14.12.2017 10:25

Druhý ročník Palm Off festu přilákal ke středoevropskému divadlu přes 1250 diváků

Koncem října proběhl v prostorách Divadla pod Palmovkou a Synagogy na Palmovce druhý ročník mezinárodního setkání divadel střední Evropy Palm Off fest 2017. Ten se letos věnoval tématům demokracie v post-komunistických zemích, uprchlictví, xenofobii ale i problémům současného divadla. Od 20. do 31. října měli diváci šanci zhlédnout dvě představení polská, dvě slovenská, jedno maďarské a tři česká. V rámci doprovodného programu následovaly po všech zahraničních a po brněnském představení diskuze s tvůrci a výraznými osobnostmi české společenské scény. V Synagoze na Palmovce navíc ve spolupráci s projektem KineDok proběhlo promítání dokumentárních filmů z Polska, Maďarska a České republiky.

Během 11 dní navštívilo vyprodaná představení v rámci festivalu 1253 diváků. Možnost zůstat na diskuze využila velká část návštěvníků a mohli se tak stát svědky debat tvůrců s osobnostmi, které mají k politickým, společenským i náboženským tématům co říct. Nejživější se stala debata po polském představení Prokletí, které se zúčastnil nejen celý soubor, ale také dramaturg představení Goran Injac, ředitelé divadla Teatr Powszechny Paweł Łysak a Paweł Sztarbowski a politologové Jiří Pehe a Milan Znoj. Samotné představení se podle očekávání stalo highlightem celého festivalu a mezi českou odbornou i laickou veřejností vzbudilo na české poměry nevídaně barvitou diskuzi.

„Těší mne, že se nám, myslím, povedlo posunout letošní ročník o krok dále. Navíc se zúčastněným divadlům u nás moc líbilo. Mám zprávy, že například v Polsku se o našem festivalu mluví velmi pozitivně. Palm Off Fest tak pomáhá šířit dobré jméno českého divadla v zahraničí a z toho máme velkou radost.“ říká ředitel festivalu a Divadla pod Palmovkou Michal Lang.

www.divadlopodpalmovkou.cz

Ohlasy v médiích:
„Divadlo na Palmovce boduje – bez dlouhých řečí uvedlo v život festival zaměřený na polské, slovenské a maďarské divadlo a již druhý rok vozí zajímavé inscenace.“
Jana Machalická, Lidové noviny

„Prokletí uvedené na Palm Off Festu je z celé série Frljićových inscenací uvedených na českých festivalech nejsilnější.“
Martin Macháček, ČRo Wave

„Divadlo pod Palmovkou bylo plné, zaplněná a dlouhá byla i diskuse po představení, jíž se zúčastnili všichni v inscenaci vystupující polští herci, ředitel divadla a dramaturg. Mluvilo se jak o inscenaci, tak – především – o cenzuře, o občanských postojích, o politice. Takový zájem, vášnivé ohlasy a veřejné debaty jsme v divadlech naposledy zažili snad jen kdysi v listopadu 1989.“
Divadelních noviny, sukces měsíce

„Po zhlédnutí nedělní inscenace se pobouřené reakce polských ministrů, předsedy strany PiS a katolické církve jeví ještě absurdněji. Představení pouze tvrdě, ale také zábavně i sebeironicky pojmenovává aktuální polské frustrace.“
Marie Reslová, Hospodářské noviny

„Každopádně slib produkce festivalu, že přiveze „to nejlepší z divadelní Evropy“, lze díky polským představením považovat za splněný. Na českou divadelní scénu přibyl další ambiciózní festival, ostatně již za svůj první ročník oceněný platformou EFFE (Europe For Festivals / Festivals For Europe).“
Ondřej Škrabal, A2

„Palm Off Fest již druhým rokem nabízí společensky angažované divadlo. Ovšem vklínit se mezi podobné akce nemá a nebude mít jednoduché – měsíc před ním se vynořily Pražské křižovatky, jež se vydaly podobným směrem, a měsíc po něm probíhá PDFNJ nabízející to nejlepší z německojazyčné oblasti, jež vesměs souvisí s politickým divadlem. Dramaturgové festivalu se však nezalekli a přišli s divadlem Visegrádské čtyřky. A ne tak ledajakým. Především z Polska přivezl festival již podruhé opravdu to „nej“, čímž trumfl i plzeňský festival DIVADLO, který se též soustředí na V4.“
Vladimír Hulec, Divadelní noviny

„Při reflexích Frljićova Prokletí se obvykle donekonečna řeší, „jestli se to smí“. Popis všemožných provokací, které se na jevišti odehrávají, už byl mnohokráte proveden v recenzích polských i českých. Nebudeme jím tedy ztráceti čas. Ale nebudeme ztráceti čas ani otázkou, „jestli se to smí“. Samozřejmě že se to smí! Evropské divadlo bylo od svých řeckých počátků divadlem TAKÉ politickým.“
Martin C. Putna, Divadelní noviny

„Takže na závěr festivalu to nejlepší. Nápad zahrát Divadelníka s ženou v titulní roli Bruscona, autoritativního principála kočovné společnosti, sice vyhlíží trochu samoúčelně, a vlastně ani po zhlédnutí představení není tak úplně zřejmé, proč k takovému rozhodnutí došlo, podstatnější však je, že Agnieszka Kwietniewska byla výborná. A že celá inscenace disponovala svůdně perverzním, hrozivě surreálných šarmem.“
Vladimír Mikulka, NaDivadlo

Autor článku: Vendula Ježková