04.05.2017 10:47

Do Prahy se vrací Ultima Vez s inscenací o novodobém mesiáši

Divadlo Archa uvede koncem května ve třech večerech nové představení vlámského souboru Ultima Vez. Kmenový choreograf souboru a jeho zakladatel Wim Vandekeybus v něm vytváří imaginární postavu novodobého mesiáše. Taneční inscenace má název Mockument o novodobém spasiteli (Mockumentary of a Contemporary Saviour). Termín mockument si autor vypůjčil z kinematografie, kde označuje zobrazení nereálných události formou dokumentárního filmu, sdělila ČTK mluvčí Archy Pavlína Svatoňová.

Slovo mockumentary vychází z anglických slov mock (falešný) a documentary (dokumentární). V Česku vznikly hudební mockumenty Visací zámek 1982 – 2007 nebo Mňága – Happy End, mockumentem jsou i Ropáci Jana Svěráka, ocenění studentským Oscarem.

„Wim Vandekeybus v každém ze svých projektů hledá. Každé jeho představení se pouští směrem k neznámému a teď se rozhodl udělat představení vyjadřující se k závažným tématům současnosti,“ uvedl ředitel Archy Ondřej Hrab.
V Mockumentu o novodobém spasiteli pracuje Vandekeybus s dramatickým textem, který pro inscenaci vznikl. Představí tak divadelní narativ, který je pro jeho dřívější choreografie netypický. Vedle tanečníků obsadil i klasické herce. O svém vidění současného světa bude osobně diskutovat po každém představení. Inscenace se bude hrát 27., 28. a 29. května.

Děj se odehrává v daleké budoucnosti, kdy veškerý život na Zemi ničí jakási strašlivá síla. Jedno dítě nicméně pomůže hrstce lidí do bezpečného úkrytu. Přebývání v něm je ale složité, z lidských bytostí se stanou vyvolení tvorové, kteří jsou nesmrtelní, takže ani sebevražda nenabízí cestu ven. Vnitřní rozpory, kulturní rozdíly a lidské pudy a potřeby vytváří prostředí neutuchajícího zmatku, protagonisté příběhu touží dokonce poddat se ničivému běsnění venku a na pódiu se vznáší otázka, zda lidstvo vůbec stojí za záchranu.

Ultima Vez v Arše pravidelně hostuje od roku 1995, od té doby mají čeští diváci možnost sledovat tvorbu jednoho z nejvýznamnějších světových choreografů i jeho uvažování o současném tanci. Vandekeybus založil soubor v roce 1986. Jeho tvorba je charakteristická radikálním pohybovým divadlem plným konfrontací, výbušnosti, emocí a energie, jehož hnacím motorem je konflikt, síla, instinkt, vášeň.
V jeho představeních se prolínají tanec, hudba, divadlo, projekce, hudba a světlo v jeden celek, pokaždé však v jiné podobě. To umožňují i četné spolupráce s řadou performerů a tvůrců napříč žánry. Významnou roli v projektech Ultimy Vez hraje autorská hudba a zvukový doprovod.

https://www.divadloarcha.cz/

Autor článku: ČTK: hrm, kpt