14.02.2023 13:35

Zneužití moci v inscenaci Feminista na jevišti brněnské Reduty

Téma, které dnes otřásá vysokými školami, se v Brně dočkalo svého prvního jevištního zpracování. V divadle Reduta bude mít v pátek 17. 2. světovou premiéru nová hra Marka Šindelky Feminista.

Vysokoškolský pedagog Vladimír se na školním večírku opije a nevhodně žertuje na účet studentek. Dá tak impulz ke vzniku studentského hnutí, které chce otevřít téma diskriminace a zneužívání moci pedagogy. Zpočátku smířlivý postoj vedení školy se záhy mění, postoje studentů jsou nekompromisní a na povrch vyplouvají události dávno ututlané.

Příběh vysoké školy, která promeškala svou šanci na změnu, napsal jako svůj dramatický debut Marek Šindelka, dvojnásobný držitel ceny Magnesia Litera a Českého lva za nejlepší scénář (Okupace 2022).

Inscenace Feminista vzniká v době, kdy téma zneužívání moci na školách opět silně rezonuje. Kauzy nabízení kreditů výměnou za sex na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy či obtěžování ze strany pedagogů na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity opět plní mediální prostor a spouští diskuzi o tomto problému. Ten silně vstoupil do společenského povědomí již v roce 2021, kdy se na pražské DAMU vytvořila iniciativa Ne!musíš to vydržet.

„S Markem Šindelkou jsme na hře pracovali skoro tři roky – tehdy ještě téma protestů a procesů na vysokých školách nebylo tak třaskavé jako dnes. Ale od začátku jsme věděli, že jde o zásadní téma, které bude čím dál důležitější pro českou společnost. Marku Šindelkovi se ve Feministovi podařilo vystihnout všechny hlasy účastnící se dnešní debaty – predátory, oběti, pedagogy, studenty, nezaujaté pozorovatele i tiché podporovatele,“ přibližuje vznik hry její dramaturg Jaroslav Jurečka.

Problém zneužívání moci a ani debata o něm není černobílá a neexistují jen zlí a jen dobří lidé, ale existují situace, v nichž se každý z nás může špatně rozhodnout. V inscenaci nehledám viníky, chci divákům ukázat obraz toho, jak vznikají situace, ve kterých se dopouštíme násilí na druhých (slabších a na nás závislých) lidech. A že máme každý možnost se v takové situaci rozhodnout, kam chceme patřit,“  vysvětluje režisérka Aminata Keita pozici tvůrců. Keita je na scénách Národního divadla Brno etablovanou režisérkou a například božská komedie Amfitryon, kterou režírovala minulou sezónu, patří mezi nejnavštěvovanější inscenace Činohry.

Režisérka si je dobře vědoma, že kontroverzní téma hry pravděpodobně vzbudí rozbouřené reakce, neboť se zřejmě nenajde divák, který by se v nějaké podobě se zneužíváním moci nesetkal. „Urážky, útoky, obtěžování a násilí v práci, ve školách, v nemocnicích jsou často považovány za normální a tolerované. Je to proto, že konfrontace a následná reflexe prožitého je citlivou a bolestivou zkušeností i pro ty, co se takové situace účastní jen jako pozorovatelé. Raději pak takové chování přejdeme, vnitřně ho odsoudíme, ale veřejně se za svůj pocit nepostavíme. Tak vzniká konformita, která v tomto případě společenského problému z nás všech dělá komplice.“

Celospolečenská diskuse o zneužívání moci se nevyhýbá ani hercům a hned na prvních čtených zkouškách Feministy se rozproudila vášnivá diskuze.Ještě jsem nezažila bouřlivější a protichůdnější reakce na text než u Feministy. To je skvělé, protože je rozhodně potřeba o zneužívání moci mluvit, mluvit o něm nahlas a s každým. Kdybychom byli všichni ve shodě, zřejmě by nemělo smysl takovou hru vůbec inscenovat,“ popisuje proces zkoušení režisérka Keita.

Scénu a kostýmy navrhl Ján Tereba. Ten spolu s autorkou videoprojekcí Rebekou Kopkáš Uličnou vytvořil autentické prostředí Katedry dokumentární tvorby. Prostředí umělecké vysoké školy je vybráno záměrně, neboť vztahy mezi studenty a pedagogy na tak malé katedře jsou osobnější a zneužití mocenského postavení pedagogy nemusí být tak do očí bijící. Ostatně i sám autor Marek Šindelka studoval FAMU. „Člověk si samozřejmě pamatuje některé situace, kdy se pedagogové chovali minimálně divně, kdy už to bylo za hranou. Zneužívání pozice pedagoga je něco, s čím se člověk na této škole potká.“

Marek Šindelka (*1984) je český spisovatel a scenárista. Jako svou prvotinu publikoval sbírku Strychnin a jiné básně, za niž obdržel Cenu Jiřího Ortena 2006. Je autorem románu Chyba, který později vyšel také v komiksové podobě. Velký čtenářský ohlas zaznamenal soubor povídek Mapa Anny. Marek Šindelka je dvojnásobným držitelem ceny Magnesia Litera za prózu. V roce 2012 ji získal za sbírku povídek Zůstaňte s námi a v roce 2017 za román Únava materiálu. Jeho zatím poslední publikací je komiks Svatá Barbora, na kterém se autorsky podílel s Vojtěchem Maškem a Markem Pokorným. Vystudoval kulturologii na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy a scenáristiku a dramaturgii na FAMU. Jeho knihy byly přeloženy do patnácti jazyků. Pracuje jako scenárista, spolupracuje s režiséry Michalem Nohejlem, Václavem Kadrnkou, Martinem Marečkem a dalšími. Za scénář k filmu Okupace spolu s Vojtěchem Maškem obdržel Cenu české filmové kritiky a Českého lva za scénář 2021.

Aminata Keita (*1993) se narodila v Havířově, ale její kořeny bychom hledali v Guinejské republice. Vystudovala divadelní a filmovou vědu na Univerzitě Palackého v Olomouci a činoherní režii na DAMU. Věnuje se inscenacím klasických textů (Bratři Karamazovi, Divadlo DISK 2020), adaptaci filmových předloh (Léto s Monikou, Divadlo Kolowrat, 2018; Kočár do Vídně, NdB 2021) i autorským projektům (Poslední zrnko písku, Divadelní léto pod plzeňským nebem, 2020) nebo současné dramatice (Jednou na hole, jednou na nože, Divadlo Josefa Kajetána Tyla, 2022).

Světová premiéra 17. 2. v divadle Reduta

www.ndbrno.cz

Autor článku: Petr Tlustý