apolena Veldová, Matěj Hádek, Klára Pollertová-Trojanová,Viktor Limr. Čestným hostem premiéry bude belgický profesor katedry románské literatury katolické univerzity v Lovaňi Pierre Piret, který o Crommelynckovi publikoval několik knih i odborných statí.

- K výročí znovuotevření uvede Švandovo divadlo ve své studiové scéně úpravu textu Georga Büchnera Vojcek –Der Romantiker v režii mladého slovenského režiséra a dramatika Dodo Gombára. Titulní roli Vojcka nastuduje Milan Kačmarčík.

- První premiérou v roce 2005 bude komedie francouzského klasika o velké lidské pošetilosti, o mužích a ženách, o stáří a dospívání Škola pro ženy v režii ředitele divadla Daniela Hrbka.

- Švandovo divadlo zakončí divadelní sezónu v červnu uvedením hry současné německé autorky Dey Loher - Klářiny vztahy v režii herce souboru Švandova divadla Ivana Řezáče.

- Nevšedním zážitkem bude jistě setkání dvou opravdových světových osobností: dramatika a bývalého prezidenta Václava Havla a hudební legendy, spoluzakladatele skupiny The Velvet Underground Lou Reeda, kteří společně vystoupí v rámci cyklu Scénické rozhovory v lednu 2005.

- Vedle již známých projektů, které mají kontinuitu a získaly si své obecenstvo, bude v říjnu zahájen nový cyklus klasické hudby pod názvem Krása dneška. Tento projekt vznikl ve spolupráci s Francouzským kulturním institutem v Praze a Pražskou komorní filharmonií.

- Pro velký zájem dětského publika se Švandovo divadlo rozhodlo připravit předplatné, v jehož rámci nabídne těm nejmenším nejen představení stálého hosta – souboru Buchty a loutky, ale také dalších renomovaných souborů , za všechny jmenujme např. divadlo Drak.

- Švandovo divadlo též zahájilo spolupráci s nezávislým divadelním seskupením Farma v jeskyni, které pracuje pod vedením slovenského režiséra Viliama Dočolomanského, jehož zajímavý přístup k inscenacím bezesporu obohatí programovou koncepci na této scéně. První premiéra Farmy v jeskyni by měla proběhnout 5. února 2005 ve Velkém sále Švandova divadla, kde by se měla i pravidelně reprizovat pod názvem SCLAVI. Již v říjnu však proběhne ve spolupráci s tímto seskupením workshop pod názvem Hlasy východu, který bude posléze zakončen originálním koncertem, kde pod vedením tří dirigentů vystoupí tři sbory s ukrajinskými, rusínskými a gruzínskými písněmi.

- V tomto roce budou mít diváci opět možnost zhlédnout představení jubilejního 10. ročníku přehlídky České divadlo, na které se představí 21 profesionálních divadelních činoherních souborů.

- Již začátkem října nabídne smíchovská scéna představení s použitím titulků v anglickém jazyce, aby tak zpřístupnila představení také zahraničním divákům, a to zejména cizincům žijícím v Čechách, ale samozřejmě také těm, kteří jsou v Praze jen na návštěvě.

- Novinkou je také nová úprava divadelní kavárny, kde i letos budou uvedeny divácky oblíbené Literární večery. Novou výtvarnou podobu má také celé foyer divadla.

- Švandovo divadlo nabízí mnoho hudebních, tanečních a jiných kulturních aktivit. Tuto tvář divadla, jež je inspirována tendencí moderních dotovaných evropských divadelních domů–center a podobnou strukturou nabídky, chce Švandovo divadlo dále profilovat a prosazovat tak, aby postupně získalo široké spektrum divácké obce napříč generacemi.

I. Dramaturgický plán činoherního souboru Švandova divadla

A/ Východiska

V sezóně 2004-2005 se chceme věnovat klasickým titulům, moderní dramatice, ale i vlastní autorské tvorbě. Tato dramaturgická linie je uvozena předchozími inscenacemi Švandova divadla.

Poslední premiérou minulé sezóny byla hra Oko za oko od W. Shakespeara. Výklad režiséra inscenace Michala Langa je směřován ke dnešnímu společenskému a politickému dění, objevuje Shakespearovu čtyři sta let starou hru jako vysoce aktuální. Tímto způsobem uvažujeme při výběru titulů pro naše divadlo – chceme, aby naše inscenace promlouvaly k dnešnímu divákovi, aby vypovídaly o naší době a dotýkaly se aktuálních společenských i politických problémů.

