30.04.2013 10:46

Moravské divadlo Olomouc uvede Čechovovo poslední drama Višňový sad

Soubor činohry Moravského divadla Olomouc se v aktuální sezoně dostává na pomyslný vrchol. Před sebou má premiéru hry Antona Pavloviče Čechova Višňový sad. Poslední dílo velkého evropského dramatika nastudoval se souborem jeho umělecký šéf Michael Tarant, který také přizval do Olomouce pražskou herečku Janu Paulovou, aby ztvárnila hlavní ženskou postavu Raněvskou. Premiéra inscenace se uskuteční v pátek 3. května v 19 hodin, o týden později pak novinka slavnostně zahájí 17. ročník mezinárodního festivalu Divadelní Flora. Višňový sad se na olomoucké jeviště vrací po téměř šedesáti letech.

Umělecký šéf činohry Moravského divadla Olomouc (MDO) Michael Tarant a dramaturg Milan Šotek uvažovali o uvedení Višňového sadu už při svém nástupu do funkce v roce 2010. „Michael o této inscenaci přemýšlel jako o jednom z vrcholů naší společné olomoucké mise. Nejprve k němu bylo třeba dozrát - přes inscenace Šrámka, Ibsena a dalších. Pod tím vším však jakoby už byla přítomna myšlenka na Višňový sad. Za tu dobu jsme se také od Suchařípova překladu přesunuli k překladu Otomara Krejči mladšího. Ten vznikl přímo pro Divadlo za branou II a Michaelovu pohledu na divadlo je přece jenom bližší,“ uvedl Šotek.

Višňový sad je poslední Čechovovou dokončenou hrou, dramatik ji dopsal v roce 1900. Poprvé byla uvedena 30. ledna 1904 v Moskvě, půl roku před autorovou smrtí. Drama sleduje na jedné straně rozpad tradičních hodnot spojený se zánikem nižší ruské šlechty, na straně druhé pak rozmach podnikatelství a modernosti. Hra začíná návratem šlechtičny Raněvské z Paříže na své panství, které je zadluženo a půjde do dražby. Statek má být prodaný i s krásným višňovým sadem, na němž šlechtična tolik lpí. Ona i její bratr si odmítají připustit hrozící zkázu a nechtějí se rozloučit s minulostí.

„Čechovovu tvorbu mám osobně moc rád a Višňový sad je mi ze všech jeho děl asi nejbližší. Je to závěr dramatikovy tvorby, suma vědění a přemýšlení o divadle a o světě. Obdivuji jeho nadhled, jemný smysl pro humor a zkoumání tajemných zákoutí lidské duše. Čechov byl ve svých hrách velmi kritický, ale nikdy destruktivní. Ve Višňovém sadu zachycuje rozpad epochy, konec určitého času. Postavy ve hře touží po lásce a životním štěstí, ale s naplněním života se míjí, tápou a nevědí si rady,“ popsal režisér Tarant, pro něhož zůstává Višňový sad nadčasovým dílem. „Inscenujeme Čechova v jednadvacátém století a snažíme se ho číst dnešníma očima. V současné střední Evropě chybí úcta k předkům, k tradicím. Historické stavby nahrazují moderní obchodní střediska bez zeleně a stromů stejně tak, jako ve hře nakonec padne krásný sad kvůli podnikatelskému záměru,“ zdůraznil Tarant.

V hlavní ženské roli Raněvské alternují dvě herečky – členku olomoucké činohry Naděždu Chrobokovou-Tomicovou tak bude v inscenaci střídat populární pražská herečka, někdejší členka Divadla Semafor Jana Paulová. „Vyšli jsme vstříc našim divákům, kteří si přáli, aby s olomouckým souborem častěji spolupracovali hosté zvučného jména. V případě Jany Paulové jsme využili renomé a kontaktů Michaela Taranta. Jsem velmi rád, že paní Paulová s nabídkou zahrát si v Moravském divadle souhlasila,“ uvedl ředitel MDO Josef Podstata. Pro obě dámy jde přitom o první jevištní setkání s Čechovem. „Jeho hry jsou nádherné, ale těžké. Višňový sad jsem viděla v různých režiích, doufám, že naše verze diváky zaujme, bude pro ně aktuální a přitom nepopře Čechova,“ uvedla Chroboková-Tomicová. Pro její kolegyni Paulovou znamenala práce na inscenaci Višňový sad možnost setkat se po letech se spolužákem z DAMU Michaelem Tarantem. „Spolupráce s ním a se zdejším souborem je pro mě velkou výzvou. Všichni jsou ke mně příjemní a já jsem za tuhle příležitost velmi vděčná,“ shrnula Paulová. V roli věčného studenta Trofimova se představí Petr Kubes, který stejnou roli ztvárnil před patnácti lety v inscenaci Městských divadel pražských. „Tehdy jsem hrál Trofimova jako kluka, který věří tomu, co říká. Naše současné pojetí je jiné, postavu vnímám s nadhledem, určitou sebereflexí a ironií. Čechovovy hry jsou pro mě stále aktuální. Ve své době byl jiný, originální, psal o výjimečných věcech,“ zdůraznil Kubes. V roli dcery Raněvské Aňi alternují hostující herečky Eliška Dohnalová a Paulína Labudová, podnikatele Lopachina ztvární Roman Vencl a Ivan Dejmal, v dalších úlohách se představí Tereza Richtrová, Jaroslav Krejčí nebo Václav Bahník.

K přípravě inscenace přizval režisér Tarant osvědčené spolupracovníky – výtvarníka Tomáše Moravce a hudebního skladatele Vladimíra Franze. „Chtěl jsem, aby scéna a hudba nebyly popisné. Mají mít v sobě určitou metaforičnost. Mají se proměňovat v čase a je v nich obsaženo fátum višňového sadu,“ přiblížil režisér.

Poslední dílo Antona Pavloviče Čechova se v olomouckém divadle dočkalo v minulosti jediného nastudování. Inscenace režiséra Karla Jerneka měla premiéru 7. listopadu 1954 u příležitosti padesátého výročí dramatikova úmrtí.

Autor článku: David Kresta

Moravské divadlo Olomouc uvede Čechovovo poslední drama Višňový sad