23.09.2020 08:06

Balet Národního divadla připravuje inscenaci Phoenix

V dobách nejistoty a zmatku je fénix symbolem síly, přeměny a obrody. Pouze z popela toho, čím jsme byli, se můžeme znovuzrodit a stát se tím, čím se stát máme.

Také sezona 2020/2021 Baletu ND se nese ve znamení obrody Fénixe, a to díky novým uměleckým zážitkům. Světová premiéra inscenace s názvem Phoenix nabízí tři původní choreografie, za kterými stojí tvůrci Douglas Lee, Alejandro Cerrudo a Cayetano Soto. Jejich nová díla překypující kreativní energií jsou symbolickými Fénixy zítřka.

Fénix je metaforou znovuobnovení života a zmrtvýchvstání. A tato představa je klíčová. Nejen pro krásu divadla, naše hodnoty a svět umění. Ale potažmo i pro celou společnost, pro podstatu bytí.

Douglas Lee je britský nezávislý choreograf. Jeho díla uvedly v premiéře Stuttgartský balet, Norský národní balet, New York City Ballet, Nizozemské taneční divadlo a další soubory. Jeho Lifecasting (na hudbu Steva Reicha) pro New York City Ballet označil časopis Time Out NY za jedno z nejlepších představení roku 2009 a následně dílo převzal Stuttgartský balet. Spolupracoval s řadou dalších souborů, v roce 2016 získala jeho kreace Snow Was Falling pro Divadlo opery a baletu v ruském Permu prestižní Zlatou masku za nejlepší choreografii. K jeho nejnovějším choreografiím patří Earthlings pro Les Grands Ballets Canadiens de Montréal, nová adaptace Petrušky na hudbu Igora Stravinského pro Ballett Nürnberg a kritiky oceněná Naiad pro Stuttgartský balet. Jeho tvorba není neznámá ani v Praze, Mask Duet byl uveden ve Stavovském divadle v rámci listopadového Sametového gala 2019 i v rámci Gala Protančíme tím, živě přenášeného z Národního divadla Českou televizí. Roger Cuadrado obdržel za interpretaci tohoto duetu prestižní Prize Positano 2020.

Alejandro Cerrudo působil v souborech Victor Ullate Ballet, Stuttgartský balet a Nizozemské taneční divadlo 2. Je stálým choreografem Hubbard Street Dance v Chicagu a jeho krátké dílo Paco Pepe Pluto měli diváci také možnost zhlédnout v rámci zmíněného Sametového gala 2019.

Cayetano Soto „Stejně jako Pedro Almodóvar ve filmu, Cayetano Soto rozvrací krásu a buduje cosi nového,“ píše Washington Post. Oceňovaný choreograf, který nastálo pracoval pro kanadský Ballet BC, je ve světě současného baletu originálním hlasem, jenž hovoří odvážným a nevšedním jazykem. Na zakázku tvoří pro různé soubory, například Opera Ballet van Vlaanderen, Ballet du Capitole, Compañia Nacional de Danza, Stuttgarter Ballett, Ballett Zürich nebo Nederland Dans Theater.

Světová premiéra 12. listopadu 2020 v Národním divadle

https://www.narodni-divadlo.cz/

Autor článku: Alice Titzová

Balet Národního divadla připravuje inscenaci Phoenix

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.