18.10.2018 09:22

V Divadle J. K. Tyla bude mít premiéru Molièrova komedie Tartuffe v režii Martina Čičváka

V sobotu 27. října 2018 vstoupí na jeviště Nové scény mistrovská Molièrova komedie Tartuffe kritizující pokrytectví, zneužití moci i zaslepenou společnost. Režisér inscenace Martin Čičvák, kmenový režisér pražského Činoherního klubu a Divadla na Vinohradech, jenž patří k nejvyhledávanějším režisérům dneška, obsadil do titulní role Jana Maléře. Vedle něj se na scéně objeví Antonín Procházka, Zuzana Ščerbová, Monika Švábová, Vladimír Pokorný, Kamila Šmejkalová, Adam Vacula a Michal Štěrba. Zvučný titul se tak po letech objeví na plzeňském jevišti se skvělým obsazením a v soudobé, razantní interpretaci.

Tartuffe, komedie plná bravurních dialogů způsobila při své premiéře v roce 1664 skandál a bouři nevole. Molière si zde dovolil vykreslit pokryteckou postavu využívající náboženství k dosažení svých materiálních cílů. „Molière se zaměřil na pokrytectví převážně proto, že takovýchto pokrytců bylo na královském dvoře poměrně velké množství. Bohužel se společnost za těch 350 let, které uplynuly od napsání této hry, příliš nezměnila. Dramaturgie činohry DJKT zařazuje Tartuffa do svého repertoáru právě pro jeho nadčasovost, neb každá doba, každé století má svého Tartuffa,“ vysvětluje dramaturg Vladimír Čepek. Režisér Martin Čičvák k tématu doplňuje: „Pokud je hra dobrá a přežije léta, tak v ní vždy něco najdete. Tartuffe ale v době imigrantské krize dostává nový význam. Co se může stát, když prostě někdo cizí přijde do vaší rodiny, vy ho přivítáte, ale on vás začne transformovat k obrazu svému. Skončí to jako Houellebecqovo Podvolení?“

Děj hry se odehrává v domě bohatého měšťana Orgona, do jehož přízně se vetře Tartuffe, toužící po moci a pod rouškou čistoty duše manipulující s ostatními. Členové Orgonovy rodiny vidí v Tartuffovi úlisného manipulátora, který se snaží zalíbit jen a jen kvůli svému vlastnímu prospěchu, ale Orgon a jeho matka ho mají za svatého. „Tartuffe přišel a neměl nic. On ho přijal do svého domu a teď je otázka, kdo vlastně z těch lidí má pravdu. Jestli ta rodina, která prostopášně žije, nebo asketický Tartuffe, který je učí pokoře. A učí je v jistém smyslu žít skromně. Je to od něj lež, nebo není? Tohle napětí v sobě ta hra má,“ mluví o připravované inscenaci režisér Martin Čičvák a dodává: „Nám divadelníkům ale nepřísluší dávat odpovědi, my jsme tady od toho, abychom odkrývali, analyzovali a kladli dobře formulované otázky.“

Do titulní role byl režisérem inscenace obsazen Jan Maléř. „Martin Čičvák mi již před dvěma lety, při zkoušení Dona Juana, říkal, že by mě rád obsadil do Tartuffa, ale že si přeje, abych chodil na tai-či. A protože se Tartuffe opravdu objevil v našem dramaturgickém plánu, chodím už přes rok na tai-či. Čím víc se to ale blíží, tím víc jsem nervóznější,“ říká o svých neobvyklých přípravách na roli Jan Maléř. „Tartuffe nemusí být na kolenou klečící člověk, může to být muslim nebo člověk, který cvičí tai-či a prosazuje bio životní styl bez toxické stopy. Je to metafora. Takže náš Tartuffe? To není důležité… používáme všechny možné atributy, které by mohly poplést hlavu těm, kteří nestojí pevně v nějakém svém světonázoru,“ vysvětluje režisér.

http://www.djkt.eu

Autor článku: Martina Drbušková

V Divadle J. K. Tyla bude mít premiéru Molièrova komedie Tartuffe v režii Martina Čičváka

Inscenace

23.04.2024

Lze dnes Věřit v šelmy? HaDivadlo zpracovává francouzskou prózu o vztahu člověka a přírody

Autobiografie francouzské antropoložky Nastassji Martin s názvem Věřit v šelmy se dočká své divadelní adaptace v brněnském HaDivadle. Inscenační tým v čele se slovenskou režisérkou alternativního divadla Júlií Rázusovou a dramaturgyní Annou Prstkovou představí témata propasti mezi divokou krajinou a západní civilizací i vyrovnávání se s osobním traumatem v kontextu současné geopolitické situace.

23.04.2024

Návrat krále. Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu

Životní epizoda božského zpěváka, který se ze své socialistické vlasti vydal v 70. letech naplnit své sny do kapitalistické ciziny, inspirovala dramatika a režiséra Jakuba Čermáka k vytvoření nové inscenace napsané přímo pro Švandovo divadlo. Návrat krále nabízí výlet do minulosti, příběh nepravděpodobné lásky i tragikomickou bitvu o smysl umění.

23.04.2024

Hudebně-divadelní inscenace Labyrint na motivy díla Jana Amose Komenského se letos vrátí na divadelní prkna

Nejznámější dílo jednoho z největších českých myslitelů, filozofů a spisovatelů Jana Amose Komenského, Labyrint světa a ráj srdce se letos vrátí na divadelní prkna. Hudební divadlo Labyrint autorky Jarmily Bekové v provedení sólistů Jiřího Macha, Radka Novotného, Jana Sklenáře a samotné autorky, symfonického orchestru Camerata Moravia, pěveckého sboru Chermon a kapely pod taktovkou dirigenta Joela Hány bude uvedeno 3. října 2024 v brněnském Sonu a 15. října 2024 v pražském divadle Hybernia.