06.03.2020 12:38

Bludný Holanďan v přímém přenosu z Met

Temná opera Bludný Holanďan Richarda Wagnera míří v nové produkci na prkna Metropolitní opery. Novou produkci režíruje François Girard, jeden z nejpovolanějších „wagnerovských“ režisérů současnosti, jehož Parsifal nastavil nové standardy pro uvádění epických děl německého skladatele. Revoluční ztvárnění slavného příběhu mohou čeští diváci vidět živě v kinech už v sobotu 14. března.

Bludný Holanďan je příkladem raného Wagnerova hudebního dramatu, epického hudebně-divadelního kusu, jakým je například cyklus Prsten Nibelungův. Operu začal Wagner psát v roce 1840. Inspirací mu byla vlastní bouřlivá plavba do Rigy i povídka Heinricha Heineho. Libreto dokončil o rok později, hudbu napsal během léta, práci zakončil napsáním slavné předehry. Původně zamýšlený tvar jednoho jediného dějství sám Wagner po čase rozdělil do třech částí, nicméně čas od času se inscenátoři k jednoaktovému pojetí příběhu vrací – a to je i případ Girardova zpracování pro newyorskou Metropolitní operu.

Girard se pomalu stává „specialistou“ Metropolitní opery na Wagnerovo dílo. Představil Parsifala, nyní nově uchopil Bludného Holanďana a v přípravě je i inscenace opery Lohengrin. „Wagnera jsem si nevybral, Wagner si vybral mě,“ vzpomínal.

„Bludný Holanďan se odehrává v nereálném světě a my jsme se jej pokusili přitáhnout zpět do reality,“ říká ke svému tvůrčímu záměru Girard, jež má na svém kontě kromě operních produkcí i několik filmů. „Samozřejmě kromě Holanďana a jeho posádky duchů, to je přesný opak reality.“ Výsledná produkce tak pracuje s tenkou hranicí mezi skutečností a představivostí a snovým vnitřním světem naivní dívky Senty, jež je legendou o námořníkovi posedlá a která se do muže, jenž má jednou za sedm let šanci zlomit své prokletí, zamiluje.

V hlavní roli se představí ruský basbarytonista Jevgenij Nikitin. Nahradil původně obsazeného sira Bryna Terfela. Naivní zamilovanou Sentu, která je pro Holanďana schopná obětovat i to nejcennější, ztvární Anja Kampe, jejího otce Dalanda pak Franz-Josef Selig.

Další sezóna kinopřenosů z Metropolitní opery se nachyluje, do konce zbývají dva tituly. V sobotu 11. dubna to bude Tosca s hvězdnou sopranistkou Annou Netrebko, sezónu zakončí 9. května Donizettiho Marie Stuartovna.

http://www.metopera.cz/
https://www.aerofilms.cz/

Autor článku: Radek Pavlovič

Bludný Holanďan v přímém přenosu z Met

Zahraniční divadlo

15.09.2025

Od Kanady po Japonsko. Švandovo divadlo odlétá za oceán, čeká ho hostování i konference o AI

Silné téma, osobně a dlouhodobě vybudované kontakty a schopnost prezentovat se v jazyce, jemuž tamější publikum rozumí. To jsou podle Daniela Hrbka, ředitele Švandova divadla, klíčové předpoklady, které potřebuje česká činohra, aby uspěla v zahraničí. Má je i Dívenka na trampolíně režiséra Martina Františáka, inscenace inspirovaná osudy spisovatelů a manželů Zdeny Salivarové a Josefa Škvoreckého.

11.09.2025

Sám na javisku 2025: 31. ročník festivalu divadla jedného herca prinesie do Trenčína silné výpovede, pestrú dramaturgiu a originálne japonské umenie

Trenčín sa v dňoch 8. – 15. októbra 2025 opäť stane dejiskom Medzinárodného festivalu divadla jedného herca Sám na javisku. Už 31. ročník tohto výnimočného podujatia prinesie do centra mesta špičkové slovenské aj zahraničné sólové predstavenia, a to na viacerých kultúrnych miestach vrátane Klubu Lúč, Družba Drama Studia, Kultúrneho domu Opatová a Domu armády. Festival Sám na javisku, ktorý vznikol v roku 1995, je najstarším a jediným podujatím svojho druhu na Slovensku.

11.09.2025

Dirigent Jakub Hrůša zahájí sezonu v londýnské Královské opeře Pucciniho Toscou

Dirigent Jakub Hrůša zahájí ve čtvrtek své působení v roli hudebního ředitele slavné Královské opery v londýnské Covent Garden nastudováním opery Giacoma Pucciniho Tosca. Na jeho inauguračním koncertě, který se v britské metropoli uskuteční 20. září, pak zazní hudba Antonína Dvořáka a Bély Bartóka za účasti tří českých a slovenských operních pěvců.