12.10.2012 10:36

Jako první premiéru letošní sezony zvolilo Klicperovo divadlo Richarda III

Jako první premiéru letošní sezony zvolilo Klicperovo divadlo Richarda III., který se tak stává už osmnáctým titulem v cyklu „Bůh ochraňuj Williama Shakespeara“. Po Figarově svatbě se David Drábek rozhodl svést další souboj s klasikou, tentokrát s velkým Alžbětincem a pod heslem Království za koně, a tak se můžeme těšit na zbrusu nového Richarda III. - bez soucitu, bez blankversu, zato s hrbem rostoucím jak houba po dešti. V titulní postavě mrzkého padoucha s neodolatelným cynickým humorem se navíc představí Pavlína Štorková!

Kdo by neznal ten příběh z období války růží, ve kterém se téměř každý York či Lancaster jmenuje Richard nebo Edward, padouch se chechtá a opravdu nezná bratra, královny šílí žalem a cely v Toweru praskají ve švech. Shakespeare napsal svou slavnou hru kolem roku 1592, tedy sto let po smrti skutečného krále Richarda III. a přináší v titulní postavě dokonalý negativní portrét ztělesněného zla, pyšnící se hrozivým zjevem, cynickým humorem a nepěknými činy. Shakespeare ale ve svém díle vycházel z kroniky Thomase Mora, o které víme, že byla napsaná na objednávku Tudorovců, tedy dynastie, která nastoupila na trůn po Richardovi. Vítězové píšou dějiny a Shakespearova hra tak přispěla k negativnímu pohledu na krále Richarda, a tento pohled přetrval mnoho století a současní vědci pracují na jeho vyvrácení.

V naší inscenaci sice padouch zůstává padouchem, ale mniši na kúru zpívají skladby od Queen i Enyi, nechybí část anglické fotbalové reprezentace, připsáno bylo několik živočichů a na vše dohlíží Freddie Mercury!

V roli Richarda se na vás tedy těší a zlověstně mrká Pavlína Štorková. Jako Richardova bratra Clarence uvidíme Josefa Čepelku a v roli dalšího bratra, krále Edwarda, Tomáše Lněničku. Jeho ženou, královnou Alžbětou, je Filip Richtermoc a jejím bratrem Riversem Miroslav Zavičár. Starou Vévodkyni, matku Richarda, ztvární Lubor Novotný a ještě starší zhrzenou bývalou královnou Markétu Hynek Pech. V roli nešťastné Lady Anny, budoucí ženy Richarda, se představí Jan Sklenář. Jan Bílek ztvární Lorda komořího Hastingse a David Smečka Lorda Stanleyho. Jako ambiciozní mladík Buckingham, který dopomáhá Richardovi k trůnu, se představí čerstvý absolvent DAMU Matěj Anděl. Jakub Tvrdík vytvoří spolu s Davidem Smečkou dvojici vrahů – profesionálů a poté bude Richardovi pomáhat coby jeho pravá ruka Fred. Malé nebohé prince hrají Josef ČepelkaMiroslav Zavičár. Muže s tajemnou tváří Man in Black Petr Vrběcký, starostu Lonýna Hynek Pech a Kata Tomáš Lněnička. Miroslav Zavičár se také představí v roli Bílého koně, zatímco jeho vraným kolegou bude černý kůň Maxima Mededy. Williama Shakespeara hraje Filip Richtermoc a Christophera Marlowa Jakub Tvrdík. Největšího Richardova protivníka, vévodu Richmonda a budoucího krále Jindřicha Tudora ztvární Jan Sklenář.  

V inscenaci navíc zazní naživo zpívané písně ve vokálním podání členů Českého chlapeckého sboru v Hradci Králové.

Chcete vidět tanec zamilovaných koní? Muže s tváří chobotnice? Neurotickou královskou rodinu? Heroický výstup krále Edwarda? Nějakou tu popravičku? Malé prince, ty nezbedné dareby? Krásné muže v krásných rolích krásných žen a krásnou ženu v krásné roli ohavného padoucha? Potom si nenechte našeho Richarda ujít! Je vévoda Buckingham Beckham? Proč úpí Anna? Kdo vyhraje Ligu mistrů? Jsou v Toweru pavouci? A možná…. přijde i William! Zkrátka řečeno s Eltonem Johnem: MADE IN ENGLAND!

Premiéra 20. října 2012 na hlavní scéně Klicperova divadla!

Dramaturgyně Jana Slouková o inscenaci

„Richard III. je pro inscenátory velkou výzvou a pustit se s ním do křížku chce na startu hodně odvahy. Do boje jsme se však vrhli statečně a s vervou si proklestili cestu spletitou džunglí Shakespearových postav. Jejich počet ve hře jsme zredukovali na základní minimum, s košatým příběh zatočili jako Richard se svými protivníky a vytvořili tak prostor pro nové situace i prolínající se linku z říše zvířat. Přidejte k tomu Pavlínu Štorkovou v titulní roli, úchvatná vokální aranžmá naživo zpívaných písní a naše mužné herce v nemužných rolích královen a výsledkem bude doufejme hodně třeskutý koktejl říznutý cynickým nekompromisním humorem.“  

Rozhovor s autorem úpravy a režisérem Davidem Drábkem

Pamatuješ si ještě, jak vůbec vznikal ten nápad inscenovat právě Richarda III., právě v Klicperově divadle a právě s Pavlínou Štorkovou?
Nápad realizovat Richarda III. se ženou v hlavní roli mám už dlouhé roky. Původně to mělo mít výraznější "genderový" nádech, víc tam konfrontovat otočené mužství se ženstvím. Teď nijak neřešíme, proč je role hrbatého krále obsazena dámou. Objevila se Pavlína a minulé spolupráce mě utvrdily v názoru, že jsem našel svého Richarda.
 
