23.01.2017 11:27

Z deniku hraběnky M

Zveme Vás do divadla  na japonsko-český projekt Z deníku hraběnky M, divadelní hru japonské autorky Jasuko Omači. Hlavní roli nastudovala Zora Jandová v režii Olgy Struskové. Autorkou scény a kostýmů je ak.mal. Eliška Nová, autorem hudby Jaromír Vogel, uvádí Muzika Judaika v produkci Blanka Vogelové. Patronkou projektu je hraběnka Mathilda Nostitzová.

Hru jsme původně plánovali uvést jako sezonní záležitost (2014/2015) vzhledem k výročím, vztahujícím se k roku 2014 ( 140 let od narození hraběnky Micuko a 120 let od narození Richarda Coudenhove, 10 let od vstupu ČR do EU).
Jelikož však hra vzbudila u publika velký zájem, a to jak díky skvělému výkonu Zory Jandové v hlavní roli, tak vzhledem k ojedinělé tématice a silnému ženskému příběhu, rozhodli jsme se v uvádění hry pokračovat i v další divadelní sezóně. Až dosud jsme od premiéry v listopadu 2014 odehráli řadu představení v Praze a několik zájezdů,další jsou plánované na sezonu 2017. Hra oslovuje ve velké míře mládež i seniory, kteří tvoří nezanedbatelnou část publika. Z tohoto důvodu i důvodu kontinuity úspěšného představení, které nabízí českým divákům ojedinělý pohled na odlišnou japonskou kulturu a silný umělecký zážitek chceme projekt uvést i u vás.

Příběh japonské dívky Micuko Aojamy (1874-1941), která se po sňatku s rakouským diplomatem Heinrichem Coudenhove-Kalergimstala hraběnkou na českém panství.
Setkání mladé Micuko s hrabětem Heinrichem, jejich vzájemný vztah a následný sňatek byl jen předehrou k její další životní etapě, kterou na konci 19. a počátkem 20.století prožívala na poběžovickém panství rodiny Coudenhove-Kalergi v jihozápadním koutě Čech, kde také vychovávala svých sedm dětí. Po Heinrichově předčasném úmrtí přesídlila do Rakouska a v Mödlingu u Vídně prožila téměř osamocena poslední léta svého života. Její druhorozený syn Richard Coudenhove-Kalergi dosáhl se svou myšlenkou o evropské integraci mezinárodního věhlasu již ve dvacátých letech minulého století. Díky němu byla Japonka Micuko často zvána matkou zakladatele sjednocené Evropy. Na základě osobních vzpomínek, které Micuko diktovala své dceři Olze, zpracovala japonská autorka Jasuko Omači životní osudy této pozoruhodné ženy do divadelní podoby.
V příběhu plném životních zvratů líčí lásku Micuko k milovanému manželovi, žal z jeho předčasné ztráty, komplikovaný vztah k dětem, rozporuplný vztah k evropské společnosti po 1. světové válce a věčnou touhu po rodné zemi, do níž se Micuko, na rozdíl od řady svých krajanek, již nikdy nevrátila.

V roli Micuko se českým divákům představuje Zora Jandová, pro niž se po postavě Fridy a Edith Piaf stala Micuko téměř životní rolí. V jejím příběhu uplatňuje svůj vztah k asijské kultuře a také pochopení pro osud ženy, která se vypracovala z „exotické loutky“ v naprosto samostatnou a emancipovanou bytost. S hereckou bravurností se Z. Jandová dokáže měnit z naivní sedmnáctileté dívky ve zralou, částečně ochrnutou ženu na prahu šedesátky, a navíc v obou polohách střídá s naprostou přirozeností dva tak vzájemně odlišné světy.

http://www.vogelavos.cz/judaika/projekty20.php
http://z-deniku-hrabenky-m.webnode.cz/fotogalerie2/

22.1.2017 KC Horní Počernice, Votuzská 379/11, Praha 9, od 18 hodin
23.1.2017 Divadlo Karla Hackera, Praha 8, Klapkova 26, od 19,30 hodin



Autor článku: Blanka Vogelová

Z deniku hraběnky M

Inscenace

23.04.2024

Lze dnes Věřit v šelmy? HaDivadlo zpracovává francouzskou prózu o vztahu člověka a přírody

Autobiografie francouzské antropoložky Nastassji Martin s názvem Věřit v šelmy se dočká své divadelní adaptace v brněnském HaDivadle. Inscenační tým v čele se slovenskou režisérkou alternativního divadla Júlií Rázusovou a dramaturgyní Annou Prstkovou představí témata propasti mezi divokou krajinou a západní civilizací i vyrovnávání se s osobním traumatem v kontextu současné geopolitické situace.

23.04.2024

Návrat krále. Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu

Životní epizoda božského zpěváka, který se ze své socialistické vlasti vydal v 70. letech naplnit své sny do kapitalistické ciziny, inspirovala dramatika a režiséra Jakuba Čermáka k vytvoření nové inscenace napsané přímo pro Švandovo divadlo. Návrat krále nabízí výlet do minulosti, příběh nepravděpodobné lásky i tragikomickou bitvu o smysl umění.

23.04.2024

Hudebně-divadelní inscenace Labyrint na motivy díla Jana Amose Komenského se letos vrátí na divadelní prkna

Nejznámější dílo jednoho z největších českých myslitelů, filozofů a spisovatelů Jana Amose Komenského, Labyrint světa a ráj srdce se letos vrátí na divadelní prkna. Hudební divadlo Labyrint autorky Jarmily Bekové v provedení sólistů Jiřího Macha, Radka Novotného, Jana Sklenáře a samotné autorky, symfonického orchestru Camerata Moravia, pěveckého sboru Chermon a kapely pod taktovkou dirigenta Joela Hány bude uvedeno 3. října 2024 v brněnském Sonu a 15. října 2024 v pražském divadle Hybernia.