11.10.2021 13:22

V rámci festivalu Moravský podzim se uskuteční premiéra inscenace Kočár do Vídně

Festival Moravský podzim ve spolupráci s Národním divadlem Brno připravil premiéru původní divadelní inscenace opírající se o novelu Jana Procházky Kočár do Vídně a o stejnojmenný film, který podle ní roku 1966 natočil Karel Kachyňa a k němuž působivou hudbu složil Jan Novák. „Dramatizace“ bude vycházet primárně z knižní předlohy, z filmu však bude použita Novákova hudba, kterou živě provede Ensemble Opera Diversa. Komorní příběh zoufalé venkovské ženy Kristy, které němečtí vojáci pro výstrahu oběsili manžela, se odehrává v posledních dnech druhé světové války. Krista touží pomstít manželovu smrt, a to vraždou mladého vojáka, který k ní přišel na statek a vyzval ji, aby ho koňským povozem odvezla do Vídně. Během cesty Krista čeká na vhodný okamžik pomsty; když však nastane, zabít nedokáže…

Moravským rolníkům odjakživa sloužily tyto dobré vozy při všech příležitostech: zastaly křtinový kočár, svatební ekvipáž, pohřební lafetu, odvozily selata na jarmark, telata k řezníkům i báby k rodičkám… A nejednou byly i milostnou postelí.“  (Jan Procházka, Kočár do Vídně)

Zkoušení tohoto inscenačního projektu lze opravdu nejlépe přirovnat k cestě kočárem. Vydali jsme se se vší pokorou po stopách Jana Procházky a Jana Nováka a hledali ten správný směr mezi slovy a tóny. Nejprve bylo nutné si zvyknout, že naše jízda kočárem má vlastní rytmus a všichni, kdo na něm jedou, jsou jeho nedílnou součástí, a tedy, že každá replika nebo tah smyčcem je svého druhu krokem koňského povozu či cinknutím podkovy. Určující tedy bylo, kdo drží v rukou opratě, aby dokázal tento zcela „svébytný“ dopravní prostředek uřídit. A v tomto místě se naše společné putování v půli srpna nečekaně zastavilo. Připravený režijní koncept Štěpána Pácla, doprovázený řadou schůzek nad textem a partiturou s dirigentkou Gabrielou Tardonovou i zástupci orchestru Ensemble Opera Diversa jsme museli vzhledem k náhlému onemocnění režiséra vložit do nových rukou. Opratě symbolicky i reálně převzala mladá režisérka Aminata Keita. Stejně jako postava Kristy se ani ona nezastavila před zátarasem či namířenou zbraní a vydala se znovu na cestu. Osudy Jana Procházky a Jana Nováka bychom velmi zjednodušeně mohli též vnímat jako „cesty kočárem“, které je vedly přes řadu překážek. Přesto si dokázali oba najít nečekané boční pěšiny i strmé úvozy, díky nimž i my můžeme dnes putovat ojedinělou krajinou příběhu, v němž se odráží naše křehkost a zranitelnost, stejně jako odvaha nikdy se nevzdat a zůstat navzdory dějinám i času člověkem.