Dle tvého osobitého rukopisu je jasné, že nepůjde o čistou historickou tragédii. Jak na tom tedy bude tvůj Richard žánrově?
Proklamujeme, že půjde o kabaret o bezmoci mocných, což je patrná narážka na jednu esej Václava Havla. Shakespearovým příběhem nás provedou dva protichůdní tvorové - žába a pták. „Bird´s eye view“ a „frog´s eye view“. Žába "podhlíží" svět z pozice takového typicky českého maloměšťáckého pivního mozola, zatímco pták má svůj "nadhled" umístěný v arogantních a nezúčastněných výšinách.
Richard není vpravdě historická hra, neboť v ní jsou dobové reálie manipulovány. Vítězní Tudorovci nechali Richarda tendenčně vymalovat tuze nepěknými, eanými barvami. Je to tedy spíš tragédie. No jo, ale tahle charakteristika mi nesedí. Ve středověkých estetikách byla zvána komedií hra, která začínala vpravdě tragicky, zoufalým zmarem. Ale v jejím finále zvítězilo dobro, prozření, obrat k lepšímu a láska. Podle tohoto náhledu je náš Richard III. vedle kabaretu i nefalšovanou středověkou komedií.

Můžeš nám prozradit něco o hudební složce inscenace?
Kromě obvyklé kalorické hudby Darka Krále uzříte na kúru lepé jinochy z Českého chlapeckého sboru v Hradci Králové.  A jejich gregoriánské verze skladeb Eltona Johna, Enyi či Beatles vás rozhodně polapí...
 
Přiblížíš nám zbytek tvého realizačního týmu? Proč sis zvolil právě tyto spolupracovníky?
Hudba Král, scéna Zákostelecký, kostýmy Rybáková, dramaturgicky Slouková s Horkým, drezúra pěvců Smečka, pohyby Hornáčková - tohle všechno jsou osvědčení lovci upírů, vymítači divadelní nudy. Je to tým, co se neboji vstoupit do Figarky či Richarda nečekanými dveřmi, třebas rovnou přes 13.komnatu. Stačí se na ně spiklenecky pousmát a už z nich crčí a odkapává talent.
  
Richard třetí patří k nejslavnějším negativním hrdinům vůbec. Jaký byl nebo je tvůj „oblíbený“ záporák?
Kardinál Richelieu. Lord Voldemort. Trautenberk. Hannibal Lecter. Joker. Václav Klaus.

V čem je síla této hry? Proč myslíš, že fascinuje další a další generace divadelníků? A v čem je její téma přitažlivé právě pro tebe?
Richard je opravdu vypiplané monstrum, obdařené navíc účinnou směsí černého humoru, sarkasmu, ale i sebeparodie. Neodolatelně věcně nejprve divákům sdělí, jaké svinstvo svým soukmenovcům provede, a pak to s velkou dávkou hraného dramatična provede. V obracení se k publiku je tenhle titulní představitel postavou velmi dynamickou a nadčasovou.

Na Richardovi pracuješ podobným způsobem jako na Figarově svatbě. Jak tedy vypadá poměr Drábek – Shakespeare? Dá se do složitého historického příběhu vůbec něco napasovat? A jak je to s údajným připsaným zvěřincem? Myslíš, že by ho William náležitě ocenil?
Však William vystupuje přímo v naší inscenaci, odchytněte si ho na některé z repríz... Vybírám si autory, ke kterým mám úctu, do jejichž děl se snažím empaticky vciťovat. Ten kdo mě podezírá z prznění či neúcty, nechť mi to zkusí fundovaně vyargumentovat, rád se s jeho postojem vypořádám. Buď intelektuálně, nebo "pistolemi za úsvitu"...
 
Často se stává, že se člověku do života začne promítat něco z toho, co právě zkouší. Začínáš kolem sebe pozorovat nějaké „richardovské“ problesky?
Předevčírem jsem šel po dobřichovické louce, a z ničeho nic proti mně vyběhl černý kůň bez jezdce. Lesklý potem, ani sedlo neměl. Docela mi zatrnulo. A hned jsem začal uvažovat, zda to nějak mysticky nesouvisí s Richardem. Pak jsem si ale dal zmrzlinu a bylo to už dobré.

Proč bude Pavlína Štorková skvělým Richardem?
Protože je talentovaná, poněkud šílená, naprosto profesionální a odvážná. Protože si rozumíme a jsme, dovolte mi tu neskromnost, silný tandem.

Nejslavnější větou celé hry je ono „Království za koně!“. Za co bys dal v nějaké chvíli království ty?
Za kofilu a za mimino.

Autor článku: Marie Šobková

Jako první premiéru letošní sezony zvolilo Klicperovo divadlo Richarda III