Závěrečná tisková zpráva Letních shakespearovských slavností
Závěrečná tisková zpráva Letních shakespearovských slavností 2004
Letní shakespearovské slavnosti (25.6.-12.9.) proběhly letos ve znamení ROMEA A JULIE: vedle HAMLETA s Jiřím Langmajerem zavládli na Pražském hradě, brněnském Špilberku i Bratislavském hradě také mladí veronští milenci v režii Martina Huby.
Slavnosti jsou stálicí na kulturním nebi
Letní shakespearovské slavnosti (25.6.-12.9.) proběhly letos ve znamení ROMEA A JULIE: vedle HAMLETA s Jiřím Langmajerem zavládli na Pražském hradě, brněnském Špilberku i Bratislavském hradě také mladí veronští milenci v režii Martina Huby.
V pátek 10.září, v úplném festivalu, se uskutečnila v Nejvyšším Purkrabství i poslední premiéra letošního 8. ročníku. Představení BLÁZNI A MILENCI A BÁSNÍCI, večer sonetů a nejkrásnějších scén lásky a milostných vyznání, pro Slavnosti vybral a osobně uvedl překladatel Martin Hilský. S nasazením atraktivního titulu v režii Borise Rösnera počítají pořadatelé z Agentury Schok i příští rok – premiéra i obě předpremiéry byly plně vyprodány.
Zájem veřejnosti přilákala i letošní doprovodná akce Slavností, výstava MAXIMÁLNÍ FOTOGRAFIE ze sbírek skupiny PPF. Kolekci sedmadvaceti velkoformátových fotografií deseti předních českých autorů, originálně instalovanou pod širým nebem v areálu Pražského hradu, si prohlédlo nejméně 60 000 lidí – právě tolik se nakonec rozdalo letáků s mapkou expozice a informací o vystavených dílech.
Diváky zaujaly i oba hostující soubory – Czechoslovak-American Marionette Theatre ze Spojených Států s jejich osobitým nastudováním Hamleta s velkými dřevěnými loutkami a zejména inscenace Konec dobrý, všechno dobré v provedení souboru Divadla F.X. Šaldy v Liberci. „Fakt, že na liberecké hosty přišli lidé v tak hojném počtu, je pro nás důkazem, že diváci znají stabilně vysokou úroveň festivalu a ze zkušenosti už vědí, že uváděné inscenace jsou tu opravdu kvalitní,“ uvedl ředitel Slavností Michal Rychlý z pořadatelské Agentury Schok.
Návštěvnost festivalu letos ovlivnil zejména chladnější začátek léta: jinak ale počasí přehlídce pod širým nebem výjimečně přálo. Suché, a nakonec i příjemně teplé léto přilákalo na festival kolem 35.000 lidí. Hrálo se šest dní v týdnu, v Praze, Brně a Bratislavě proběhlo celkem 92 představení.
„Uvedení dvou nejznámějších a patrně i nejhranějších Shakespearových her, Romea a Julie a Hamleta, byla lákavá kombinace,“ říká Ivan Lackovič ze skupiny PPF, která je už pátým rokem generálním partnerem Slavností. „Úspěch u diváků i kritiky zaznamenal i nově nastudovaný večer Martina Hilského, jehož výtěžek šel po dohodě PPF a pořadatelů Slavností na dobročinný účel, sbírku Dům čtyř múz pro pomoc umělců v nesnázích.“ Sbírku Slavnosti letos odstartovaly - na Hradě byla instalována první kasička na příspěvky dárců.
A jak budou vypadat Slavnosti napřesrok? „Po trilogii tragédií – Králi Learovi, Hamletovi a Romeovi a Julii opět uvažujeme o nasazení komedie,“ prozradil ředitel Slavností Michal Rychlý. „Na programu zůstane Romeo a Julie v režii Martina Huby, večer Martina Hilského a v záloze máme ještě jedno překvapení s hereckou hvězdou v hlavní roli.“
Víte, že…
Ke Slavnostem se tento rok vázala hned dvě zajímavá jubilea: „Hra Romeo a Julie byla na Pražském hradě uvedena přesně před deseti lety a v případě Williama Shakespeara si v roce 2004 připomínáme 440. výroční jeho narození. Je tedy zcela na místě, že letos Slavnosti uvedly právě nejznámější i nejhranější hry z jeho rozsáhlého díla – Romea a Julii a Hamleta,“ uvedl Ivan Lackovič z PPF, generálního partnera festivalu.
