22.08.2011 08:06

Divadelní Luhačovice 2011

Přehlídka komorní divadelní tvorby Divadelní Luhačovice, která vstupuje do svého 13. ročníku, se pevně zabydlela na mapě kulturního léta České republiky.
Svědčí o tom nejen přízeň diváků, z nichž mnozí si pobyt v krásných moravských lázních každoročně plánují právě na festivalový týden, ale i zájem účinkujících. V divadlech, která již okusila magickou festivalovou atmosféru, jsou herci ochotni zkrátit si divadelní prázdniny, aby se mohli na scénu secesního luhačovického divadla vrátit.

Pořadateli přehlídky, která se uskuteční pod záštitou hejtmana Zlínského kraje Stanislava Mišáka, jsou občanské sdružení Divadelní Luhačovice a Střední odborná škola Luhačovice se svými studenty a pedagogy. Prezident festivalu Miloslav Mejzlík, pražská herecká osobnost s moravskými kořeny, přizval letos jako kmotru přehlídky jedinečnou slovenskou herečku, důvěrně nám známou také z  filmu a televizní obrazovky – Božidaru Turzonovovou.

Repertoárová nabídka letošního ročníku dokázala i za ztížených ekonomických podmínek nabídnout přitažlivé tituly, z nichž některé dokonce přesahují označení „komorní“ ve smyslu vnějšího rozměru inscenace. Patří  k nim hned zahajující Čapkova Věc Makropulos z královéhradeckého Klicperova divadla, které přijíždí s pečetí jedné z našich nejlepších regionálních scén.
Trvale vysokou kvalitou se vždy prokazuje pražská Viola, slibující jedinečný zážitek z příběhu geniálního klavíristy Novecento (Magické piáno) a hereckých či muzikantských výkonů Davida Prachaře a Emila Viklického.
Brněnský Buranteatr v Luhačovicích před rokem exceloval Williamsovým Skleněným zvěřincem a tak není divu, že ho pořadatelé pozvali znovu – tentokrát s živou aktualizovanou variací Molièrova Misantropa.
Konverzační komedie populární současné francouzské dramatičky Yasminy Rezy Bůh masakru se navzdory svému démonickému názvu odehrává mezi dvěma manželskými páry v jednom pařížském bytě. Přijíždí s ní úspěšné Slovácké divadlo z Uherského Hradiště.
Poněkud více než komorní rozměr má už svým tématem muzikálová inscenace Trůn pro královny, úspěšná novinka Jana Šotkovského (scénář) a Matěje Plíhala (hudba) Je to další pokus o divadelně vděčné ztvárnění vztahu Alžběty Anglické a Marie Stuartovny, tentokrát jiskrnýma očima mladé herecké generace.
Tato inscenace, v níž vystupuje řada čerstvých absolventů JAMU původem ze Slovenska, naplňuje i jeden z cílů luhačovické přehlídky – sbližování české a slovenské kultury.

Kmotru festivalu Božidaru Turzonovovou uvede Miloslav Mejzlík na jejich společné besedě s diváky, z nichž mnozí se v jiném odpoledni budou opájet vzpomínkami MUDr. Jana Cimického na slavné herecké osobnosti. A to všechno budou denně reflektovat studentské noviny Festivalový večerník.

Autor článku: M. Mejzlík