07.11.2016 10:14

Divadlo LETÍ věnuje podzimní scénickou skicu 8@8 uprchlické krizi

Divadlo LETÍ v rámci svého úspěšného cyklu scénických skic 8@8 otevře na podzim ve VILE Štvanice aktuální téma: bude se totiž věnovat uprchlické krizi. Hru Ilegální pomocníci německy píšící dramatičky Maxi Obexer, která reflektuje osudy lidí ocitajících se kvůli rozhodnutí pomoci potřebným v ilegalitě, uvede 20. listopadu v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka. Součástí večera bude diskuze s odborníky reflektující téma Evropy v době migrační vlny.

Pro spolupráci na prvním letošním 8@8 umělecké vedení LETÍ oslovilo mladou režisérku, čerstvou absolventku JAMU Terezu Říhovou.“Téma migrantské krize je velmi citlivé. Nelze k němu zaujmout jednoznačný postoj. Ve společnosti však především chybí informovanost. Text Maxi Obexer nabízí autentické výpovědi lidí, kteří se nesnaží problematiku zobecnit, ale naopak předkládají velmi cenné osobní zkušenosti,“ říká režisérka. „V době, kdy se na nás valí informace zkreslené médii, jsou pohledy jednotlivců a jejich přímých zkušeností snad to nejcennější, co nám umožňuje utvořit si vlastní názor.“ „Text Maxi Obexernemoralizuje. Představuje jednotlivce, kteří se rozhodli aktivně pomáhat lidem v nouzi. Do sporu s legislativou se často nedostávají jako programoví aktivisté, ale jako lidé, pro které jsou vlastní morální zákony více určující než psané právo,” doplňuje ji dramaturg David Košťák.

Scénická skica 8@8 je tentokrát uváděna v rámci off programu Divadelního festivalu německého jazyka a její nedílnou součástí bude diskuze, které se zúčastní i samotná autorka hry Maxi Obexer. Diskuse, která proběhne v českém jazyce (s tlumočením do němčiny), se bude týkat nejen samotné divadelní hry a scénické skicy, ale především tématu migrantské krize. Pozvání přijali kromě Obexer Marie Heřmanová z Nadace Open Society Fund, aktivista a člen Strany zelených Jan Trnka, překladatelka Barbora Schnelle a další vážení hosté.
 

20. 11. 2016, 20:00 VILA Štvanice
Maxi Obexer: Ilegální pomocníci

„Vždycky jsi jednou nohou v ilegalitě. Jinak se ani nedá pomáhat.“

Maxi Obexer ve své hře vychází z autentických rozhovorů, které vedla s lidmi z Německa, Švýcarska a Rakouska. Ke slovu se dostávají lidé ze středu společnosti, kteří se rozhodli konkrétně pomoci uprchlíkům. Jsou to lidé, kteří by jinak nikdy nejednali protizákonně, a přesto se svými činy, které jsou motivovány přirozenou snahou pomoci bližnímu v nouzi, ocitají na hranici legality. Hra je vášnivou obranou lidské důstojnosti a individuální zodpovědnosti v době tzv. uprchlické krize a zároveň aktuální výzvou k zamyšlení se nad otázkami podoby evropského humanismu.

Maxi Obexer je německy píšící dramatička italského původu (pochází z Brixenu), která se tématu migrace ve svém díle soustavně věnuje. Dokládá to zejména její dosud nejuváděnější hra Loď duchů (Geisterschiff, prem. 2007) čerpající námět ze skutečně události: v roce 1996 u jižního pobřeží Sicílie ztroskotala loď s 283 uprchlíky, kteří všichni zahynuli. Rybáři, kteří tahají ze sítí mrtvá těla, jsou konfrontováni s vládními opatřeními na utajení případu před veřejností. Na tuto hru volně navazuje i nejnovější dílo autorky – divadelní hra s wagnerovsky ironickým podtextem Bludní Holanďané (Die Fliegenden Holländer, 2015).

Režie: Tereza Říhová
Překlad: Barbora Schnelle
Dramaturgie: David Košťák
Scénografie: Stella Šonková
Hrají: Natália Drabiščáková, Kristýna Hulcová, Jakub Koudela, Marek Pospíchal,
Dušan Sitek a Viktor Zavadil.
 

www.divadlo-leti.cz

Autor článku: Karolína Macáková

Divadlo LETÍ věnuje podzimní scénickou skicu 8@8 uprchlické krizi