24.03.2017 09:46

V pražském Národním divadle byly předány Výroční ceny Opery Plus za nejlepší taneční výkony a choreografii v roce 2016

V pražském Národním divadle byly ve čtvrtek 23. března 2017 večer vyhlášeny a oceněny nejlepší taneční výkony a choreografie za loňský rok. Výroční ceny portálu Opera Plus si tentokrát odnesli sólistka baletního souboru Národního divadla Brno Ivona Jeličová, sólista Baletu Národního divadla v Praze Matěj Šust a šéf baletu první české scény, choreograf Petr Zuska. Právě jeho inscenace Chvění přinesla tvůrcům hned dvě ocenění. Mimořádnou Výroční cenu tentokrát převzal choreograf Zdeněk Prokeš.

Výroční ceny Opery Plus jsou prakticky jedinou tuzemskou diváckou divadelní cenou. O širší nominace v žánru balet a jiný tanečně dramatický žánr se i letos postarali oslovení taneční publicisté – Marcela Benoniová, Lucie Dercsényiová, Lucie Kocourková a Roman Vašek, společně se šéfredaktorem portálu Opera Plus Vítem Dvořákem. Do výběru favoritů v kategorii balet a jiný tanečně dramatický žánr se tak dostaly více než tři desítky umělců ve třech kategoriích: ženský taneční výkon, mužský taneční výkon a choreografie, o nichž následně čtenáři portálu Opera Plus hlasovali. Do nominací jsou přitom zahrnovány výkony našich i zahraničních umělců v tuzemských inscenacích, ale také českých tanečníků v zahraničí, vytvořené v uplynulém roce.

Sólistka brněnského baletu Ivona Jeličová získala Výroční cenu Opery Plus za ztvárnění postavy Ona v choreografii Petra Zusky Chvění, která měla premiéru loni na podzim v Janáčkově divadle v Brně. Další oceněný tanečník, sólista baletu pražského Národního divadla Matěj Šust, má pomyslné prvenství už v samotném počtu nominaci, které mu k ocenění dopomohly. Zaujal totiž hned ve čtyřech titulech: interpretací role Káje ve Sněhové královně (choreografie Michael Corder), sóla v baletu Rain (choreografie Radu Poliktaru), sóla v baletu Cacti (choreografie Alexander Ekman) a konečně i jako Princ v Malé mořské víle (choreografie Jan Kodet), vše v repertoáru Baletu Národního divadla v Praze.

Již zmíněná brněnská inscenace Chvění přinesla svým tvůrcům ještě jedno ocenění. Výroční cenu Opery Plus za nejlepší choreografii získal Petr Zuska, který premiéru s Brně s tamním souborem pohostinsky nastudoval. „Řada tanečních publicistů přitom právě tento titul v Zuskově dosavadní choreografické tvorbě hodnotí jako vůbec nejzdařilejší,“ komentuje udělení ceny za nejlepší choreografii šéfredaktor portálu Vít Dvořák. „Je šťastnou shodou okolností, že právě vítězné Zuskovo Chvění mohli po vyhlášení a předání letošních Výročních cen Opery Plus zhlédnout diváci pražského Národního divadla, neboť stejný titul do svého repertoáru před několika týdny neplánovaně zařadil i baletní soubor zlaté kapličky,“ dodává Dvořák.

Mimořádnou Výroční cenu Opery Plus, udělovanou šéfredaktorem portálu, tentokrát převzal za dlouholeté zásluhy o rozvoj českého baletu a za svoji dosavadní choreografickou tvorbu Zdeněk Prokeš, v současné době stojící v čele Laterny magiky. „Vedle desítek choreografií doma i v zahraničí se jako umělecký šéf velmi výrazně zapsal do historie baletu Národního divadla Brno, je zakladatelem Tanečního sdružení České republiky a v neposlední řadě je třeba vyzdvihnout i jeho aktivity, týkající se sociálního zabezpečení tanečníků,“ zdůvodňuje ocenění Zdeňka Prokeše Dvořák.

Do hlasování o nejúspěšnějších tanečních výkonech a choreografii za loňský rok se v průběhu pouhého jednoho měsíce zapojilo na stránkách portálu Opera Plus 8.637 čtenářů. Mezi nominovanými umělci byli mimo jiné první sólisté Baletu Národního divadla v Praze Alina Nanu, Miho Ogimoto, Giovanni Rotolo a Ondřej Vinklát, dále tanečník Národního divadla moravskoslezského Giordano Bozza, Vojtěch Rak ze souboru 420PEOPLE či Richard Ševčík z plzeňského Divadla J. K. Tyla. Svými výkony též zaujali bez stálého angažmá působící Andrea Opavská, Martina Hajdyla Lacová či Radim Vizváry. Do finálového výběru nejlepší choreografie, která byla u nás loni v premiéře k vidění, se dostaly například Lešanské jesličky Lenky Vagnerové v La Fabrice, Krysař Hany Litterové a Romeo a Julie Mária Radačovského v plzeňském baletu či inscenace Dva světy / jeden svět Národního divadla moravskoslezského v Ostravě.

Portál o klasické hudbě, opeře a tanci Opera Plus svoje Výroční ceny vyhlásil poprvé před pěti lety, a to pro obor opera a vzápětí pak i pro kategorii balet a jiný tanečně dramatický žánr. Taneční ceny doposud převzali například primabalerína Anglického národního baletu Daria Klimentová, choreografové Jan Kodet, Libor Vaculík či Viliam Dočolomanský nebo tanečníci Tereza Podařilová, Alexandre Katsapov, Adam Zvonař a Ondřej Vinklát. Skleněné artefakty Výročních cen Opery Plus pocházejí ze sklárny v Lindavě.

www.operaplus.cz

Autor článku: Vít Dvořák