Soubor Švandova divadla se pod vedením svého uměleckého šéfa Michala Langa snaží vytvořit vlastní poetiku. V době reklamy, jazykových a obrazových zkratek se snažíme vrátit divákovi velký příběh, kouzlo jazyka jako takového a také ho provokovat k přemýšlení.

B/ Premiéry stálého uměleckého souboru v sezóně 2004/2005

1. F. Crommelynck : Vášeň jako led aneb myšlenka pana Doma

Vášeň jako led je poslední Crommelynckovou hrou - v Čechách uvedenou pouze jednou – v roce 1978 v režii Jana Grossmana v Činoherním studiu v Ústí nad Labem. Jeden z nejvýznamnějších meziválečných dramatiků minulého století je znám především jako autor frašky Velkolepý paroháč, bylo by však škoda považovat ho za autora jedné hry.

Vášeň jako led je mrazivou komedií plnou absurdních situací a komických zápletek, nepostrádá ovšem společenský a vlastně politický rozsah. Přestože média, jak je známe dnes, se ve hře neobjevují, skutečnost je zde přetvářena stejně účelovým způsobem. Mediální ikony dneška a kult Domovy osobnosti mají stejný výrobní postup. Fámy se šíří stejně zaručenými cestami a podle dodnes platných zákonů. Úprava textu ještě posiluje jeho současné vyznění - prázdnota dnešní politické rétoriky je v inscenaci dovedena ad absurdum. V hlavní roli Leony Domové vystoupí Apolena Veldová. Režie se ujal Michal Lang.

Obsazení: Apolena Veldová, Tereza Hofová, Klára Pollertová-Trojanová, Kristýna Frejová, Matěj Hádek, Viktor Limr, Stanislav Šárský a Martin Sitta.

Premiéra 9.10. 2004, Velký sál

2. Georg Büchner, Dodo Gombár : Vojcek – der Romantiker

Vojcek je nejslavnější hrou geniálního německého dramatika G. Büchnera, žijícího v devatenáctém století. Za jeho života a dokonce mnoho desetiletí po jeho smrti nebyla hra uvedena. Teprve dvacáté století objevilo ojedinělou dramatickou potenci Büchnerova textu, který ještě dnes působí neobyčejně moderním dojmem a svou fragmentárností dramatické stavby přitahuje tvůrce po celém světě.

Titulní roli Vojcka nastuduje Milan Kačmarčík. K režii přizval umělecký šéf souboru Michal Lang mladého slovenského režiséra a dramatika Dodo Gombára. Dodo Gombár je absolventem režie na VŠMU, na svém kontě má více než dvacet profesionálních režií v Čechách a na Slovensku, působil také v Itálii a USA. Vlastní řadu ocenění z mezinárodních divadelních festivalů. Za hru „Hugo Karas“ získal Cenu Alfréda Radoka za nejlepší původní divadelní hru. Vojcek – der Romantiker bude autorským převyprávěním Büchnerova originálu. Dramaturgie studia Švandova divadla je otevřena právě takovému experimentálnímu a autorskému přístupu.

Obsazení: Milan Kačmarčík, Matěj Hádek, Robert Jašków, Jaroslav Šmíd, Luboš Veselý j.h., Kristýna Frejová, Klára Cibulková a Klára Pollertová-Trojanová.

Premiéra 18.12.2004, Studio

3. Molière : Škola pro ženy

Arnulf, zralý, zajištěný muž v nejlepších letech se chystá k životnímu kroku, na který se připravoval víc než deset let. Bude se ženit. A svoje manželství hodlá postavit na zcela jiných základech než zbytek společnosti, jejíž mravy v něm budí jen posměch a rozhořčení. S nevinnou a nezkušenou Anežkou, kterou pro svazek pečlivě vyškolil, chce psát nové dějiny soužití mezi mužem a ženou – začít od Adama s novou Evou. Svět se však otáčí opačným směrem, než by si Arnulf přál, z dítěte se před jeho očima stává mladá žádoucí žena, která má zcela jiné představy o vlastní budoucnosti. Do hlavní role byl obsazen Ivan Řezáč. Režisérem inscenace bude Daniel Hrbek.

