26.05.2004 00:00

Zámek v Jindřichově Hradci přivítá unikátní provedení Jakobína

V opeře Antonína Dvořáka vystoupí i Eva Urbanová se sólisty opery Národního divadla v Praze

Státní hrad a zámek v Jindřichově Hradci přivítá ve dnech 3. a 4. července unikátní nastudování jedné z nejznámějších oper Antonína Dvořáka - Jakobín. V původním představení libereckého divadla vystoupí v roli Julie světová sopranistka Eva Urbanová. Hlavních partů se dále ujmou přední sólisté Národního divadla v Praze - Vratislav Kříž, Miloslav Podskalský, Jiří Služenko, Bohuslav Maršík a Alfréd Hampel. Vstupenky na obě vystoupení jsou od tohoto víkendu k dispozici v síti Ticketpro a dalších prodejních místech Jindřichova Hradce, kapacita hlediště pod širým nebem je 1200 míst.

"Dvořákova Jakobína jsme se rozhodli uvést z několika důvodů," říká Vratislav Kříž, sólista Národního divadla. Uznávaný barytonista už s Evou Urbanovou mnohokrát úspěšně vystoupil např. - ve Smetanově Libuši vytvořili party Přemysla a Libuše, v Daliborovi se potkali jako Budivoj a Milada . "Kromě letošního 100. výročí úmrtí Antonína Dvořáka nás k uvedení Jakobína motivovala především skutečnost, že jde o skladatelovo vrcholné dílo, které kromě nesporných hudebních kvalit provázejí i stále silné vlastenecké emoce. Slavný duet My cizinou jsme bloudili, který v něm s Evou Urbanovou zpíváme, pravidelně dojímá jak nás, tak publikum," uvedl Vratislav Kříž, který v Jakobínovi ztělesní part Bohuše.

K výjimečnému charakteru představení přispěje podle Vratislava Kříže i starobylý zámecký prostor pod širým nebem: "Kamenné nádvoří jindřichohradeckého hradu a zámku má nejen úžasnou polohu a atmosféru, ale i výtečné akustické vlastnosti. Jako rodák z Jižních Čech vím, že takových míst je v celé republice opravdu jen pár."

Spolupořadatelé z agentury AP-Prosper chtějí akci pojmout nejen jako výjimečnou hudební událost, ale i jako společensky zajímavý večer, kde se na jevišti i v hledišti mohou setkat významní a zajímaví lidé z oblasti kultury, financí a obchodu. z různých oborů. "Velmi si ceníme přístupu celé jindřichohradecké radnice, která stejně jako naši další partneři akci významným způsobem podpořila," říká za organizátory umělecký ředitel agentury Alexej Pyško. "I díky nim můžeme angažovat skutečné operní špičky, pozvat na akci významné celebrity a oba večery tak pojmout opravdu důstojně. Vážíme si i přístupu Evy Urbanové, která je nabídkami doslova zavalena a přesto naši nabídku vystoupit v Jakobínovi přijala - mimo jiné i proto, že ji s jejími kolegy spojuje jak vzájemná sympatie, tak i profesionální, lety spolupráce ověřená kvalita, " uvedl Alexej Pyško.

Obě představení v režii Ludmily Engelové začínají v 21hodin na III. nádvoří Státního hradu a zámku v Jindřichově Hradci, ceny vstupenek jsou 490 a 690 Kč.

Kdo je kdo:

