19.04.2017 08:04

Zemřel dlouholetý umělecký šéf opery Jihočeského divadla, dirigent Karel Nosek

Jihočeské divadlo s lítostí oznamuje, že v sobotu 15. dubna 2017 ve svých 82 letech náhle zemřel dlouholetý umělecký šéf opery JD, dirigent Karel Nosek (19. 1. 1935 – 15. 4. 2017).

Jeho jméno je spojeno s významnou érou zdejšího operního souboru zahrnující léta 1963 – 1990. Základy dirigování získal tento rakovnický rodák v Teplicích jako soukromý žák dirigenta M. Lebedy a rozvíjel je později na AMU v Praze u R. Brocka, A. Klímy a V. Smetáčka. Roku 1961 nastoupil jako dirigent činoherního orchestru v Horáckém divadle v Jihlavě, odkud po dvou letech odešel do Českých Budějovic, aby se zde od sezóny 1965/66 – jako třicetiletý – stal šéfem opery. Jeho první inscenací se v Jihočeském divadle staly Veselé ženy windsorské O. Nicolaie. Dlouhé šéfovské období Karla Noska přineslo opeře JD širokou prezentaci na předních domácích festivalech, ať už na Pražském jaru (1972, 1981, 1983, 1987), Smetanově Litomyšli (1982) a Janáčkově festivalu v Brně (1978). Za jeho éry začala opera JD pravidelně účinkovat také před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově a v Maškarním sále zdejšího zámku. Důležité je připomenout také zásluhu Karla Noska na vybudování speciálního scénického prostoru v přírodním areálu Žižkova rodiště v Trocnově, kde od roku 1981 pod jeho taktovkou zhlédly tisíce diváků oblíbené opery, počínaje Libuší, Prodanou nevěstou, Daliborem, až k Rusalce či Psohlavcům a Kouzelné flétně.

Jeho dirigentské spektrum bylo nesmírně široké, kromě divácky populární operní klasiky české i světové provenience vždy dbal o pravidelné uvádění soudobých operních novinek, často v českých premiérách, za všechny Suttermeisterův Černý pavouk (1967), Anna Karenina (1972) a balet Kráska a zvíře E. Hlobila (1986), Albena P. Chadžieva (1981), Vojnarka E. F. Nováka (1983).

Noskovou zásluhou v Českých Budějovicích také poprvé zazněly Porgy a Bess G. Gershwina, Bludný Holanďan R. Wagnera, Oberon P. Vranického nebo málo známé komorní komické opery hudebního klasicismu (Paisiellovi Astrologové, Fioravantiho Venkovské zpěvačky, Haydnova Lest a láska). Položil též základy plodné a pro rozvoj operního souboru nezbytné tradice uvádění operního odkazu W. A. Mozarta.

Poslední premiérou Karla Noska v Jihočeském divadle se staly na podzim 1989 u příležitosti 75. výročí založení divadla monumentální Řecké pašije B. Martinů. Éra Karla Noska v Jihočeském divadle patří v kontextu českých operních scén k nejdelším a k nejstabilnějším. Po ukončení angažmá v Jihočeském divadle působil jako první dirigent opery v německém Budyšíně, kde mimo jiné představil v německy mluvících zemích poprvé Smetanovy Branibory v Čechách. Jako dirigent hostoval též v řadě evropských zemí.

Čest jeho památce!

Pohřeb zesnulého proběhne v nejužším rodinném kruhu.

Autor článku: Hana Mráčková

Zemřel dlouholetý umělecký šéf opery Jihočeského divadla, dirigent Karel Nosek

Zprávy

19.02.2018

Národní divadlo oslaví několik výročí, vznik republiky i videomappingem

Národní divadlo letos oslaví nejen sté výročí vzniku Československa, ale i několik dalších kulatých výročí, která se týkají první české scény a historických událostí. Na letošek připadá 150. výročí položení základního kamene ND, už v lednu se slavilo 130. výročí zahájení provozu dnešní Státní opery a 60. výročí letos oslaví Laterna magika.

19.02.2018

Divadlo Kámen a debata s teatrology Janem Císařem a Martinem Pšeničkou

Divadlo Kámen uvede ve čtvrtek 22.2. třetí premiéru hry „OK plus F“. Po představení proběhne zahajující salónní debata „kamenného jara (ne)iluzivnosti“ na téma NEZBYTNOSTI ILUZIVNOSTI. Pozvání přijali teatrologové prof. Jan Císař a Martin Pšenička.

16.02.2018

Konference Perspektivy teatrologie 2 – výzva k podání příspěvků

Teatrologická společnost ve spolupráci s Katedrou divadelních a filmových studií FF UP, mezinárodním festivalem Divadelní Flora a časopisem Divadelní revue pořádá konferenci Perspektivy teatrologie 2. Cílem olomouckého setkání je představit rozmanitost témat a diskutovat o aktuálních otázkách teatrologického bádání v České republice. Konference je otevřena metodologickým, teoretickým a historiografickým referátům, analýzám i dílčím prezentacím a zprávám souvisejícím s výzkumem divadla a kulturních performancí.