Premiéra 22.1. 2005, Velký sál

4. Neznámý titul

Novou hru píše v současnosti umělecký šéf souboru, režisér Michal Lang, jehož Hadí klubko se hraje ve Studiu Švandova divadla. Zároveň uvažujeme o uvedení Websterova Bílého ďábla v překladu Františka Fröhlicha, nebo v Čechách dosud nehrané komedie Artura Schnitzlera Fink a Fliederbusch - obě hry vyžadují autorskou úpravu a měly by se vztahovat k soudobé společenské situaci se stejnou bezprostředností, jako Shakespearovo Oko za oko. Režisérem inscenace bude Michal Lang.

Premiéra 16.4. 2005, Velký sál

5. Dea Loher – Klářiny vztahy

Tato hra vzbudila okamžitě po svém uvedení velký zájem nejen v německy mluvících zemích. Důkladná, ale také vtipná sociologická sonda do „poměrů“ jedné mladé ženy z německé střední třídy. Klářina cesta labyrintem rodinných, partnerských i společenských vztahů je cestou za pevnějším místem v současném světě, smysluplným životem. Po Büchnerově Vojckovi, ve kterém se s okolní společností vyrovnává mužský hrdina, je tu podobné téma nahlíženo ženskýma očima. (Souvislost není patrně náhodná, Dea Loher se v několika rozhovorech vyznala z velkého obdivu k Büchnerově tvorbě.) Klářiny vztahy bude režírovat Ivan Řezáč, člen hereckého souboru Švandova divadla, který při práci může využít dlouholeté herecké a pedagogické zkušenosti.

Premiéra 10.6.2005, Studio

II. Činoherní soubor

Činoherní soubor Švandova divadla má v současné době 17 herců ( 6 žen a 11 mužů) ve stálém angažmá a 16 stálých hostů, kteří se Švandovým divadlem pravidelně spolupracují viz. níže.

Od nové sezóny 2004-2005 jsou novými členy souboru Tereza Hofová a Viktor Limr, naopak Vasil Fridrich, se v této sezóně stal kmenovým členem uměleckého souboru kladenského divadla

Tereza Hofová je čerstvou absolventkou DAMU. Na konci loňské sezóny nastudovala svou první roli ve Švandově divadle - Isabelu v inscenaci Oko za oko od W. Shakespeara. V nově připravované inscenaci Vášeň jako led od F. Crommelyncka bude hrát služku Alix.

Viktor Limr přichází na Smíchov z angažmá v divadle J. K. Tyla v Plzni, kde působil poslední dvě sezóny. Jeho stěžejní plzeňskou rolí byl Hamlet. První rolí Viktora Limra ve Švandově divadle bude vesnický učitel Bellemase v Crommelynckově Vášni jako led.

Herci ve stálém angažmá:

1 CIBULKOVÁ Klára

2 FREJOVÁ Kristýna

3 HÁDEK Matěj

4 HALBICH Kamil

5 HOFOVÁ Tereza

6 JANKŮ Veronika

7 JAŠKÓW Robert

8 KAČMARČÍK Milan

9 LIMR Viktor

10 PAVELKA Tomáš

11 ŘEZÁČ Ivan

12 SITTA Martin

13 ŠÁRSKÝ Stanislav

14 ŠMÍD Jaroslav

15 TROJANOVÁ Klára

16 VELDOVÁ Apolena

17 VELEN Zdeněk

Herci pravidelně spolupracující se Švandovým divadlem:

1 BAKEROVÁ Daniela

2 DIVÍŠKOVÁ Nina

3 DLOUHÝ Michal

4 FREJ Ladislav

5 FRIDRICH Vasil

6 GALATÍKOVÁ Věra

7 HYBNEROVÁ Vanda

8 NAVRÁTIL Bořivoj

9 NĚMEC Marek

10 NORISOVÁ Zuzana

11 PENEV Nikolaj

12 STAŠOVÁ Simona

13 ŠEDOVÁ Hana

14 ŠPALKOVÁ Petra

15 TACLÍK Marek

16 VLASÁK Jan

III. Stálí hosté Švandova divadla

Vedle premiér stálého uměleckého souboru přibudou na repertoár ještě dvě nové inscenace Dětského divadelního studia a v březnu a září 2005 se na repertoáru objeví ještě další premiéry souboru Buchty a loutky. Rozvíjíme také spolupráci s nezávislým divadelním seskupením Farma v jeskyni (umělecký vedoucí V. Dočolomanský). První premiéra Farmy v jeskyni by měla proběhnout 29. ledna 2005 ve Velkém sále Švandova divadla, kde by se měla i pravidelně reprizovat pod názvem SCLAVI. Již v říjnu však proběhne ve spolupráci s tímto seskupením workshop pod názvem Hlasy východu, který bude posléze zakončen originálním koncertem, kde pod vedením tří dirigentů vystoupí tři sbory s ukrajinsko - rusínskými písněmi.

