18.10.2022 09:29

BodyVoiceBand připravuje premiéru o dirigentce ženského osvětimského orchestru

Ke konci své deváté sezóny oživí divadelní soubor BodyVoiceBand ve Venuši ve Švehlovce příběh Almy Rosé v režii Jaroslavy Šiktancové za hudebního doprovodu Alma Ansámblu.

Autorka scénáře Martina Kinská říká: „ Čím víc jsem vplouvala do života Almy Rosé, tím méně jsem byla schopná pochopit, že ten příběh je prakticky neznámý. Přitom byl fascinující... Zjistili jsme, že existuje film. Dokonce i nějaké divadelní inscenace (v zahraničí a dvě i u nás). I to byl úkol – jít jinou cestou. Nesoustředit se pouze na historická fakta, ale najít obecnější téma. O to se pokouším ostatně vždy, jakmile pracuji s reálným námětem. Stěžejním tématem, který proplouvá mojí „tvorbou‟ napříč, je otázka zodpovědnosti člověka za své jednání… Přemýšlela  jsem o tom, jak člověka změní tak radikální otřes jeho životem jako byla emigrace Almy, následné zatčení a velmi tvrdé výslechy v internačním táboře a poté přesun do koncentračního tábora Osvětim-Auschwitz (Březinka). Jako by to byly dva různé životy – ta krásná Vídeň, belle epoque, zlatá mládež... A poté nepředstavitelné utrpení, hra o život. Dva různé životy, dvě různé ženy, které ale jsou jedna a táž. A poté různí muži, kteří se tu a tam v jejím životě zastavili a poté šli dál – ať už ze svého rozhodnutí, nebo z rozhodnutí Almy. Byla bych moc ráda, kdyby naše inscenace (původní scénář poté ještě skrze zkoušky doznal logicky změn) přivedla diváky nejen k zájmu o příběh Almy Rosé a pomohla nám ji dostat do povědomí veřejnosti, ale připomněla i příběh Fredyho Hirsche a též osudnou březnovou noc roku 1944, kdy v Osvětimi zahynuly téměř 4 tisíce lidí z tzv. terezínského rodinného tábora. Byla to prokazatelně největší masová vražda československého obyvatelstva v našich dějinách. Jen se o ní málo ví, mluví, snad proto, že se „ztratila‟ v hromadě obětí koncentračních táborů, nebo že o ní není tak uvažováno, jelikož se neudála přímo na území naší země.”

Režisérka Jaroslava Šiktancová dodává: „Kromě otázky, zda může krása umění zastřít krutou realitu, jak o tom mluví Martina Kinská, a otázek zodpovědnosti lidského konání, vyvstalo pro mne v jejím textu během zkoušení ještě jedno silné téma: naprostá spjatost člověka s vlastním jménem, tedy s tím, co má v sobě po svých předcích. A že prochází v životě zkouškami, které nemůže zvládnout nebo vyřešit mimo tuto vazbu. Alma přijala jiné jméno, aby se zachránila před transportem. Ale paradoxně ji v koncentračním táboře zpočátku chránilo, že ji někdo poznal, že řekl její pravé jméno. Proto mne tolik fascinuje věta, kterou Alma v těch nebezpečných chvílích říká: “Zase jsem Alma Rosé”. A všechno, co musí prožít a poznat, ji vede k sobě samé.”

Alma Ansámbl je smyčcový soubor a všechny jeho sólistky patří k předním komorním hráčkám a představily se posluchačům doma i ve světě. Hlavní ideou souboru je zachovat uměleckou individualitu sólistek a zároveň rozšiřovat tvorbu ve spojení hudby s výtvarným uměním, tancem a divadlem. Inspirací k založení Alma Ansámblu se stala pro Silvii Hessovou osobnost i životní příběh významné hudebnice a houslistky Almy Rosé. Její umělecké vzdělání, ambice, láska k hudbě a především její odvaha zůstávají pro soubor velkou inspirací.

Premiéra inscenace proběhne 3. a 4. listopadu ve Venuši ve Švehlovce. V roli samotné Almy se představí herečky Antonie Formanová a Anna Brousková, v rolích Alminých osudových mužů zase Vojtěch Bartoš.

http://bodyvoiceband.cz/

Autor článku: Helena Bartošová