06.03.2020 12:38

Bludný Holanďan v přímém přenosu z Met

Temná opera Bludný Holanďan Richarda Wagnera míří v nové produkci na prkna Metropolitní opery. Novou produkci režíruje François Girard, jeden z nejpovolanějších „wagnerovských“ režisérů současnosti, jehož Parsifal nastavil nové standardy pro uvádění epických děl německého skladatele. Revoluční ztvárnění slavného příběhu mohou čeští diváci vidět živě v kinech už v sobotu 14. března.

Bludný Holanďan je příkladem raného Wagnerova hudebního dramatu, epického hudebně-divadelního kusu, jakým je například cyklus Prsten Nibelungův. Operu začal Wagner psát v roce 1840. Inspirací mu byla vlastní bouřlivá plavba do Rigy i povídka Heinricha Heineho. Libreto dokončil o rok později, hudbu napsal během léta, práci zakončil napsáním slavné předehry. Původně zamýšlený tvar jednoho jediného dějství sám Wagner po čase rozdělil do třech částí, nicméně čas od času se inscenátoři k jednoaktovému pojetí příběhu vrací – a to je i případ Girardova zpracování pro newyorskou Metropolitní operu.

Girard se pomalu stává „specialistou“ Metropolitní opery na Wagnerovo dílo. Představil Parsifala, nyní nově uchopil Bludného Holanďana a v přípravě je i inscenace opery Lohengrin. „Wagnera jsem si nevybral, Wagner si vybral mě,“ vzpomínal.

„Bludný Holanďan se odehrává v nereálném světě a my jsme se jej pokusili přitáhnout zpět do reality,“ říká ke svému tvůrčímu záměru Girard, jež má na svém kontě kromě operních produkcí i několik filmů. „Samozřejmě kromě Holanďana a jeho posádky duchů, to je přesný opak reality.“ Výsledná produkce tak pracuje s tenkou hranicí mezi skutečností a představivostí a snovým vnitřním světem naivní dívky Senty, jež je legendou o námořníkovi posedlá a která se do muže, jenž má jednou za sedm let šanci zlomit své prokletí, zamiluje.

V hlavní roli se představí ruský basbarytonista Jevgenij Nikitin. Nahradil původně obsazeného sira Bryna Terfela. Naivní zamilovanou Sentu, která je pro Holanďana schopná obětovat i to nejcennější, ztvární Anja Kampe, jejího otce Dalanda pak Franz-Josef Selig.

Další sezóna kinopřenosů z Metropolitní opery se nachyluje, do konce zbývají dva tituly. V sobotu 11. dubna to bude Tosca s hvězdnou sopranistkou Annou Netrebko, sezónu zakončí 9. května Donizettiho Marie Stuartovna.

http://www.metopera.cz/
https://www.aerofilms.cz/

Autor článku: Radek Pavlovič

Bludný Holanďan v přímém přenosu z Met

Zahraniční divadlo

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.

09.04.2024

Australský soubor Gravity & Other Myths spojí fyzicky náročný nový cirkus se současnými technologiemi – na konci dubna na Jatkách78

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna v pražském divadle Jatka78 další australský soubor, který patří k předním jménům současného světového cirkusu. Desetičlenní Gravity & Other Myths přivezou z berlínského kabaretu Chamäleon Theatre své dosud fyzicky i konceptuálně nejnáročnější představení pojmenované The Mirror.

30.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.