• Buchty a loutky – Pes Baskerviless, režie R. Beran, 29.9., STUDIO

• W. Saroyan - Den jako stvořený pro lásku, režie L. Kny, 31.10. 2004, STUDIO, produkce STUDIO DVA

• Dětské div. studio – Chtěl bych svítit lidstvu dál…, režie DDS, 26.11. 2004, STUDIO

• Buchty a loutky – Andělíček Toníček, režie R. Beran, 5.12. 2004, STUDIO

• Dětské div. studio – Vánoční pohádka, režie DDS, 6.12. 2004, STUDIO

• Farma v jeskyni – SCLAVI, režie a choreografie: V. Dočolomanský, 5.2. 2005 VELKÝ SÁL

IV. Program divadla, jeho pravidelné cykly a hosté

Struktura programu je členěna do pravidelných cyklů, z nichž některé na základě minulých zkušeností proměňujeme i redukujeme, některé zůstávají ve stejné podobě a další pro příští rok vzniknou.

1. Scénické rozhovory – pravidelná jevištní talk-show s osobnostmi kulturního a společenského života, která se odehrává před publikem v intimním prostředí Studia, získala svou stálou diváckou obec, a proto bude pokračovat i v nadcházejícím období. V jejím dosavadním průběhu jsme ve Studiu uvítali například Klause Voormanna, Suzanne Vegu, Oliviera Toscaniho, Dana Bártu, Roberta Vana, Milana Lasicu, Jiřího Suchého, Norberta Auerebacha nebo Emila Viklického s Davidem Radokem. Chystají se pořady s Liborem Peškem, Václavem Havlem, Lou Reedem, Robertem Fulghumem, Zdeňkem Svěrákem, Jurajem Jakubiskem, Václavem Moravcem, Michalem Horáčkem, Karlem Gottem a dalšími.

2. Velvet Tuesdays – pravidelný úterní cyklus nadžánrové hudby (world music, etno, jazz, rock, bigbeat) bude pokračovat v omezené verzi a bude se od začátku roku 2005 uvádět pouze dva úterky v měsíci. Hudební program bude doplněn o jednorázové hudební přehlídky jako například Hlasy východu (ve spolupráci se seskupením Farma v jeskyni) nebo Týden evropské romské hudby. V rámci Velvet Tuesdays budeme hostit například Věru Bílou a Kale, Psí vojáky, Javory, Idu Kelarovou, Vlastu Redla, Karla Babuljaka a další.

3. Krása dneška – nový cyklus, cyklus klasické hudby, který bude probíhat pravidelně jednou měsíčně od října 2004 do května 2005 ve Velkém sále Švandova divadla ve spolupráci s Francouzským kulturním institutem v Praze a Pražskou komorní filharmonií. Komorní prostředí Švandova divadla se během hodinových koncertů rozezní stěžejními díly skladatelů hudební moderny. Při každém setkání se diváci dočkají výkladu o kontextu a zvláštnostech předváděného díla, poté bude následovat vlastní interpretace. Každý večer bude zakončen malým společenským setkáním nad sklenkou vína v režii Francouzského kulturního institutu v Praze.

4. Představení souboru Buchty a loutky – stálý host divadla uvádí vedle večerních inscenací pro dospělé (zhruba 6 – 8 x měsíčně) také představení pro děti a mládež. Chystaná premiéra Pes Baskervilesský (nová adaptace detektivního románu A. C. Doyla) bude kombinací loutek a živých herců a odhalí humornější stránku Sherlocka Holmese a nečekané souvislosti. Na Vánoce se chystá autorsky zpracovaná pohádka o křesťanských svátcích s názvem Andělíček Toníček, která se bude hrát několik sezón po sobě; vždycky v prosinci. Dále bude pokračovat improvizovaná řada představení (premiéra-derniéra) s názvem Úmrtí. V dalším období příštího roku se pak chystá ještě jedna premiéra souboru Buchty a loutky pro dospělé publikum. Pro doplnění je třeba říci, že představení Pomsta, které mělo ve Švandově divadle premiéru v roce 2002, získalo v tomto roce pět ocenění na Skupově Plzni, včetně ceny za nejlepší režii a výtvarný počin.

