15.02.2018 08:47

Sienna Miller a Jack O’Connell se budou vyhřívat na vášnivě rozpálené plechové střeše

Po velkém úspěchu své modernizace americké klasiky Tramvaj do stanice Touha s Gillian Anderson se australský režisér Benedict Andrews vrátil ke svému oblíbenému dramatikovi Tennessee Williamsovi. A i jeho druhou hru ověnčenou Pulitzerovou cenu proměnil v současné vztahové drama plné vášní, frustrací a neopětované lásky. Rodinné dusno před bouřkou, které panuje v domě bohatého patriarchy, v létě strhávalo diváky svou svěží modernizací i dynamickými výkony dua filmových hvězd Sienny Miller jako sexuálně frustrované Maggie a Jacka O’Connella v roli opileckého Bricka. Inscenaci z produkce divadla Young Vic hostilo od července do října 2017 větší divadlo Apollo na West Endu. Na jeho jevišti představení zachytily kamery NT Live, aby silný zážitek zprostředkovaly dalším divákům ze záznamu. Poprvé rodinné vášně propuknou 22. února na plátně pražského Kina Aero. V březnu, dubnu a květnu se bude Kočka na rozpálené plechové střeše vyhřívat v kinech v Praze, Brně, Říčanech, Hradci Králové a Jihlavě.

Syrová touha a zlomená krása

„Spolu se Shakespearem a Čechovem patří Tennessee Williams k dramatikům, kteří naprosto vystihují, proč dělám divadlo,“ říká režisér Benedict Andrews. „Williams je velký básník narušené sexuality a zlomené krásy a znamenitě dokáže popsat touhu jako tajemství i sílu.“  Andrewsův zájem o velké emoce se projevuje nejen výběrem her, ale i způsobem jejich inscenace. Rodák z Adelaide má rád divadlo syrové, neuspořádané, fyzické. „Chci, aby se mé hry na lidi přilepily, aby je pronásledovaly ve snech,“ prohlásil režisér v rozhovoru pro britský deník Guardian.

Diváci NT Live jeho režisérský um mohli obdivovat už v roce 2014, kdy se do kin přenášela jeho moderní verze Williamsova jiného mistrovského kusu, dramatu Tramvaj do stanice Touha. To Andrews umístil na otáčivé jeviště, do malého bytu beze stěn. Stěny chybí i v luxusní ložnici v domě Velkého taťky, zlaté kleci, z níž jeho starší syn Brick uniká pomocí alkoholu. Ve hře plné tajných poslechů cizích rozhovorů za zavřenými dveřmi otvírá takový prostor nové významy.

Rozjetý vlak bez strojvůdce

Andrews k tomu do své aktualizace klasiky z poloviny 50. let 20. století obsadil herce, kteří mají víc zkušeností s filmy než divadlem. „Všichni to jsou rváči se zábleskem v očích a ten záblesk mě zajímá mnohem víc než jakýkoliv vytrénovaný krotký výkon,“ chválí si svůj ansámbl režisér. „Celá hra je o velmi mocném a velmi krásném mladíkovi, který se upíjí k smrti. Když máte v centru hry vakuum, musíte ji vyplnit cyklónem,“ komentuje Andrews. Děj Kočky přirovnává k rozjetému vlaku bez strojvedoucího. „Nikdo nemůže zatáhnout za brzdu, a tak se vše víc a víc vymyká kontrole.“

www.ntlive.cz
www.vicnezfilm.cz

Autor článku: Zuzana Raušová

Sienna Miller a Jack O’Connell se budou vyhřívat na vášnivě rozpálené plechové střeše

Zahraniční divadlo

24.04.2024

Dirigenta Jakuba Hrůšu čeká debut v Carnegie Hall

Český dirigent Jakub Hrůša si připíše zdolání další mety ve své kariéře: nyní ho čeká debut v legendární koncertní síni Carnegie Hall. Bamberští symfonikové v čele s Jakubem Hrůšou zahrají Preludium k Wagnerovu Lohengrinovi.

22.04.2024

Vieme, ktoré dramatické texty sa dostali do finále súťaže o najlepší dramatický text v slovenskom a českom jazyku DRÁMA 2023

Do 24. ročníka súťaže DRÁMA bolo prijatých 40 textov, z toho 16 v českom a 24 v slovenskom jazyku. Porota súťaže ocenila tri z nich, do finále súťaže pôvodných dramatických textov v slovenskom a českom jazyku postúpili tieto autorky a autor (v abecednom poradí): Jana Borsuková s textom Nahá, Vilém Dubnička s textom České moře aneb Královec na prvním místě, Barbora Rokytová s textom Nějak tě nestíhám.

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.