05.10.2021 10:52

Zemřela Eva Gebauerová-Phillips

Národní divadlo moravskoslezské se zármutkem oznamuje, že 10. listopadu 2020 ve věku 86 let zemřela emeritní sólistka ostravské opery (1960–1993), sopranistka, paní EVA GEBAUEROVÁ-PHILLIPS (12. 6. 1934, Praha – 10. 11. 2020, Londýn).

„Pro divadlo se člověk rodí. Tak jako nelze zakázat třešni, aby rozkvetla, tak tomu, kdo je zrozený pro divadlo, nelze zabránit, aby se na jeho prkna dostal i za cenu obětí.“

V letech 1952–1958 studovala na pražské konzervatoři, nejprve u prof. Jindřišky Krbešové, následně u
prof. Naděždy Kejřové-Masákové, soukromě rovněž u Gabriely Horváthové. V roce 1958 se stala sólistkou Uměleckého souboru ministerstva vnitra, zároveň hostovala na mnohých operních scénách a od roku 1960 až do odchodu do důchodu byla stálou sólistkou ostravské opery. Dá se skutečně říct, že to bylo celoživotní angažmá. „Sama jsem prožila v ostravském divadle velice krásný a klidný umělecký život, a když jsem se v duchu ptala, zda bych chtěla do Národního divadla v Praze, odpovídala jsem si upřímně, že nechci.“ Svou dlouholetou vynikající prací zaujala pevné místo v historii ostravské opery a její umělecká činnost obohatila úroveň zdejšího kulturního života.

Do Ostravy ji přivedl dirigent Bohumil Gregor, který ji nejdříve pozval na pohostinská představení v Rusalce a Tosce. Po úspěšném hostování získala od 1. 8. 1960 stálé angažmá a její první rolí byla titulní postava v Janáčkově Kátě Kabanové. Spolupracovala zde s vynikajícími dirigenty Zdeňkem Košlerem, Rudolfem Vašatou, Jiřím Pinkasem či Václavem Návratem a s režiséry Iljou Hylasem, Miloslavem Nekvasilem nebo Rudolfem Málkem. Během svého třiatřicetiletého působení (do 31. 3. 1993) nastudovala téměř stovku rolí.

Patřila mezi pěvkyně s výbornou technikou, dbala především na přesnou dynamiku a srozumitelnost slova, její hlas se vyznačoval zářivými, klenutými výškami. Vynikala zejména v postavách Verdiho a Pucciniho oper (Abigail v Nabuccu, Elena v Sicilských nešporách, Leonora v Trubadúrovi a Síle osudu, Lady Macbeth, Turandot, Tosca, Madame Butterfly a Mimi). Z českých děl zpívala například Miladu ve Smetanově Daliborovi a Kostelničku v Janáčkově Její pastorkyni. Obdivuhodný výkon podala také v titulní roli Straussovy Salome. Pravidelně hostovala a koncertovala na českých i zahraničních scénách (Itálie, Španělsko, Německo).

V roce 1987 byla první ostravskou sólistkou opery, která získala titul zasloužilá umělkyně. Její hlas je zachycen na rozhlasových nahrávkách i gramofonových deskách, věnovala se rovněž pedagogice, založila dokonce vlastní pěveckou školu. Poslední léta trávila v Londýně, kde také v listopadu loňského roku zemřela.

„Divadlo mi dalo nádherný pocit z dobře vykonané práce, momenty souzvuku s publikem, kterému mohu předat interpretaci, jevištní ztvárnění své role. Nic jiného bych v životě nechtěla dělat, a kdybych mohla začít znovu, zopakovala bych svůj život se všemi omyly i chybami, radostmi i úspěchy.“

Autor článku: Šárka Swiderová