22.01.2018 13:38

Autorská klaunérie Letem sokolím o velkém přátelství a boji o starou tělocvičnu v Divadle Bolka Polívky

Klaunský divadelní projekt Letem sokolím vzešel z potřeby dvou klaunů Michala Chovance a Ondřeje Klíče po tříleté intenzivní spolupráci na klaunských skečích vytvořit celovečerní představení. Premiéra moderní autorské klauniády pod supervizí Bolka Polívky a v režii Petra Jarčevského o neskutečném přátelství Břéti a Čeňka a jejich skutečném boji o starou tělocvičnu se uskuteční 26. ledna od 19.00 v Divadle Bolka Polívky.

Klaunské charaktery, gagy, humor, ale i společenský přesah a hlubší poselství: Letem sokolím vypráví o tom, že lhát se nemá, ani když víte, že máte pravdu. Inscenace si klade za cíl oživit dnes lehce pozapomenutý žánr klaunérie, který v Brně má svou nepopiratelnou tradici, jíž Divadlo Bolka Polívky systematicky podporuje.

„Mám radost, když se prostřednictvím klauna, tedy bytosti, jež je velice lidská, otevřená, emoční a zranitelná, podaří publikum rozesmát. Je to drobné vítězství nad všedními starostmi světa, je to malá oslava radostného lidství,“ říká Michal Chovanec.

Klaunérie Letem sokolím vypráví o podivuhodném přátelství dvou klaunů, náčelníka župy Břéti a jejího jediného aktivního člena Čeňka. Dvojice se ve staré sokolovně urputně snaží připravit na Všesokolský slet. Břéťův sokolský postoj přechází od bohulibého cvičení těla až k dogmatickému prosazování myšlenek zakladatele sokola Miroslava Tyrše, jehož nástupcem se cítí být. Získat uznání pro svou Župu 48 je jeho životním snem. Jeho touha dovede oba cvičence do mezních situací. Nad samotným příběhem však stojí klaunské existence Čeňka a Břéti a jejich permanentně problémového vztahu.

„Sokolské téma jsme použili už v jednom z prvních skečů v Re-Kabaretu a znovu jsme jej začali objevovat až při psaní scénáře. Naším představením, které je v prvé řadě myšleno jako klauniáda, která má pobavit, se tedy snažíme také vyjádřit k tématu sokolské ideje,“ dodává Ondřej Klíč.

Oba protagonisté, Michal Chovanec i Ondřej Klíč, čerpali pro svou inscenaci zkušenosti v rámci studia na mnoha mezinárodních workshopech u předních osobností z oborů klaunství, grotesky, pohybového a fyzického divadla jakými jsou Gary A. Edwards (USA), Ami Hattab (FRA), Aitor Basauri (GBR), Jos Houben (FRA), Giora Seeliger (AUT), Sergi Estebanell (ESP) a další. Nabyté dovednosti zužitkovávají také při klauniádách v nemocnicích, oba pracují jako Zdravotní klauni. V Divadle Bolka Polívky spolu účinkují v představení Šašek a syn, objevili se v posledních dvou Manéžích místo dvojice Barin a Fretti a stáli u zrodu Re-Kabaretu.

www.divadlobolkapolivky.cz

Autor článku: Michal Adamík

Autorská klaunérie Letem sokolím o velkém přátelství a boji o starou tělocvičnu v Divadle Bolka Polívky

Inscenace

23.05.2018

Severočeské divadlo v Ústí nad Labem uvede premiéru hudební pohádky Sergeje Prokofjeva Péťa a vlk

Severočeské divadlo v Ústí nad Labem uvede v neděli 27. května 2018 v 15 hodin premiéru hudební pohádky Sergeje Prokofjeva Péťa a vlk. Skladba pro vypravěče a orchestr, k níž autor napsal rovněž text, vznikla v době, kdy se vrátil do Sovětského svazu, tj. v roce 1936, na popud ředitelky Moskevského centrálního dětského divadla Natalie Sacové, se záměrem seznámit děti s nástroji v orchestru.

22.05.2018

Demytizovaný příběh Jana Opletala na olomoucké scéně

Divadlo na cucky uvedlo v rámci festivalového programu 22. Divadelní Flory premiéru autorské inscenace Opletal. Hostující režisér nastupující generace Michal Hába v ní spolu s trojicí herců připomíná osud Jana Opletala a jak jeho příběh vnímají současníci.

22.05.2018

Divadlo Na zábradlí v české premiéře uvede autorskou hru Davida Jařaba Dobří chlapci – komediální thriller z mafiánského prostředí

Úspěšná sezóna v legendárním Divadle Na zábradlí, korunovaná Cenou divadelní kritiky 2017 pro inscenaci Macbeth – too much blood, vyvrcholí 8. června českou premiérou hry Dobří chlapci.  Režisérem, autorem textu a scénografie Dobrých chlapců je stejně jako v případě oceněné Inscenace roku David Jařab, který se vedle Jana Mikuláška stává dalším kmenovým režisérem Divadla Na zábradlí.