07.01.2021 09:35

Balet mezi obrazy: Rembrandt a Saskia

Osudový láskyplný vztah mezi nizozemským malířem Rembrandtem Harmenszoonem van Rijn a Saskií van Uylenburgh ožívá.

Děje se tak díky neobvyklému spojení Národní galerie Praha a Baletu Národního divadla, které připravily speciální vizuální překvapení inspirované Rembrandtovým dílem a životním osudem. Projekt se váže na právě probíhající výstavu Rembrandt: Portrét člověka.

Sólisté Baletu ND Evgeniya Gonzalez a Fraser Roach interpretují vztah Rembrandta a jeho životní lásky Saskie. Tanec vychází z přímé inspirace výtvarnými díly, jde o dialog mezi živým tanečním uměním a samotným Rembrandtovým géniem. Milostný duet se natáčel ve výstavních prostorách, kromě portrétu Rembrandtovy ženy Saskie se součástí vizuálního díla stal i obraz Učenec ve studovně, který je jediným Rembrandtovým dílem na území ČR. Za videoartem stojí italský režisér Marco Chiodi, který s Baletem Národního divadla dlouhodobě spolupracuje.

Video bude mít premiéru 1. ledna 2021 ve večerních hodinách na sociálních sítích a kanálech YouTube Národní galerie Praha a Baletu Národního divadla, které tak reagují na uzavření kulturních institucí a hledají další cesty, jak lidem zprostředkovat a dopřát umělecký zážitek.

Rembrandt potkal Saskii van Uylenburgh v roce 1633, pravděpodobně v průběhu návštěvy svých příbuzných v Amsterdamu. Téhož roku se mladý pár zasnoubil a v roce 1634 se Rembrandt se svou múzou oženil. S něžností a láskou ji zvěčnil na několika kresbách a malbách. Rembrandt Saskiinu tvář vtiskl také alegorickým postavám a hrdinkám mnoha obrazů. Šťastné období, završené v roce 1641 narozením syna Tita, který se jako jediný ze čtyř dětí Rembrandta a Saskie dožil dospělosti, vystřídalo hořkosladké období pádů
a vzestupů. Rembrandtova milovaná žena Saskia zemřela necelý rok po Titově narození a manželské štěstí tak netrvalo ani deset let,
“ říká Lucie Němečková, kurátorka výstavy.

Byl jsem osloven ředitelem Baletu ND Filipem Barankiewiczem, abych vytvořil koncept a choreografii pro tento projekt, za který jsem velice vděčný. Inspiroval jsem se Rembrandtovým životem, láskou k jeho ženě Saskii a těžkým obdobím po její smrti. Myslím, že všichni máme zkušenost s láskou i ztrátou, a to jsou také ústřední témata, která jsem chtěl prezentovat a na která jsem se chtěl zaměřit,“ vysvětluje choreograf a tanečník Fraser Roach.

Fraser Roach zahájil svou profesní kariéru v londýnské Královské baletní škole, hostoval v Birminghamském královském baletu a v anglickém Královském baletu. Své první angažmá získal v Národní opeře v Bordeaux. Dále tančil ve Stuttgartském baletu, kde
v roce 2019 vytvořil svou první choreografii Demon Days (v rámci projektu prestižní Noverrovy společnosti). V Baletu ND působí od roku 2019, ztvárnil zde řadu významných rolí: Rotbarta v Labutím jezeru, Gremina v Oněginovi nebo Krále v baletu Leonce & Lena.

Evgeniya Gonzalez se narodila v ruském Sankt-Petěrburgu, absolvovala Královskou švédskou baletní školu ve Stockholmu, účinkovala v řadě představení Královské švédské opery. Tančila v Mariinském divadle v Sankt-Petěrburgu, byla členkou Bavorského státního baletu. V roce 2014 získala první cenu v mezinárodní soutěži Jeune Ballet Mediterranean ve francouzském Grasse a skončila třetí v Nordické baletní soutěži ve Švédsku. V sezoně 2019/2020 nastoupila jako demisólistka Baletu ND v Praze, kde měla možnost ztvárnit například Klárku v Louskáčkovi – Vánočním příběhu, Guvernantku v baletu Leonce & Lena či Odettu/Odilii v Labutím jezeru.

Natáčení v prostorách výstavy podléhalo pečlivým přípravám a také bezpečnostním pravidlům. Primární bylo bezpečí uměleckých děl, dodržení světelných i klimatických podmínek, včetně dostatečného odstupu od obrazů. Důležitý byl také citlivý přístup
a spolupráce kolegů – od štábu přes restaurátory až po realizační tým a dodržování přísných hygienických opatření s ohledem na pandemickou situaci.

Balet mezi obrazy: Rembrandt a Saskia
Choreografie:
 Fraser Roach
Saskia: Evgeniya Gonzalez
Rembrandt: Fraser Roach
Hudba: Benjamin Gregory
Kostýmy: Roman Šolc, Cécile Barankiewicz, Katarzyna Kozielska
Režie, video: Marco Chiodi

Online premiéra: 1. ledna 2021

Kanál YouTube Národní galerie Praha
Kanál YouTube Balet Národního divadla / Czech National Ballet

Autor článku: Převzato z: https://www.mkcr.cz/

Balet mezi obrazy: Rembrandt a Saskia

Inscenace

14.01.2021

Činoherní studio tradičně připomene smutné výročí Konference ve Wannsee. Letos inscenaci uvede jako audiozáznam

Ústecké Činoherní studio od roku 2008 každoročně připomíná lednovou událost z roku 1942 známou jako Konference ve Wannsee ve formě inscenovaného čtení. Ani letos tradici neporuší, ale díky pandemickým opatřením uvede inscenaci Filipa Nuckollse a Vladimíra Čepka jako zvukový stream, který bude online pouze ve středu 20. ledna, tedy přesně 79 let od události u berlínského jezera Wannsee.

14.01.2021

Herci Východočeského divadla Pardubice nazkoušeli Žítkovské bohyně

Pardubičtí herci sice nemohou hrát pro diváky, přesto v zákulisí Východočeského divadla panuje ruch jako za běžného provozu, pouze za přísných hygienických podmínek. Po dokončení příprav vztahového thrilleru Venkov na Malé scéně ve dvoře se téměř celý soubor pustil do zkoušení zbrusu nové dramatizace románu Žítkovské bohyně.

14.01.2021

Moravské divadlo Olomouc odsouvá na jaro premiéru inscenace Dokonalá svatba

Divadelníci míní, protiepidemická opatření mění. Moravské divadlo Olomouc plánovalo odstartovat letošní rok s úsměvem, na pobavené reakce publika v zaplněném hledišti si ale bude muset počkat. Premiéra situační komedie Dokonalá svatba se v původně plánovaném termínu 22. ledna neuskuteční. Vedení Moravského divadla však věří, že už na jaře bude moci tento titul na jevišti uvést, byť pro omezený počet diváků.