10.10.2022 16:00

3D company uvede v české premiéře hru Martina Shermana BENT

Všichni víme, jak hrůzně nacistický režim zacházel se Židy. Málo z nás ale ví, jak ten samý režim zacházel s homosexuály. Pro mnohé bude překvapením, že stejně jako nacisté systematicky označovali a likvidovali židovskou komunitu, stejně označovali a likvidovali i homosexuály. Zatímco Židé nosili žlutou hvězdu, homosexuálové nosili růžový trojúhelník. A mít na sobě v koncentračním táboře růžový trojúhelník bylo nejhorší – znamenalo to, že jste ten nejnižší z nejnižších, znamenalo to, že nejste člověk.

Hra Martina Shermana, BENT, pojednává o perzekuci homosexuálů v pracovních táborech ještě před začátkem 2. sv. války. Protože homosexualita byla i po skončení války trestným činem (podle §175, který v Německu platil v různých úpravách od roku 1872 až do roku 1994), existuje jen minimum informací vycházejících z autentických osudů. Ze hry BENT se tak stává jedinečné svědectví tohoto válečného zločinu.

BENT je silné, psychologicky náročné drama, které ukazuje, kam až člověka mohou zatlačit okolnosti. Přitom hrdinové této hry chtějí totéž, co všichni – milovat, snít a hlavně zůstat naživu.

„Pracovat na inscenaci textu, jakým je BENT Martina Shermana, je mimořádnou událostí pro dramaturga, jelikož se jedná o skvěle napsanou hru, navíc v české premiéře. Konečně! Co je ale možná ještě důležitější – je to událost pro člověka se zájmem o lidská práva a vírou v občanskou společnost. Pro člověka, který nechce, aby se historie opakovala a prostřednictvím divadla proti tomu chce zkusit bojovat.“ říká dramaturgyně, Kristýna Čepková.

Hlavní hrdina Max (Daniel Mišák) vede v předválečném Berlíně bezstarostný život plný alkoholu, drog a náhodného sexu. Během noci, kterou později dějiny pojmenovaly jako Noc dlouhých nožů, si ale přivede domů muže, kterého má v hledáčku gestapo a vše se změní. Společně se svým partnerem Rudim (Martin Hlubocký) musí uprchnout z Berlína a ukrývat se, kde se dá. Nakonec jsou ale stejně zatčeni a posláni do koncentračního tábora v Dachau. Max ještě po cestě do tábora zvládne vyměnit růžový trojúhelník za žlutou hvězdu. Jde mu o jediné – přežít. Přežít za každou cenu. „Jsi jako oni. Jsi jako gestapo. Přestali jsme k sobě být něžní. Lidi si ubližují a říkají tomu láska.“ říká Maxovi jeho spoluvězeň Horst (Ondřej Novák). Jak se dokáže v táboře vyrovnat s volbami, kdy ani jedna z možných cest není čestná a správná? A dokáže ještě milovat?

„Hra BENT byl doposud českými divadly opomíjeným textem, ačkoli již slavil úspěch na mnoha světových divadelních scénách. Důvodem může být kontroverzní a zdánlivě úzkoprofilové téma perzekuce homosexuálů v německých pracovních (později koncentračních) táborech před II. světovou válkou a během ní. Tzv. růžové trojúhelníky, souzené podle nechvalně známého §175, byly v hierarchii vězňů na jedné z nejnižších příček. Jelikož se s divadlem 3D company v jedné ze svých dramaturgických linek snažíme mluvit o tématech hříchů minulosti (mimo jiné úspěšně uváděná inscenace VYHNÁNÍ GERTY SCHNIRCH), rozhodli jsme se zařadit hru BENT do našeho repertoáru a uvést ji v české premiéře na jevišti Žižkovského divadla Járy Cimrmana. Myslíme si, že právě v dnešní době, kdy ve společnosti intenzivně probíhá diskuse o případném zrovnoprávnění manželství homosexuálů a zároveň žijeme v době novodobého evropského válečného konfliktu a čím dál tím víc se vyostřujícího názorového extremismu, je dobré připomínat perzekuci jakýchkoli menšin v minulosti. Protože slovy jedné z hlavních postav hry: ‘Jsou teplí náckové. A teplí svatí. A teplí géniové. A teplí, co jsou docela průměrný. Ani lepší ani horší. Prostě jenom lidi.’“ říká režisér, Martin Vokoun.

