09.09.2020 13:40

Zemřel dramatik a scénárista Ronald Harwood

Ve věku 85 let zemřel v úterý dramatik a scenárista Ronald Harwood.

Ronald Harwood
(9. 11. 1934 - 8. 9. 2020)

Dramatik a scenárista Ronald Harwood, jehož život se v úterý uzavřel ve věku 85 let, patřil mezi význačné britské poválečné autory divadelních her, ve svém obsáhlém díle se však často vydával za hranice své domovské země. Za scénář k filmu Pianista získal Oscara a jeho nejslavnější hru Garderobiér zná dobře i české divadelní publikum.

„Necítím se být Angličanem ani anglickým spisovatelem," uvedl Harwood při své návštěvě Prahy v roce 1998, kam ho přilákala premiéra jeho hry Na miskách vah v pražském Stavovském divadle, vyprávějící o denacifikačním procesu. V rozhovoru tehdy prozradil, že nejlépe je mu prý ve střední Evropě: „Vídeň, Praha a Budapešť - to je můj přirozený životní prostor. Miluji kavárny i zdejší kuchyni. Anglii ovšem miluji také - přijala mě velice laskavě, když mi bylo sedmnáct," dodal.

Harwood, vlastním jménem Ronald Horowitz, se narodil 9. listopadu 1934 v Kapském Městě v dnešní Jihoafrické republice, kam židovská rodina jeho otce uprchla z Lotyšska před pogromy. Jeho matka se narodila v Londýně polským rodičům pocházejícím z Varšavy a spolu se setkali právě v Jižní Africe. A Harwoodova již zesnulá manželka zase pocházela z ruské aristokratické rodiny.

Vystudoval Královskou akademii dramatických umění v Londýně. Byl hercem, později televizním a rozhlasovým moderátorem a režisérem, v letech 1993 až 1997 také prezidentem mezinárodního PEN-klubu.

Jeho hra Garderobiér se v roce 1990 objevila v repertoáru karlovarského divadla a o osm let později i v Českých Budějovicích. V roce 2002 hru uvedlo i pražské Divadlo v Dlouhé, a také ji uvádělo například Městské divadlo v Mladé Boleslavi či Divadlo Bolka Polívky. Od roku 2015 ji lze vidět v pražském Divadle Bez zábradlí.

Kromě této hry napsal Harwood i řadu původních divadelních her, dramatizací románů, povídek a televizních scénářů. Na kontě má například dramatizaci Solženicynovy knihy Jeden den Ivana Děnisoviče či hru Úmyslná smrt polského kněze, již napsal na základě vraždy Jerzyho Popieluszka komunistickou policií.

A jeho jméno figuruje rovněž pod filmovými scénáři - za přepis Garderobiéra (1983) byl nominován na Oscara. Pracoval i na snímcích Profesor odchází (1994) či Operace "Daybreak" - filmu o atentátu na Heydricha, který se v polovině sedmdesátých let natáčel v Praze. Harwood napsal scénář mimo jiné i k titulu Skafandr a motýl (2007), natočeném podle skutečného příběhu na základě knižní předlohy Jean-Dominiqua Baubyho, který pracoval jako šéfeditor ve francouzském časopise Elle.

 

Autor článku: ČTK: jm, rbi, šeb, foto převzato z: https://www.thestage.co.uk/

Zemřel dramatik a scénárista Ronald Harwood

Zahraniční divadlo

24.04.2024

Dirigenta Jakuba Hrůšu čeká debut v Carnegie Hall

Český dirigent Jakub Hrůša si připíše zdolání další mety ve své kariéře: nyní ho čeká debut v legendární koncertní síni Carnegie Hall. Bamberští symfonikové v čele s Jakubem Hrůšou zahrají Preludium k Wagnerovu Lohengrinovi.

22.04.2024

Vieme, ktoré dramatické texty sa dostali do finále súťaže o najlepší dramatický text v slovenskom a českom jazyku DRÁMA 2023

Do 24. ročníka súťaže DRÁMA bolo prijatých 40 textov, z toho 16 v českom a 24 v slovenskom jazyku. Porota súťaže ocenila tri z nich, do finále súťaže pôvodných dramatických textov v slovenskom a českom jazyku postúpili tieto autorky a autor (v abecednom poradí): Jana Borsuková s textom Nahá, Vilém Dubnička s textom České moře aneb Královec na prvním místě, Barbora Rokytová s textom Nějak tě nestíhám.

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.