Slovo Štěpána Pácla: Mezi cestou a nebem

Převést známé filmové dílo do scénického tvaru představuje vždy určitou výzvu. Inscenátoři se musí vyrovnat s úkolem, do jaké míry zachovat věrnost filmové podobě a splnit tak případná očekávání publika, a do jaké míry se od filmové podoby odklonit vlastním viděním a riskovat tak případné divácké zklamání z toho, že v divadelní inscenaci se nenachází příslušné momenty, pro které je daný film v oblibě. V případě brněnského Kočáru do Vídně a jeho jevištní podoby scénického koncertu toto dilema odpadá. Inscenace může vycházet hned ze tří zdrojů: vedle samotného Kachyňova filmu z filmové povídky Jana Procházky (jakési rozvinuté literární podoby původního filmového scénáře) a z hudby Jana Nováka, která vznikla pro Kachyňův film. Přičemž pro samotnou inscenaci se staly určujícími Procházkova literární předloha a Novákova filmová hudba. Výchozím bodem v promýšlení jevištní podoby bylo jisté přirozené napětí, které vzniká mezi Procházkovým dílem literárním a Novákovým dílem hudebním. Novák totiž svou hudbou Procházkův příběh neilustruje, ale dává komornímu příběhu válečné vdovy a dezertujícího německého vojáka na konci druhé světové války kontext a prostor. Vznáší ho do obecnější roviny příběhu o smysluplnosti pomsty a smysluplnosti lásky a odpuštění. Jako by Novák svou hudbou reagoval na místa, kde Procházka náš pohled od ústřední dvojice posouvá někam výš či dál, do hloubky lesa, do korun stromů, k vycházejícímu či zapadajícímu slunci. Ale nejde o hudební nebo literární ztvárnění okolní přírody; v obou případech jde o okamžiky, kdy se příběh dvou mladých lidí, pro svět a velké dějiny svou nepatrností zcela nedůležitých, stane příběhem nás všech, příběhem, který jako by se odehrál jednou kdysi, ale který se jakoby děje stále. Novákova hudba svou vnitřní rozměrností a napětím mezi hmotou smyčců, která pocitově i vizuálně vzbuzuje jistý pocit horizontály, a sólovými varhanami, které míří po vertikále vzhůru, poskytuje Procházkovu (a samozřejmě Kachyňovu) dílu rozměr přímo kosmický; zároveň podtrhuje a stvrzuje nevyhnutelnost tragédie, ve kterou cesta Kristy a Hanse vyústí. Krutostí vyhladovělý svět prahne po pomstě a po lásce zároveň. A řešení vkládá na bedra dvou mladých lidí, kterým po válce a po dějinách nic není, kteří jen chtěli žít. A zároveň Novákova hudba zvýrazňuje křehkost Procházkova příběhu. O tom, co se stalo mezi Kristou, která chtěla pomstít vraždu svého muže, a Hansem při jeho násilném pokusu dezertovat, vypráví jen Krista, ostatními svědky jsou němé stromy anebo mrtvý Hansův kamarád. Jako by Novákova hudba říkala: tam, tehdy v tom lese, se stalo něco podstatné, něco, co prozrazuje, kým vlastně jsme. Je to příběh, který lze rozumem těžko pochopit, ale díky Procházkovým slovům a Novákově hudbě jej lze zakusit, pocítit, a tak přijmout.

https://www.ndbrno.cz/cinohra/kocar-do-vidne/


Jan Procházka, Jan Novák: KOČÁR DO VÍDNĚ
„Scénický koncert.“

Světová premiéra 15. října 2021 v Mahenově divadle
Hrajeme pouze 6 repríz.

Režie: Aminata Keita
Režijní koncepce: Štěpán Pácl
Dramaturgie: Barbara Gregorová
Dirigent: Gabriela Tardonová
Výprava: Michael Spratek

Autor článku: Gabriela Vilímková

V rámci festivalu Moravský podzim se uskuteční premiéra inscenace  Kočár do Vídně

Inscenace

25.04.2024

Východočeské divadlo Pardubice pokřtí CD muzikálu Makropulos musical

Východočeské divadlo před téměř dvěma lety uvedlo světovou premiéru muzikálu Makropulos musical z autorské dílny Petra Abrahama, Ondřeje Soukupa a Gabriely Osvaldové. Novou adaptaci známého dramatu o touze po věčném mládí režíroval Petr Novotný, jenž se současně skrývá i pod pseudonymem tvůrce libreta Petra Abrahama. Čapkova Věc Makropulos v muzikálovém hávu slaví úspěchy nejen u diváků, kteří ji v anketě o nejoblíbenější inscenace VČD roku 2023 vynesli až na první příčku, oceňuje ji rovněž odborná kritika – muzikálová porota Cen Thálie zařadila Petru Janečkovou, představitelku hlavní role Emile Marty, do užší nominace na Cenu Thálie 2023 v oboru muzikál, opereta a jiný hudebně-dramatický žánr.

25.04.2024

Květnové tipy z Divadla Viola: Vděk, Hodina diplomacie, Vyžeňte lvy!, Skorpios na obzoru, Hugo Haas a Adina Mandlová

Aktuální divadelní sezóna zvolna spěje k závěru, takže je ta správná chvíle vydat se ještě před prázdninami na některou z repríz úspěšných inscenací v Divadle Viola na Národní třídě. Úsměvný i dojemný příběh Michelle, pro níž se řeč stává stále větším bludištěm, je na programu 7. a 10. května od 20 hodin. V hlavních rolích divadelní adaptace novely proslulé francouzské prozaičky Delphine de Vigan Vděk excelují Klára Cibulková, Anna Kameníková a Ladislav Hampl.

25.04.2024

Slovácké divadlo uvede v premiéře napínavé drama s prvky černého humoru Hostina dravců

Slovácké divadlo v sobotu čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil emeritní ředitel slovácké scény a režisérská legenda Igor Stránský. Divákům představí napínavé drama s prvky černého humoru Hostina dravců, kterou napsali francouzští autoři Vaché Katcha a Julien Sibre.