10.04.2017 15:12

Ústecké Činoherní studio bude hostovat na konci dubna v pražském Divadle v Celetné

Detektivní drama zalité africkým sluncem francouzského dramatika Bernarda-Marie Koltèse Boj černocha se psy a gurmánská komedie Lidojedi autorské dvojice Petr Pýcha a Jaroslav Rudiš mají těsně po premiéře na domovských prknech Činoherního studia a proto je pražský divák konečně najde i na programu Divadla v Celetné, jež je dlouholetým pražským partnerem ústecké činoherní scény.

Bernard-Marie Koltès je jedním v současnosti z nejznámějších francouzských dramatiků. I když zemřel poměrně mlád, už za svého života se stal uznávaným a často uváděným autorem. Umělecké vedení Činoherního studia pověřilo režiséra Michala Skočovského a dramaturga Karla Františka Tománka, aby zdramatizovali Koltèsovo drama pro čtyři herce Boj černocha se psy.  „Je to tak trochu milostné drama, detektivka a psychothriller v jednom,“ říká o Boji černocha se psy Tománek. „Jsem zvědavý, jak to bude fungovat v kontextu současných událostí, které hýbou celou Evropou.“ Skočovský do inscenace obsadil členy souboru Jana Plouhara, Martu Vítů a Matúše Bukovčana, jimž v roli černocha Asburyho sekunduje rodák z Afriky Maxime Mededa, první herec s tmavou barvou pleti obsazený do hry Činoherního studia. Režisér Skočovský k výběru Mededy dodává: „Mám radost, že díky Maximovi bude Boj černocha se psy co nejvíc autentický, to byl můj záměr a jsem poctěn, že si Maxime našel čas a nabídku přijal.“ Skočovský se ujal i role scénografa, minimalizoval scénu, aby navodil atmosféru afrického dusna a tropů a prostředí stavby, kde se příběh odehrává, použil jen dřevěné desky na podlahu a intenzívní světelný zdroj, jenž má evokovat africké slunce.

Druhá pražská premiéra je veskrze tuzemská. Původně rozhlasová hra Petra Pýchy a Jaroslava Rudiše Lidojedi se v Ústí nad Labem poprvé dočkala své divadelní adaptace. „Některé hry píšeme jako divadelní, přitom je nejdřív inscenuje rozhlas. Tak to bylo například s Létem v Laponsku nebo se Strange Love. A s Lidojedy je to opačně. Ale je to asi jedno, protože při psaní přemýšlíme poměrně realisticky a naše postavy vždycky nejdřív vidíme a slyšíme na konkrétních místech.“ vysvětluje jeden z autorů textu Petr Pýcha. Na divadlení adaptaci se podílely dvě ženy – dramaturgyně ústeckého Činoheráku Dagmar Haladová a režisérka Natália Deáková. Zatímco pro Haladovou je Činoherní studio první divadelní zastávka po studiích na brněnské JAMU, Deáková se do divadla vrací po  několika letech, kdy zde ihned po absolutoriu působila jako umělecká šéfová. „S dramaturgyní Dagmar Haladovou jsme společně hledaly nějakou komedii, ovšem s přesahem, aby zároveň obsahovala i nějaké nepříjemné společenské téma.  Lidojedi přesně tohle splňovali – a zároveň se dali, podle mě naprosto ideálně, obsadit zdejšími herci.“ vysvětluje Deáková. Na jevišti vedle sebe hrají Jan Jankovský, Kryštof Rímský a Erika Stárková, to jsou majitelé cateringové agentury Mlsný Jack, která moc neprosperuje. Vše se má ale zlomit po jedné nevšední telefonické objednávce extravagantního milionáře Šmejce. Ugriluje trojice z Mlsného Jacka člověčinu? Trojici doplňuje Jaroslav Achab Haidler v roli zkouřeného duchovního, Jiří Trnka v roli podnikatele Šmejce, Matúš Bukovčan jako bezdomovec Karel, který má skončit na talíři, a Václav Hanzl v roli ministranta. Autorem originální scény, jež umožňuje pomocí světelných efektů měnit prostředí a čas, je Lukáš Kuchinka.

www.cinoherak.cz

Autor článku: Petr Kuneš