10.11.2014 16:44

Tři politické grotesky v jednom chebském večeru

Západočeské divadlo v Chebu uvede v sobotu 15 listopadu speciální program Monstrkabaret Ády a Klémy anebo Možná přijde i Leonid, složený ze tří politických grotesek, které má soubor na repertoáru. Unikátní projekt, kladoucí za sebe inscenace režiséra Šimona Dominika Doma u Hitlerů, Horáková, Gottwald a Políbila Dubčeka a odhalující v jednom večeru netušené vazby a souvislosti, se uskuteční poprvé a naposledy a jenom v Chebu, protože pro první dva tituly znamená toto uvedení derniéru.

Černou komedii Arnošta Goldflama Doma u Hitlerů uvedlo divadlo už v květnu 2010 a od té doby groteskní obrázky ze soukromého života Adolfa Hitlera lámou divácké rekordy, dočkaly se už více než čtyřiceti repríz a hned třikrát hostovaly i v Praze. Arnošt Goldflam se svým nezaměnitelným smyslem pro (místy velmi šibeniční) humor zbavuje führera jakékoli démoničnosti, vidí ho jako zcela soukromou osobu, jejíž tužby a cíle jsou obyčejné i bizarní – z velké části ovšem i poněkud hrůzné. Hitlerův pozoruhodně dvojlomný portrét, zároveň krutě ironický i děsivě mrazivý, zahájí program přesně v 17.00, a to nikoli ve studiu d, kde se hraje běžně, ale pro obrovský zájem diváků přímo v hlavním sále divadla.

V 19.00 pokračuje večer druhou derniérou, jíž se po dvou a půl letech dočká politický kabaret Horáková, Gottwald. Západočeské divadlo bylo po studiu Továrna, pro něž byl text před osmi lety přímo napsán, teprve druhou scénou, která jednu z nejlepších současných českých her uvedlo. Nekompromisní glosátor české společnosti Karel Steigerwald se nechal inspirovat justiční vraždou Milady Horákové a nevytvořil její rekonstrukci, ale velmi svébytnou divadelní podobu, ve své emocionalitě na hony vzdálenou akademickým učebnicím dějepisu.

Na půdorysu známých událostí nechává Steigerwald na jevišti v kabaretním duchu defilovat panoptikum bolševických kreatur více či méně inspirovaných reálnými osobami a v groteskním šklebu komentuje jedno z nejtemnějších období české moderní historie, které za sebou nechalo stovky mrtvých a desítky tisíc zničených životů. Jakkoliv se to vzhledem k tématu může zdát nepravděpodobné, hra má výrazné komediální rysy a režie se snažila akcentovat právě groteskní prvky, díky nimž se krutost režimu i jeho aktérů vyjevuje v neočekávaných situacích a souvislostech.

A ve 21.30 přijde řada na novinku ze závěru loňské sezóny, mrazivě groteskní příběh Políbila Dubčeka, který v rytmu estrád Zelenkovy televize vypráví o marných nadějích, jež ale sotva mohly být jiné, a o tom, co jejich konec přinesl. I v tomto případě je Západočeské divadlo po studiu Továrna teprve druhou scénou, která Steigerwaldovu hru uvedla. Její příběh propojuje politiky, či spíše „politiky“, z ČSSR i SSSR s běžnými Čechy, jimž politická situace nepřináší ony „lepší zítřky“, jež slibuje.

Dějovým pojítkem je leitmotiv osudového políbení. Příběh studentky Jaruny začíná několik let před Pražským jarem, kdy se seznámí s americkým básníkem Allenem Ginsbergem, kterého pro svou lásku k poezii políbí. Další polibek věnuje Alexandru Dubčekovi, jenž zavítá do továrny, kde Jaruna pracuje od doby, co byla režimem kvůli svému letmému setkání s básníkem vyhozena z vysoké školy. A k třetímu polibku by mělo dojít mezi ní a Leonidem Brežněvem po invazi vojsk Varšavské smlouvy… Inscenace vědomě navazuje na Horákovou, Gottwalda, režisér se opět soustředil na vyhrocenou grotesknost postav a situací, nesnažil se vytvořit dokumentární drama, ale vycházel z divadelnost textu a jeho komediálních rysů ve snaze vyvolat v divákovi emoce nezvyklým úhlem pohledu na známé situace, a inspirovat ho tak k přemýšlení.

Západočeské divadlo nepořádá podobný projekt poprvé, už dvakrát uvedlo „komornější“ verzi propojující Doma u Hitlerů a Horákovou, Gottwalda, teď tedy přibyl k těmto dvěma titulním diktátorům ještě třetí do party – Leonid Iljič Brežněv a jeho česky poskok Vasil. Diváci tak budou mít jedinečnou možnost prožít turbulentní události dvacátého století, nahlížené specifickou optikou dvou výrazných českých dramatiků – Arnošta Goldflama a Karla Steigerwalda.

Na kompletní program nabízí divadlo speciální slevu, vytrvalí diváci, kteří navštíví alespoň dvě představení, se mohou mezi Horákovou a Dubčekem zdarma posilnit gulášem a na unikátních dokumentárních záběrech si připomenout atmosféru demonstrací roku 1989.

www.divadlocheb.cz


Autor článku: Šimon Dominik

Tři politické grotesky v jednom chebském večeru