Vratislav Kříž

Patří k předním sólistům Národního divadla v Praze, kde vytvořil řadu význačných rolí jako např.: Tomskij, Evžen Oněgin, Enrico, Posa, Marcell, Figaro, Escamillo. Z českých oper Budivoj, Tomeš, Bohuš, Přemysl aj. Ve Stavovském divadle se představil jako Don Giovanni a Guglielmo. Kromě svého působení v opeře Národního divadla v Praze byl Vratislav Kříž pozván několikrát na koncertní turné do Spojených arabských emirátů, dále vystupoval v Evropě a Velké Británii. V roce 1997 dvakrát vystoupil v Japonsku, poprvé v rámci turné opery Národního divadla jako Don Giovanni a poté jako host opery Slovenského národního divadla v roli Marcella. V témže roce navázal V. Kříž spolupráci s americkým klavíristou Edwardem Eiknerem, profesorem muzických umění na Wesleyan College, Georgia. Na společných vystoupeních ve Spojených státech se zaměřují mimo jiné na českou písňovou a operní tvorbu. Počátkem roku 1999 nastudoval roli Vladislava z opery Dalibor pro Teatro Lyrico v Cagliari na Sardinii, kam byl opět pozván v lednu 2000 s rolí Čerta v Čajkovského opeře Střevíčky. V roce 2001 v Cagliari vystoupil v roli Velekněze Baalova ve Verdiho Nabuccovi. K jeho nejnovějším rolím v Národním divadle patří Harašta v Janáčkově Lišce Bystroušce, Cesare Angelotti v Pucinniho Tosce a ve Stavovském divadle role hraběte Almavivy v Mozartově Figarově svatbě a titulní role v již třetí inscenaci Mozartova Dona Giovanniho.

Eva Urbanová

Světová sopranista vystudovala zpěv soukromě u profesorky Ludmily Kotnauerové, v současné době se zdokonaluje u paní Renaty Scotto. První angažmá přijala v Divadle J. K. Tyla v Plzni. Od r. 1990 působí v opeře Národního divadla, kde debutovala rolí Milady ve Smetanově Daliborovi. S touto rolí se představila také v Lucemburku. Na festivalu ve finské Savonlinně ztělesnila Donnu Annu, s níž později vystupovala ve Štrasburku a Lucemburku. V roce 1994 debutovala na americkém kontinentě rolí Tosky v Connecticut Garden Opera and Orchestra, kam se vrátila o rok později s rolí Normy. Orchestr Velké opery dirigoval Laurence Gilgore. Následovala řada mezinárodních koncertních vystoupení - vídeňský Konzerthaus, Megaron Hall v Athénách, Theatro Manoel na Maltě či benefiční koncert na počest Antonína Dvořáka v New Yorku. V Opernhaus Zürich zpívala titulní roli v opeře Sestra Angelika pod vedením dirigenta Marcella Viottiho. V roce 1997 debutovala v milánské La Scale, kde byl jejím partnerem v opeře La Gioconda José Cura. Představení dirigoval Claudio Abbado. S Vídeňskými filharmoniky, vedenými Riccardem Chaillym účinkovala v Janáčkově Glagolské mši (představení zaznamenala firma DECCA), Glagolskou mši dále provedla s orchestry London Philharmonic, Toronto Symphony Orchestra a s Českou filharmonií. S BBC Symphony Orchestra nastudovala Epos o Gilgamešovi Bohuslava Martinů a dvakrát vystoupila v Brittenově Válečném rekviem - v londýnské Royal Albert Hall a na Salzburském festivalu - v obou případech dirigoval Andrews Davis. V roce 1998 debutovala v newyorské Metropolitní opeře rolí Ortrudy v novém nastudování Wagnerova Lohengrina pod taktovkou Jamese Levina. V Metropolitní opeře dále provedla Pucciniho Toscu v hudebním nastudování Nella Santiho a Santuzzu v Mascagniho Cavalleria Rusticana pod taktovkou Carla Rizziho. V Deutsche Oper v Berlíně vytvořila roli Giacondy, dále vystoupila v Carnegie Hall v New Yorku ve Dvořákově Stabat Mater. Na 7. jarním festivalu ve Vídni účinkovala v koncertním provedení Fibichovy Šárky a s rolí Libuše se představila na festivalu v Edinburghu. V Toronto Canadian Opera Comp. se představila rolí Mařenky, následovalo úspěšné koncertní provedení Janáčkovy Její pastorkyně ve Washigtonu. V Národním divadle v současné době zpívá Libuši, Kostelničku (Její pastorkyňa), Toscu, Cizí kněžnu (Rusalka) a Matku Míly v Janáčkově Osudu. V roce 2002 ztvárnila roli Turandot ve světové premiéře koncertního provedení úpravy této opery od soudobého italského skladatele Luciana Beria v Amsterdamu a na 18. Festivalu de Música de Gran Canarias ve Španělsku.

Autor článku: příspěvky veřejnosti