21.12.2017 10:55

Opereta Carla Zellera Ptáčník v Severočeském divadle

Severočeské divadlo v Ústí nad Labem uvede v pátek 22. prosince 2017 v 19 hodin premiéru operety Ptáčník. Toto dílo zkomponoval Carl Zeller na začátku 90. let 19. století a její lidový příběh o lásce ptáčníka Adama a dívky z pošty Kristy, v němž nechybí intriky barona a jeho synovce, včetně divadelně vděčných záměn jednajících postav, okouzluje svojí upřímností posluchače dodnes. Velký podíl má na tom především hudba, neboť Zellerova partitura doslova hýří jak nádhernými hudebními nápady, tak i ušlechtilým orchestrálním zvukem.

V ústeckém divadle se režie ujal Michal Lieberzeit. Scéna Martin Otava. Kostýmy Dana Haklová. Hudební nastudování a dirigent Milan Kaňák. Druhý dirigent a sbormistr Jan Snítil. Účinkují – Kněžna Marie: Jarmila Baxová / Valeria Vaygant, Adelaide, dvorní dáma: Lenka Jarolímková Schützová / Barbora Polášková, Baron Weps: Petr Matuszek, Hrabě Stanislav, jeho synovec: Ondřej Socha / Milan Vlček, Süfe, profesor zoologie: Tomáš Christian Brázda, Würmchen, profesor zoologie: Radek Krejčí, Adam, ptáčník: Jaroslav Kovacs / Jan Ondráček, Krista, dívka z pošty: Eva Kývalová / Monika Sommerová, Šnek, starosta: Martin Matoušek, Jette, hostinská: Ester Králová / Hana Koubová. Dále účinkuje orchestr a sbor Severočeského divadla.

Poslední uvedení operety Ptáčník v Severočeském divadle bylo v únoru roku 1990.

CARL ZELLER
Narodil se v rodině lékaře 19. června 1842 ve Svatém Petru v Dolních Rakousích. Ačkoliv ho hudba nepochybně lákala, zvolil přeci jen jistější kariéru právníka a také nakonec dosáhl až na místo dvorního rady na ministerstvu vyučování.
Hudba mu tedy zůstala koníčkem, ale ve studiu kompozice nadále pokračoval i při vykonávání svého civilního zaměstnání.
Postupně napsal několik skladeb a pokusil se  i o operu. Jeho Joconda však nevzbudila očekávaný ohlas. O to překvapivější bylo vřelé přijetí jeho další kompozice – operety Ptáčník. Libretistou byl skladatelův přítel, rovněž právník, Moritz West.
Zeller překvapil vyzrálostí a erudicí, s jakou byla hudba komponována. Vzniklo tak dílo melodicky neobyčejně působivé, vpravdě „vídeňské hudební bonbony“. Bohužel ani jedna  ze dvou jeho dalších kompozic (Naddúlní a Sklepmistr) se už s podobným ohlasem nesetkala.

http://www.operabalet.cz

Autor článku: Alena Vaicová