28.11.2001 00:00

V Karlíně dbají na historiii

Zeptali jsme se ředitele Ladislava Županiče na blížící se rekonstrukci Hudebního divadla Karlín, které si do této sezóny vetkalo slogan “1. muzikálová a operetní scéna”.

“Rekonstrukce proběhne po etapách, vždy v létě. V této sezóně hrajeme do konce června a poté, zatímco soubor bude od 1. července do 5. srpna na zájezdě v Japonsku, proběhne 1. etapa. ta se bude týkat především dílen, a proto se vlastního provozu divadla příliš nedotkne.”

“V sezóně 2002/3 skončíme o něco dříve, už 30. května a na řadě bude jeviště. Třetí rok provedeme rekonstrukci kotelny, západního křídla, vzduchotechniky a nakonec půjde sál, který zrenovujeme na dvě etapy.”Není to však první návrh ani realizace úpravy vašeho divadla. Ten první pochází ještě z války, kdy zde bylo nuceno hostovat Národní divadlo a pro jeho potřeby se prováděly významné úpravy, zejména stran akustiky, které byly shrnuty do bezprecedentní knihy Akustika hlediště. Autor knihy dokonce vypracoval už tehdy plán na přestavbu vašeho divadla. Co z toho lze dnes použít a nakolik se bude přihlížet k této publikaci?

“V současné době probíhá výběrové řízení na společnost, u které se oprava zadá. Knihu, kterou zmiňujete, nejspíš nemá žádné jiné divadlo, aspoň o tom nevím. Vzhledem k jejímu stáří a nedostupnosti nás poměrně překvapilo, že dvě ze šesti firem, které se o rekonstrukci ucházejí, o její existenci věděly. Ten zmiňovaný projekt architekta Jaroslava Votta je ale nezvěstný, anebo pravděpodobně neexistuje. Pokoušeli jsme se ho sehnat u nás v divadle, i v archivu města, ale zdá se, že vzhledem k tehdejší válečné době, se nedařilo všechno archivovat, protože dnes by taková architektonická studie musela být k dispozici.”

“Pokud se týče úprav, které byly dělány pro Prozatímní divadlo, jak jsme se tehdy na přechodnou dobu jmenovali, tyto vydržely prakticky půl století, ale byly šité na míru především činohře. Náš sál byl původně cirkus, pak varieté a potom operetní divadlo, najednou tu měli hrát herci z Národního divadla. V portálu byla proto připevněna ozvučná deska umožňující srozumitelně slyšet text v celém divadle, na stropě byla zakašírována zrcadla, na zdech ochozů se objevila vytlumení, do manéže byla instalována sedadla ve sklonu, s čímž se při stavbě nepočítalo.”

“Většina z těch akustických úprav byla demontována v průběhu let, ještě před mým ředitelováním. A my jsme odstranili i tu desku, protože divadlo musí být také hezké, deska zakrývala a hyzdila portál a hlavně dnešní požadavky hudebního divadla jsou zase jiné než požadavky činohry, zejména při použití reprodukce zpěvu z mikroportů. A dnes už je tolik odborníků na akustiku, jsou školy, kde se tento obor učí, například při divadelní fakultě je specializované oddělení. Nemusí být tedy obavy z nějakého zanedbání v tom směru. Vítězný projekt bude konzultován a posuzován hned na několika frontách.”

Ptal se Jakub Zahradník

Převzato ze serveru MUSICAL.CZ
info@musical.cz

Autor článku: příspěvky veřejnosti