26.09.2014 13:24

Cenu THALIA za kritické psaní získal Eugenio Barba

IATC/AICT / Mezinárodní asociace divadelních kritiků/ oznamuje, že držitelem 5. ceny THALIA za kritické psaní je dánský divadelní teoretik, režisér a zakladatel Odin Teatret Eugenio Barba. Cena bude předána během slavnostního ceremoniálu  27. světového Kongresu Asociace v říjnu v Pekingu.

Předcházejícími nositeli této ceny byli Eric BENTLEY /2006/ a Richard SCHECHNER /2010/  z USA, Jean-Pierre SARRAZAC /2008/ z Francie a Kapila VATSYAYAN /2012/ z Indie.

Eugenio Barba je jedním z nejvýznamnějších světových teoretiků, který se zabývá tématem divadelní antropologie. Pro kritiky a divadelníky  Západu otevřel nové pohledy na herectví, a to zejména ve vztahu k východní tradici. Jeho raná díla popularizovala úspěchy Grotowského Laboratoře a nové metody hereckého tréninku. Stvořil skandinávské laboratorní divadlo s názvem Odin Teatret / Nordic Teatrlaboratorium (1964), které stále působí v Holstebro, Dánsko; a založil v roce 1979 Mezinárodní školu divadelní antropologie (ISTA).


Eugenio BARBA

Narodil v roce 1936 v jihoitalském Brindisi. Sociálně-ekonomická situace jeho rodiny se radikálně změnila v důsledku druhé světové války. V roce 1954 Barba emigroval do Norska, kde pracoval jako svářeč a námořník. V roce 1961,  poté, co obdržel stipendium UNESCO, odešel studovat do Polska na státní divadelní školu ve Varšavě. V letech 1962 a 1964  pracoval v Divadle Laboratorium - asistoval Jerzy Grotowskému při práci na Akropolis Stanislawa Wyspianského a Dr. Faustus Christophera Marlowea. Na základě těchto zkušeností napsal svou první knihu, věnovanou divadlu Grotowského - Alla ricerca del teatro perduto (In Search of a Lost Theatre -Hledání ztraceného divadla, Padova 1965). V roce 1963 Barba cestoval do Indie, kde studoval kathakali, divadelní formu, která v té době byla na Západě neznámá. Roku 1964 se Barba vrátil do Osla, kde se chtěl stát profesionálním režisérem, ale jako cizinec nebyl v profesi vítán. Založil tedy vlastní skupinu: Odin Teatret. Ze začátku zkoušela skupina v bývalém krytu, po úspěchu první inscenace Ornitofilene je však pozvala dánská radnice městečka Holstebro, aby se tam přestěhovali a na staré farmě vytvořili divadelní laboratoř. Od té doby je Holstebro základnou Odin Teatretu. Zde Eugenio Barba režíroval asi šedesát pět inscenací /desítky inscenací s Odin Teatret a Theatrum Mundi Ensemble včetně Dům mého otce (1972), Přijď! A den bude náš!(1976), B. Brechta Ashes (1980), Evangelium podle Oxyrhincus (1985), Talabot (1988), Kaosmos(1993), Mythos (1998), Andersen Dream (2005), Ur-Hamlet (2006), The Chronic Life (2011).V roce 1979 založil zásadní Mezinárodní školu divadelní antropologie (International School of Theatre Antropology, ISTA) – první zasedání se konalo v Bonnu v roce 1980, poslední bylo organizováno ve spolupráci s Grotowského centrem a proběhlo v dubnu roku 2005 v Krzyżowa a Vratislavi. Ve svém eseji Eurasian theatre, or a chance, Barba píše: "ISTA mi umožňuje získat divadelní mistry ze Západu a Asie, porovnat mimořádně rozmanité metody práce a dosáhnout společného základu techniky - společného pro Západ a Východ, společného pro "laboratoř" a tradiční divadlo, pantomimu, balet a současný tanec . "

Barba je autorem publikací: 
The Paper Canoe; Theatre: Solitude, Craft, Revolt; Land of Ashes and Diamonds - My Apprenticeship in Poland (
s šestadvaceti dopisy Jerzy Grotowského, které napsal Barbovi).

Barba publikoval mnoho studií a knih, které byly přeloženy do mnoha jazyků, mimo jiné např.:The Paper Canoe (Routledge), Theatre: Solitude, Craft, Revolt (Black Mountain Press), Land of Ashes and Diamonds: My Apprenticeship in Poland- následováno 26 dopisy Jerzy Grotowského adresované Barbovi (Black Mountain Press), Arar el cielo (Casa de las Américas, Havana), LaConquista de la diferencia (Yuyachkani / San Marcos Editorial Lima), On Dramaturgy and Directing:Burning the House (Routledge).

Spolu s  Nicolou Savaresem napsal  Slovník divadelní antropologie The Secret Life of  the Performer /Tajemné umění herce/(Routledge) – česky vyšlo v roce 2000/, který shrnuje zkušenosti ISTA z mnohaletého výzkumu asijských a evropských divadelních kultur. 

Barba byl oceněn za své umělecké a vědecké práce 11 čestnými doktoráty z různých vysokých škol, včetně: Aarhus (Dánsko), Ayacucho (Peru), Bologna (Itálie), Havana (Kuba), Buenos Aires (Argentina), Edinburgh (Velká Británie), Hong Kong (Čína), a ve Varšavě (Polsko). Je také držitelem ceny dánské Akademie, ceny mexických divadelních kritiků a mezinárodní  Pirandellovy ceny. Je členem redakčních rad časopisů, jako jsou: TDR: The Journal of Performance Studies, New Theatre Quarterly, Performance Research a Teatro e Storia.

Autor článku: Klára Kadlecová

Cenu THALIA za kritické psaní získal Eugenio Barba