11.04.2023 10:52

Bolero jako kritika narcismu a příběh vášnivé, nespoutané Carmen se spojí na prknech Moravského divadla

Známou melodii Ravelova Bolera i příběh Carmen, který snad nejvíc proslavila nejznámější opera Georgese Bizeta, představí olomouckému publiku nejnovější baletní inscenace Moravského divadla Olomouc Bolero & Carmen. Nastudování se ujali renomovaní choreografové Riccardo De Nigris a Giorgio Madia. Obě choreografie byly zpracovány na míru olomouckému baletu. Madiovu choreografii Carmen diváci zhlédnou dokonce ve světové premiéře. Ta se uskuteční v pátek 14. dubna v 19:00 hodin, II. premiéra v sobotu 15. dubna ve stejný čas.

BOLERO

Dynamická choreografie Narcista / Bolero Riccarda De Nigrise se rozděluje na dvě části. První část charakterizuje živá a moderní hudba skladatele Massima Margarii, druhá část se pak zaměřuje na slavnou melodii Bolero skladatele Maurice Ravela, která měla svou premiéru v Paříži roku 1928. V roce 2001 se originální partitura Bolera stala nejdražším hudebním rukopisem 20. století, když se prodala za necelý 1 milion liber.

„V případě Bolera jde o již existující choreografii, kterou Riccardo De Nigris přepracoval a upravil pro náš soubor. Spojení techno hudby Massima Margarii s Ravelovým Bolerem je krásnou ukázkou toho, že zdánlivě neslučitelné spolu může velmi dobře fungovat,“ uvádí šéf baletního souboru Moravského divadla Olomouc Jan Fousek.

Bolero v choreografii Riccarda De Nigrise popisuje dynamiku života ve společnosti. Jeho choreografie se zaměřuje na každodenní život a sebestřednost ve společnosti. Narcismus popisuje jako boj mezi „chtít“ a „mít“ v duševním životě obyčejného člověka. Jako zásadní vnímá snahu o dokonalost a úspěch, která je současným trendem, a sociální média tuto konkurenci podporují. Choreografie se snaží ukázat rozdíl mezi zdravým a negativním až patologickým egoismem.

„Když jsem přemýšlel o tématu a pohybovém slovníku, který bych použil pro tuto choreografickou kompozici, procházel jsem velmi zvláštním okamžikem v mém životě, který tento tvůrčí proces ovlivnil. Každému se stane alespoň jednou v životě, že narazí a následně se bude muset vypořádat s narcistickou osobou. Mým cílem jako choreografa bylo zajistit, aby během představení mohli diváci prožívat svou osobní cestu. Balet nevypráví příběh, ale zdůrazňuje sociální a kulturní aspekt naší doby. Snažil jsem se reprezentovat zdravý narcismus, pozitivní pohled na sebe v souladu s vyšším dobrem a čistou sebeláskou, a patologický narcismus, osobnostní rys charakterizovaný grandiózním a toxickým obrazem sebe sama, který se odráží ve vztahu k ostatním,“ říká choreograf Riccardo De Nigris.

Kromě choreografie se Ricardo De Nigris postaral také o režii, light design a kostýmy. Scénickou složku inscenace zaštítil Felix Weinold, projekcí se zhostila Alexandra Ženatá.

CARMEN

Novela Prospera Mérimée, která vypráví příběh o nespoutané ženě, svobodě a vášnivé lásce, která nevyhnutelně směřuje k tragickému konci, dala světu postavu Carmen, která se od svého zrodu stala oblíbenou inspirací umělců. Rodion Ščedrin v roce 1967 zkomponoval na motivy slavné Bizetovy opery jednoaktový balet Suita Carmen pro svou manželku, primabalerínu Maju Pliseckou. A právě v této hudební kreaci nachází inspiraci také choreograf Giorgio Madia.

„Giorgio Madia vytvořil choreografii ke Carmen přímo pro náš soubor. Vznikla tak zcela nová verze tohoto baletu, kterou uvedeme ve světové premiéře,“ uvedl dále Fousek

Choreografie nabízí novátorský pohled na archaické kořeny příběhu, které každý zná. Ty jsou vyjádřeny velmi jasným a snadno pochopitelným způsobem. Divák se stává svědkem vášnivé lásky, která však v sobě skrývá nebezpečnou předzvěst smrti, jež se projevuje v těch nejkouzelnějších okamžicích.

„Dynamickým splynutím hudby, výrazového projevu interpretů a kinetických možností dekorace, světel a kostýmů, usiluji o vytvoření něčeho mimořádného, o navození autentického, poetického a smyslného prožitku postav, které přesahují folklorní kontext, jsou univerzální a nám blízké. Carmen je nezdolná, tvrdohlavá, divoká a živelná jako býk. V románu Prospera Merimée jsou informace o Carmen velmi rozostřené — není ani jasné, zda je Carmen křesťanka, židovka, mauretánka, démon, čarodějnice nebo ‚gitana‘. Stejně tak původ celého příběhu je mlhavý — CARMEN je mýtus,“ říká choreograf Giorgio Madia.

Kromě choreografie vytvořil Giorgio Madia také libreto, light design a ujal se režie. O scénu a kostýmy se postaral výtvarník Domenico Franchi, o hudební nastudování pak dirigent Tomáš Hanák. V roli Carmen se představí Beatriz Jimeno Santos v alternaci se Sawou Shiratsuki. V roli Dona Josého se vystřídají Aurélien Jeandot a Sergio Méndez Romero.

Příběh Carmen v baletním provedení uvedlo Moravské divadlo Olomouc již třikrát. V roce 1978 v režii Karla Jurčíka a v letech 1999 a 2005 v režii bývalého šéfa olomouckého baletu Roberta Balogha. Carmen jako operu mohlo olomoucké publikum od roku 1921 zhlédnout celkem dvanáctkrát.

„Jsem velmi rád, že jsme mohli u tohoto projektu přivítat dva uznávané zahraniční choreografy. Giorgio Madia pro nás Carmen doslova zachránil, když se uvolil nakonec nahradit choreografa Cayetana Sota, který z projektu musel kvůli zdravotním problémům odstoupit. Velmi se těším na výsledek této spolupráce,“ říká ředitel Moravského divadla Olomouc David Gerneš.

„Premiérou Bolero & Carmen se snažím oživit náš repertoár, vnést do něj nádech současnosti a přiblížit se mladému publiku. Jsem ale přesvědčen, že obě choreografie svým pojetím a hloubkou osloví všechny naše diváky napříč věkovými kategoriemi. Jsou vystavěny na velmi kvalitním hudebním základu, což je pro mě vždy zásadní při výběru jednotlivých titulů,“ uzavírá Fousek

Autor článku: Matějková Tereza