5. Pohádkové neděle – nový cyklus, který je zaměřen na nejmenší diváky a jejich rodiče. Po zkušenostech z ukončené divadelní sezóny jsme se rozhodli připravit pro stále zvětšující se diváckou skupinu rodičů s dětmi dokonce dětské abonmá, které by se mělo časem rozšířit i o dětská představení na Velkém sále. V nejbližší době připravujeme tyto pohádky: Čarodějnice, Pohádka o kamnech, Honza a skřítkové, Andělíček Toníček, Dlouhý, Široký a Bystrozraký, Pohádky z kouzelného kabátu. Mezi pravidelné hosty zařazujeme divadlo DRAK s pohádkami Černošská pohádka, Jak šel hloupý Honza do světa, Začarované dudy, Perníková chaloupka.

6. Děti dětem – další cyklus zaměřený na rodiče s dětmi a na děti samotné. Vychází z dlouholeté tradice Dětského divadelního studia, které v současnosti funguje zcela nezávisle při Švandově divadle. Podstata tohoto cyklu je výchovná. Jde o to, aby děti zhlédly představení, které je pro ně určeno a zároveň si uvědomovaly, že pro ně hrají jejich vrstevníci nebo jen o pár let starší děti – a že je tedy od divadelních aktivit nic nedělí. Jde o perspektivní cyklus z hlediska vývoje divácké obce při Švandově divadle.

7. Divadelní kavárna – cílem cyklu vznikajícím ve spolupráci se smíchovským nakladatelstvím Meander je podpořit zájem veřejnosti o život a dílo literátů, kteří žili a tvořili v minulosti nebo v současnosti v lokalitě Prahy 5. Již úvodní literární večer Daniely Fischerové (její první hra Hodina mezi psem a vlkem měla před lety premiéru právě v tomto divadle), na němž byla pokřtěna její nová (a hned oceněná) knížka Duhové pohádky, se setkal se značným ohlasem. Také další večery věnované tvorbě současných básnířek Violy Fischerové, Markéty Hejné nebo básníka a filozofa Egona Bondyho s vynikajícími hudebními doprovody byly pro zúčastněné mimořádným zážitkem. Pořady o smíchovských spisovatelích dokonce rády navštěvují i děti a mládež, jako tomu bylo v případě čtení z dětských knížek Františka Langera nebo z knihy Anděl Exit Jáchyma Topola. (V Pražské pětce vyšla dětská anketa z literárního večera o Františku Langerovi). Ve slibně započatém cyklu literárních kaváren jsme se rozhodli s nakladatelstvím MEANDER pokračovat i v příští sezóně. Zahájíme performancí a čtením z poetické prvotiny známého výtvarníka Jiřího Černického, který do loňského roku také žil na Praze 5. V listopadu čtením ze dvou nově vydaných knih prezidenta Českého PEN KLUBU spisovatele Jiřího Stránského. V prosinci to bude Kateřina Kanajlo se svou prvotinou, která aspiruje na nejkrásnější knihu roku. Po novém roce bude číst ze své nově vydané knihy Tři novely básník a frontman skupiny Psí vojáci Filip Topol, dále výrazní mladí autoři dneška Jaroslav Rudiš, Petra Hůlová.

8. Výtvarná zeď a další výstavy - v prosinci 2003 jsme při příležitosti oslavy prvního výročí znovuotevření Švandova divadla představili pražské veřejnosti nový výtvarný cyklus s názvem VÝTVARNÁ ZEĎ. Dvakrát do roka předstoupí před velkou zeď o rozměrech 3,5 x 5 metrů vyzvaný výtvarník, aby na ni během měsíce namaloval obraz inspirovaný jednou z uváděných inscenací našeho divadla nebo divadlem samotným. Na originální malbě pracuje její autor s vědomím, že za pouhých šest měsíců její život ukončí vrstva krycí barvy a tah štětce jiného umělce. Prvním umělcem, který před touto stěnou rozložil své barvy, byl známý český výtvarník Tomáš Císařovský. Výsledkem byl obraz Trvale udržitelný pád. Po něm následovala 13. září 2004 další vernisáž a následná výstava Výtvarné zdi, před kterou tentokrát předstoupil laureát Ceny Jiřího Chalupeckého, pan Michal Pěchouček. V současné době probíhá tedy ve foyeru výstava jeho obrazu s názvem Zrcadlo. V průběhu roku 2005 budou postupně odhaleny další dva obrazy Výtvarné zdi.