Z celkových devadesáti představení pod širým nebem představení se kvůli dešti nehrálo pouze jedinkrát (8. června, kdy divoká průtrž mračen znemožnila nejen divadelní produkci, ale ochromila i celý kus republiky - diváci pak dostali možnost vidět Romea a Julii v náhradním termínu). Pouze jedinkrát se také inscenace kvůli počasí nedohrála – v slavné scéně s lahvičkou ochromujícího lektvaru, kdy zoufalá Julie v podání Zuzany Vejvodové prosí nebesa o pomoc, začaly oblohu křižovat blesky – přestože prudký déšť pak pokračování Shakespearova dramatu zmařil, nadšené publikum tento „jevištní efekt“ ocenilo spontánním potleskem.
S živým ohlasem veřejnosti se setkala výstava Maximální fotografie ze sbírek PPF: „U výstavy ve veřejném prostoru je těžké hodnotit spokojenost diváků, ale jisté je, že se u více než metrových snímků zastavovalo mnoho lidí a řada z nich se před nimi dokonce i fotografovala – vystavené zvětšeniny si tak návštěvníci vlastně odnesli v malé, zintimnělé podobě k sobě domů,“ řekl kurátor výstavy Pavel Scheufler. Také zástupci Pražského hradu, jehož Správa společně se skupinou PPF výstavu uspořádala, hodnotí projekt kladně: „Výstava Maximální fotografie propagovala významnou součást české kultury a reakce návštěvníků nás přesvědčily, abychom v podobných aktivitách pokračovali – třeba v souvislosti s historií Hradu, jehož zviditelnění je naším dlouhodobým cílem,“ uvedla PhDr. Eliška Fučíková, ředitelka odboru památkové péče Kanceláře prezidenta republiky.
Jiří Langmajer dostal během třiceti repríz Hamleta zánět průdušek, což mu v akusticky náročném prostředí pražského Purkrabství značně zkomplikovalo život. „Musíte mluvit, řvát i šeptat tak, aby vás slyšeli i v poslední řadě,“ řekl Jiří Langmajer. „Ale já se dusil tak, že jsem málem představení přerušili. Nakonec jsem to ale nějak zvládl – ne, že bych byl tak dokonalý, ale protože divadelní jeviště je magický prostor, kde se musí zvládnou všechno.“
Celkem bylo odehráno 92 představení: 73 v Praze, 11 v Brně a 8 v Bratislavě. Představení Romeo a Julie se hrálo 41x v Praze (1x bylo zrušeno), 6x v Brně a 6 x Bratislavě (zrušeno nebylo žádné). Hamlet byl na programu 25x v Praze a 5x v Brně (nerušilo se nikde). Čtyřikrát vystoupily v Praze hostující soubory – 2x Divadlo F.X. Šaldy v Liberci s komedií Konec dobrý, všechno dobré, 2x Czechoslovak-Marionette Theatre s Hamletem v angličtině, v provedení velkých loutek. Večer Martina Hilského – představení Blázni, milenci a básníci – se hrál 3x (2 předpremiéry v divadle Lávka a + premiéra v Nejvyšším purkrabství). V Bratislavě proběhla i dvě představení hry Romeo and Juliet – v angličtině je odehrál soubor TNT Theatre Britain.
Exkluzivním prodejcem vstupenek na Slavnosti byla tento rok poprvé společnost Ticketpro – nejrozsáhlejší prodejní síť v ČR. Díky ní byly lístky k dispozici po celém území státu, včetně dvou poboček v Bratislavě. Fungovalo i objednávání po telefonu, prostřednictvím Call centra Ticketpro, společnost lístky nabízela i na svých hojně navštěvovaných internetových stránkách.
Slavnosti byly i tento rok společným česko-slovenským projektem. Kromě režiséra Martina Huby a herečky Emílie Vášáryové se na nové inscenaci podíleli i další Slováci: scénograf Jozef Ciller, kostýmní výtvarník Milan Čorba, pohybový pedagog Juraj Letenay. A Zuzana Vejvodová, představitelka Julie, je po matce také napůl Slovenka…
Studené frontě koncem července počasí čelili na Slovensku statečně: na diváky zcela vyprodaných představení (kapacita hradu v Bratislavě byla 550-600 míst) čekal připravený teplý čaj…
Magdalena Bičíková