18.07.2001 00:00

Tomáše Šimerdu zatkla v Japonsku policie

B r n o - Z měsíčního turné po Japonsku se brněnská opera vrátila bez svého šéfa. Tomáš Šimerda byl donucen rezignovat po nočním incidentu s policií, který se odehrál ve městě Fukuoka. Co se v Japonsku vlastně stalo? Oficiální verzi zatím nikdo nesdělil. Šimerda se nejprve odmítl k celé události vyjádřit. "Byla to nepříjemnost a lapálie, kterou není třeba vynášet. Obraťte se na magistrát nebo ředitele divadla," pokusil se nepříjemnou událost bagatelizovat.

Posléze byl bývalý umělecký šéf opery mnohem sdílnější a nabídl svoji verzi: "V laciné restauraci jsem komunikoval se dvěma Japonci. Odešli a zřejmě nezaplatili. Na mém účtu se ocitla útrata za dva kalíšky saké," zavzpomínal Šimerda. Útratu v ceně dvou českých piv Šimerda odmítl zaplatit a odešel - na ulici ho však zajala policejní hlídka. Událost se stala ve tři hodiny v noci.

Některým účastníkům turné se však Šimerdova verze nezdá. "Vysvětlení, kterého se nám dostalo, je trošku nevěrohodné. Navíc vrhá špatné světlo na celý brněnský ansámbl," míní sólista opery Richard Haan. Dodal, že si za své mnohaleté působení nevzpomíná na podobnou příhodu, která by poznamenala prestiž souboru.

Oficiální verzi nemohli sdělit ani pracovníci českého velvyslanectví v Tokiu. "Vím, že brněnské Národní divadlo v Japonsku hostuje, ale o žádném problému jsme nebyli informováni," sdělil velvyslanec Karel Žebrakovský. Vysvětlil, že turné divadla organizovala japonská agentura, a proto o případných problémech nemusí být český zastupitelský úřad vůbec informován. "Věděli bychom to pouze v případě, že by se na nás sami obrátili," dodal velvyslanec.

Šimerda ještě v Japonsku řekl, co se stalo a veřejně se všem omluvil. O věci jednali s ředitelem Národního divadla Mojmírem Weimannem zástupci orchestru a sboru, kteří žádali Šimerdův odchod. Šimerda proto v Japonsku oznámil, že z funkce uměleckého šéfa odchází a ředitel Weimann jeho rezignaci přijal.

Na místě nástupcem jmenoval dirigenta Jaroslava Kyzlinka. "Bylo to jediné východisko, jinak by Šimerda jako šéf nepřežil a při každé příležitosti by mu to lidé připomínali," tvrdí sólistka Jitka Zerhauová.

Kolektivní tělesa sboru a orchestru si podle Zerhauové prostřednictvím odborových předáků Šimerdův odchod prostě vynutila. "Myslím, že ten incident oboustranně poznamenal vztahy mezi souborem a panem Šimerdou," uvedla jedna ze členek operního souboru, která si nepřála být jmenována.

"Pan Šimerda v dalších dnech chodil jak spráskaný pes. Mám souboru trochu za zlé, že s ním pak nikdo nepromluvil, všichni se k němu otočili zády," uvedla.

Vedoucí odboru kultury brněnského magistrátu Jana Putnová o japonském incidentu už neoficiálně ví. "Vím, že se tam něco stalo, ale nevím, zda je pravdivá verze, kterou mám," uvedla Putnová. Dodala, že s ředitelem Weimannem v podnělí 16. července telefonovala. "Ředitel se ve středu vrací do republiky a jsme domluvení, že se sejdeme," dodala Putnová.

Přestože Šimerda se svou rezignací v Japonsku souhlasil, teď je přesvědčen, že se ředitel Weimann s jeho odvoláním unáhlil. Tvrdí, že by rád zůstal uměleckým šéfem i nadále a brněnskou operu vedl dál.

Tomáš Šimerda

byl uměleckým šéfem souboru opery od sezony 1999/2000. Aktivně se podílel na činnosti opery Národního divadla Brno jako režisér, jeho posledním dílem byla květnová premiéra inscenace Janáčkovy Věci Makropulos. Šimerda figuruje jako možný šéf opery Národního divadla v Praze. Do této funkce s ním počítá Renata Sabongui, jedna ze šesti kandidátů na ředitele Národního divadla. Má pověst ambiciózního a razantního muže. V novinářských kruzích se proslavil verbálními útoky na recenzenty, kteří kritizovali inscenace brněnské opery.

Názor

Je Šimerda samuraj nebo ne?
Bývalý šéf brněnské opery určitě dlouho nezapomene na noc, kdy se rozhodl, že s fotoaparátem kolem krku vyrazí do exotických uliček poznávat noční život města Fukuoka. Kdyby věděl předem, co se stane, asi by těch pár jenů z diet za cizí útratu obětoval.
Jenže Šimerdovo pochybení, které by u normálního turisty bylo leda dobrodružnou historkou, se stalo vítanou příležitostí pro nespokojenou část souboru. Na povrch vybublaly letité antipatie a odbory se zabýčily. Ředitel Weimann stál před rozhodnutím: buď hodit přes palubu prvního důstojníka, nebo celou posádku. Šimerda po vzoru samurajů vzal zodpovědnost za incident na sebe a statečně rezignoval.
Soubor opery se vrátil ze Země vycházejícího slunce do Brna a veškeré samurajství je pryč. Šimerda přemýšlí, jak zpochybnit ředitelovo rozhodnutí. A zda jeho umělecké harakiri nebylo předčasné.

Převzato z: MF DNES , Daniel Zásměta, Luboš Mareček

Autor článku: redakce