9. České divadlo – přehlídka spolupořádaná s agenturou Foibos bude pokračovat i v další sezóně, ve Švandově divadle celkem potřetí. Na jevišti Švandova divadla by se mělo v rámci jubilejního 10. ročníku představit 21 profesionálních divadelních činoherních souborů. Jako součást uvedení jednotlivých představení bude probíhat v etapách výstava Divadlo a jeho město, která bude na závěr zkompletována a jako celek bude putovat Českou republikou.

10. Spolupráce s divadelními školami – v právě zakončené sezóně jsme navázali na načatou spolupráci s Pražskou konzervatoří, Vyšší odbornou školou hereckou a DAMU, která spočívá především ve výhodném poskytování prostor pro klauzurní představení, zkoušky a výuku, přehlídky a festivaly (ZLOM VAZ, FAMUFEST, Pražský karneval). V roce 2005 s těmito aktivitami opět počítáme. S DAMU máme předběžnou dohodu o jedné z hlavních cen budoucích ročníků festivalu ZLOM VAZ, kterou by měla být cena pro nejlepší inscenační tým - realizace nového představení v prostorách Švandova divadla, kde se pak podle úspěšnosti bude pravidelně reprízovat. Tuto část programu Švandova divadla považujeme za koncepční vzhledem k tendenci rozšiřovat diváckou obec o nové mladé diváky.

11. Lektorské oddělení - v lednu 2004 zahájilo svou pravidelnou činnost při Švandově divadle lektorské oddělení s názvem Ad-divadlo. Jde o projekt, jehož cílem je navázat bližší kontakt s diváky, umožnit jim proniknout do tajů a zákulisí divadla a tímto způsobem zvyšovat povědomí o smíchovské scéně, jejím programu a rozšiřovat tak dále perspektivní diváckou obec. Jednotlivé „workshopy“ vedou zkušení lektoři Ad-divadla. Od září roku 2004 chceme vytvořit skupiny pro pravidelné středeční workshopy pro střední a základní školy. Již v květnu byly na pokladně Švandova divadla k dispozici přihlášky.

a/ středy pro žáky ZŠ a SŠ - Během těchto kurzů budeme žáky i studenty seznamovat s divadlem přímo v herecké zkušebně Švandova divadla. Naši lektoři svou práci zaměřují na krátká, jednoduchá cvičení, při kterých mohou mladí lidé uplatnit svou přirozenou hravost, kreativitu, nejsou po nich žádány žádné "výsledky". Posilují se pohybové schopnosti, orientace v prostoru, souhra s ostatními, hlas a řeč. V rámci cyklu budou moci navštívit jednu inscenaci na scéně Švandova divadla zdarma.

b/ čtvrtek (1 x za 14 dní) workshopy pro učitele - Pro učitele nabízíme možnost pravidelných setkání, jejichž cílem bude seznámit je se základními divadelními principy, které je možno uplatnit při výuce. Nabízíme možnost blíže se seznámit s repertoárem Švandova divadla, včetně setkání s herci, režiséry či dramaturgy.

c/ nedělní (1 x za 14 dní) prohlídky divadla - v rámci prohlídek divadla jsou zájemci stručně obeznámeni s historií Švandova divadla. Mohou vidět, jak vypadá velký divadelní sál i studiová scéna bez diváků. V rámci možností je necháváme nahlédnout do zákulisí divadla: spolu s průvodcem si prohlédnou světelnou a zvukovou kabinu, ukážeme jim prostory pod jevištěm a většinou mají možnost projít se po jevišti. Během prohlídky informujeme její účastníky o stávajících aktivitách Švandova divadla a o všem novém, co se v divadle připravuje. Prohlídky divadla se konají pravidelně jednou za čtrnáct dní. V případě většího počtu individuálních zájemců rádi uspořádáme prohlídku v jiném, dopředu dohodnutém termínu.