www.3dcompany.cz


Martin Gerald Sherman

Americký dramatik a scénárista narozený v roce 1938 ve Philadelphii. Je autorem více než 20 divadelních her hraných ve více než 60 zemích světa. Jeho celosvětově nejznámější hrou je právě BENT, který měl premiéru v roce 1979 v Royal Court Theatre v Londýně. V hlavní roli Maxe se tehdy představil sir Ian McKellen. V roce 1980 byla hra nominována jako Nejlepší dramatický text na cenu Tony. Ve stejném roce byla hra uvedena v New Yorku na Broadwayi s Richardem Gerem v hlavní roli Maxe. V roce 1997 vznikla stejnojmenná filmová adaptace s Clivem Owenem a Lothairem Bluteauem v hlavních rolích.

BENT (Martin Sherman)
české premiéry 24. 10. a 6. 11. 2022 v Žižkovském divadle Járy Cimrmana

Hrají: Daniel Mišák, Ondřej Novák, Martin Hlubocký, Petr Florián, Václav W. Kraus, Michal Kuboušek / Jan Pichler, Kryštof Kotek, Tadeáš Lorenc / Marek Sendecký, Zdeněk Musil / Daniel Pracný

Překlad: Vladimír Marek
Režie: Martin Vokoun
Dramaturgie: Kristýna Čepková
Výprava: Adéla Kostkanová
Hudba: Zdeněk Dočekal
Choreografie: Kateřina V. Steinerová
Light design: Daniel Rejchrt
Produkce a PR: Michaela Jankulárová

Nejbližší reprízy: 28. 11. a 12. 12. 2022 v Žižkovském divadle Járy Cimrmana

Autor článku: Michaela Jankulárová

3D company uvede v české premiéře hru Martina Shermana BENT

Inscenace

12.12.2025

Co kdyby děti mohly volit? Vzlet a skupina Zapětdvanáct uvádí premiéru inscenace A Proč?, v níž teenageři zakládají první dětskou politickou stranu na světě

Ve vršovické kulturní křižovatce vzniká ojedinělý divadelní projekt. V neděli 14. prosince bude mít ve velkém sále Vzletu premiéru inscenace divadelní skupiny Zapětdvanáct: A proč?. Na jevišti se objeví skupina teenagerů ve věku od jedenácti do sedmnácti let, kteří společně s tvůrci Annou Klimešovou, Petrem Erbesem a skupinou Zapětdvanáct zkoumají, jak by vypadal svět, kdyby děti dostaly reálnou politickou moc.

10.12.2025

Východočeské divadlo Pardubice uvede premiéru komediálního muzikálu Mladý Frankenstein

Východočeské divadlo o třetím adventním víkendu 13. a 14. prosince uvede premiéru komediálního muzikálu Mladý Frankenstein. Autorem libreta i hudby je americký režisér a herec Mel Brooks (podepsaný také pod známými Producenty), jenž na libretu spolupracoval s Thomasem Meehanem.

10.12.2025

Kunderův Jakub a jeho pán v plzeňském Divadle J. K. Tyla

Divadlo J. K. Tyla uvede 13. prosince 2025 ve Velkém divadle premiéru skeptické komedie Jakub a jeho pán. Milan Kundera se v ní inspiroval Diderotovým Jakubem Fatalistou a svůj text označuje za „poctu Denisu Diderotovi“. Hravé putování sluhy Jakuba a jeho pána, kteří si cestu krátí vyprávěním milostných, veselých i dojemných historek, režíruje Adam Doležal.