26.06.2001 00:00

Total Masala Slammer: Heartbreak No 5 (Zlomené srdce č. 5)

Michael Laub/Remote Control Productions, Tilburg-New York uvádí

Total Masala Slammer
Heartbreak No 5
(Zlomené srdce č. 5)

17., 18. a 19. srpna ve 20.00 v Divadle Archa

Evropsko-americko-indický multimediální divadelní projekt kombinující tanec, činohru, videoprojekci, výtvarné instalace a hudbu. Vizuální a pohybová konfrontace J. W. Goetha, Bollywoodu a tradičního indického umění kathak v příběhu romantické lásky.

Proslulý belgický režisér Michael Laub a vizuální umělkyně Marina Abramovic vychází ze své fascinace dvěma extrémy indické kultury: na jedné straně čistota klasického indického tance a umění kathak, na straně druhé trivialita mýdlových oper a kýčovité televizní seriály vycházející z produkce Bollywoodu - indické obdoby amerického Hollywoodu. Bollywoodské seriály jsou plné vyhrocených motivů - romantických lásek, násilí, zamilovanosti a krve, vyvolávají v divácích silné emoce - smích, pláč, hrůzu … Jejich smícháním vzniká originální směs - "masala". Michael Laub inscenuje příběh romantické lásky, který se pohybuje na nejzazších hranicích tohoto žánru - je konfrontací textu J. W. Goetha a typické Bollywoodské mýdlové opery. Objeví se zde i témata tak typická pro současné indické filmy - sex a násilí zobrazené ve své fascinující kýčovité kráse. Total Masala Slammer kombinuje tragédii a trivialitu, fikci s realismem, tanec a činohru, hudbu a výtvarné prvky.

Projekt je spojením několika vypravěčských rovin: mýdlové opery v Bollywoodském stylu z pera indického filmového scénáristy Anjuma Rajabaliho, taneční část kombinuje nejrytmičtější a nejsmyslnější indický tanec kathak, jejíž autory jsou dva indičtí taneční mistři, s moderním západním pohybovým uměním. Text představení je částečně výsledkem improvizace členů souboru na téma neopětované lásky, částečně vychází z díla J. W. Goethe "Utrpení mladého Werthera" a z indické klasické literatury. Na pozadí scény poběží videoprojekce populárních indických tanečníků a zpěváků spolu se záběry smetišť na předměstí Bombaje. Západní hudba se prolíná s původním zpěvem indického mistra kathaku, s indickými rágami a s živou hudbou hranou na tabla. Pro projekt vznikly původní kostýmy na pomezí tradičních indických kostýmů a západního designu. Vytvořila je Bhanu Athaiya, která za své návrhy pro film "Gandí" obdržela v r. 1982 Oskara. Choreografii vytvořili významný americký choreograf Dennis O´Connor, Sunayana Hazarilal a Kumudini Lakhia.

Projekt vznikal od roku 1999 na trase mezi Berlínem, New Yorkem a indickou Bombají. Jeho uvedení předcházela pečlivá příprava s indickými umělci, řada zkoušek, konkursů v Evropě a na uměleckých školách v Indii. Herecké obsazení zahrnuje jak americké a evropské herce, tak i indické tanečníky a performery. Světová premiéra projektu proběhne 10. srpna 2001 v Berlíně v Hebbel-Theater. Následná pražská představení zahájí evropského turné, které zahrnuje Zürich, Aarhus a Benátky.

Koncept, režie: Michael Laub
Umělecký konzultant: Marina Abramovic

Hudba: Larry Steinbachek, Atul Desai, Sunayana Hazarilal, Kumudini Lakhia
Světelný design: Nigel Ewards
Choreografie: Dennis O´Connor, Sunayana Hazarilal, Kumudini Lakhia, Michael Laub
Texty: Michael Laub, soubor a úryvky z díla J. W. Goethe Utrpení mladého Werthera
Scénář mýdlové opery: Anju Makhija, Kavita Murker
Kostýmy: Bhanu Athaiya
Kostýmy kathak: Sunayana Hazarilal, Kumudini Lakhia
Umělecký konzultant v Indii: Amrit Gangar

Video sekvence:
Digitální kamera: Marina Abramovic
Digitální kamera: Eva Marie Helfrich
Betacam kamera: K. K. Mahajan, Arun Sharma

Hrají: Ashok Balakrishnan, Lara Benusis, Shrutee Butle, Priti Chaudhary, Richa Chinoy, Anuska Dantur, Astrid Endruweit, Hildigunn Eydfinsdottir, Bireswar Gautam, Dennis O´Connor, Vinay Peshave, Anar Sha, Stephanie Weymann, Greg Zuccolo

Hráč na tabla: Nakul Mishra

Představení vzniká v koprodukci:
Hebbel-Theater, Berlin - Rotterdamse Schouwburg - Arts International, New York - Zürcher Theater Spektakel - Szene Salzburg - Remote Control Productions, Tilburg - New York

Projekt podpořily Fons voor Podiumskunsten, Amsterdam a Hauptstadtkulturfonds der Bundesrepublik Deutschland.

Autor článku: redakce