d/ workshop pro dospělé „Inscenace v plném světle“ - tématická setkání k vybrané inscenaci, kde se zaměřujeme na praktická cvičení – zejména na pohyb, hlas a vnímání divadelního prostoru. Cílem je navázání dialogu o zhlédnuté inscenaci a vytvoření nového pohledu na vybrané části replik. Výběr inscenace závisí na divácích. Nabízíme i spojení tohoto workshopu s prohlídkou divadla.

e/ diskuse s tvůrci inscenace „Svícená s…“ – dalším programem je diskuse s tvůrci inscenace, která se koná po skončení představení. Účastníky diskuse jsou: režisér, dramaturg či scénograf a některý z představitelů hlavních rolí. V průběhu setkání mají účastníci možnost klást otázky komukoliv z přítomných umělců.

12. Druhý břeh – časopis Švandova divadla, který vychází dvakrát do roka. Tak tomu bude i v příštím roce, kdy počítáme s jarním a podzimním číslem. Obsah nejbližšího, připravovaného čtvrtého čísla je tentokrát spojen s Shakespearovou komedií Oko za oko a Crommelynkovou hrou Vášeň jako led. Časopis vyjde k premiéře Crommelynckovy hry 9. října 2004; Oko za oko máme na repertoáru od března tohoto roku. Z obsahu vybíráme:

a) Kiernan Ryan: Utopická představivost (o Shakespearově hře Oko za oko) Překlad z anglického jazyka Ondřej Pilný

b) Isabelou a Leonou (rozhovor s Marií Málkovou o práci na dvou velkých ženských postavách v Shakespearově Oku za oko a Crommelynckově Vášni jako led v režiích Jana Grossmana)

c) Osobnost Realistického divadla Věra Kubánková (rozhovor s letos osmdesátiletou herečkou a dlouholetou členkou RD doprovázejí vzpomínky režisérů Heleny Glancové a Otomara Krejči)

d) Jak uspět v disciplíně „talk-show“ se známými osobnosti české a světové umělecké scény (David Hrbek rekapituluje dosavadní moderátorské zkušenosti a zároveň uveřejňuje rozhovor s významným divadelním režisérem Davidem Radokem).

e) Pierre Piret: O Vášni jako led (studie belgického profesora, autora pozoruhodné knihy o díle a poetice Fernanda Crommelyncka)

f) Fernand Crommelynck - dvě krátké úvahy O divadle a o Publiku

Michel de Ghelderode píše o Crommelynckovi

g) H R A IV. čísla - FERNAND CROMMELYNCK: Žena, která měla příliš malé srdce

(v překladu Natálie Nádassy, se kterou divadlo navázalo spolupráci na doporučení Anny Kameninové, vydáváme poprvé v českém jazyce jednu z posledních Crommelynckových komedií. Spolu s Velkolepým paroháčem a Vášní jako led patří k nejvýznamnějším a nejuváděnějším autorovým hrám)

IV. Zahraniční spolupráce

Také tento rok pokračuje spolupráce se slovenským divadlem Astorka Korzo 90, které jsme v loňské sezóně navštívili s inscenacemi Bouře, Skleněný zvěřinec a Den matky. V květnu tohoto roku jsme na oplátku již podruhé hostili slovenské kolegy hned se čtyřmi inscenacemi Cyrano, Zločin a trest, Na koho to slovo padne, Kvartet. V říjnu představíme v Astorce hry Velká mela a Poručík z Inishmoru.

Tendenci rozšiřovat program o účast zahraničních umělců chceme vzhledem ke vstupu ČR do EU rozvíjet. Ze stejného důvodu jsme v první polovině roku nakoupili software a další technickou podporu pro užití titulkovacího zařízení v rámci činoherních představení uváděných na Velkém sále. Pro začátek jsme vybrali tato představení - Poručík z Inishmoru, Ženitba, Tartuffe, Zabiják Joe, Bouře. Užití tohoto zařízení předpokládá do budoucna rozšíření divácké obce o komunity především těch anglicky mluvících diváků, kteří trvale žijí v Praze; nabídka činoherních programů je díky jazykové nesrozumitelnosti doposud vylučovala z hlediště.

info@svandovodivadlo.cz

Autor článku: příspěvky veřejnosti