18.03.2018 21:51

Ceny Divadelní kritiky za rok 2017

Divadlem roku 2017 je Komorní scéna Aréna, která zároveň zabodovala v kategorii Poprvé uvedená česká hra, a to Smířením Tomáše Vůjtka v režii Ivana Krejčího. Ceny Divadelní kritiky (dříve Ceny Alfréda Radoka) byly vyhlášeny dnes večer v pražském Paláci Akropolis.

Titul Nejlepší inscenace roku získaly tři loňské projekty. Inscenace s názvem Macbeth - Too Much Blood podle scénáře a v režii Davida Jařaba Divadla Na zábradlí, Deník zloděje Jeana Geneta, Bedřicha Bridela a Miloslava Königa v Divadle Masopust v nastudování Jana Nebeského a Jiráskova Lucerna v režii Hany Burešové v Divadle v Dlouhé. „Skutečně zvítězily tři inscenace, které na základě mínění osmi desítek kritiků získaly shodný počet hlasů. Stalo se tak poprvé za 26 let existence této ankety," komentoval výsledky šéfredaktor pořádajícího časopisu Svět a divadlo Karel Král.

Ocenění za herecký výkon dostala Ivana Hloužková za výkon v adaptaci filmového scénáře Rainera Wernera Fassbindera Strach jíst duši v brněnské Redutě v režii Jana Friče a také Miloslav König za Deník zloděje, jak ho v Divadle Masopust nastudoval Jan Nebeský. Hloužková byla za herectví v této anketě oceněna už potřetí. V polovině 90. let převzala cenu za titulní roli Maryši v brněnském Divadle Husa na provázku v režii Vladimíra Morávka a o deset let později za výkon ve hře Tichý Tarzan v režii Anny Petrželkové na stejné scéně.

Oceněn byl dále scénograf Kamil Bělohlávek. Konkrétně za výpravu inscenace s dlouhým názvem Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých v Naivním divadle Liberec. Autorem nejlepší hudby minulého roku se stal Martin Dohnal za už zmíněný Deník zloděje Divadla Masopust. Ocenění Talent roku 2017 patří herečce a zpěvačce Evě Hacurové známé z pražského Divadla v Dlouhé.

Podle Krále se 15 nominací vázalo na pražské scény, čtyři na brněnské, po dvou na ostravské a liberecké, jedna na ústeckou. „Hlasy v anketě dostalo 76 inscenací, 42 divadel a 39 poprvé uvedených českých her," vypočítal. Historicky nejvíc inscenací roku - čtyři - režíroval Jan Antonín Pitínský. Pětkrát se Divadlem roku stalo Dejvické divadlo a Divadlo Na zábradlí, šestkrát byl za hudbu oceněn Vladimír Franz.

Ostravská Komorní scéna Aréna, vyhlášená letos za Divadlo roku, získala v anketě napříč kategoriemi jedenáct ocenění. Podle statistik jich nejvíc, šestadvacet, nasbíralo pražské Divadlo Na zábradlí.

Držitelé Cen divadelní kritiky (dříve Ceny Alfréda Radoka) za rok 2017:

Inscenace:

  • David Jařab, William Shakespeare: Macbeth - Too Much Blood
    Režie: David Jařab
    Divadlo Na zábradlí, Praha
  • Jean Genet, Bedřich Bridel, Miloslava König: Deník zloděje
    Režie: Jan Nebeský
    Divadlo Masopust, Praha
  • Alois Jirásek: Lucerna
    Režie: Hana Burešová
    Divadlo v Dlouhé, Praha

Ženský herecký výkon:

  • Ivana Hloužková
    Emmi Kurowski ve hře Strach jíst duši
    Národní divadlo Brno - Divadlo Reduta

Mužský herecký výkon:

  • Miloslav König
    Deník zloděje
    Divadlo Masopust, Praha

Divadlo:

  • Komorní scéna Aréna, Ostrava

Poprvé uvedená česká hra:

  • Tomáš Vůjtek: Smíření
    Režie: Ivan Krejčí
    Komorní scéna Aréna, Ostrava

Scénografie:

  • Kamil Bělohlávek - výprava
    Judith Schalansky: Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých
    Naivní divadlo Liberec

Hudba:

  • Martin Dohnal
    Jean Genet, Bedřich Bridel, Miloslava König: Deník zloděje
    Divadlo Masopust, Praha

Talent roku

  • Eva Hacurová - herečka, zpěvačka
Autor článku: ČTK: Jiří Borovička kš

Ceny Divadelní kritiky za rok 2017

Zprávy

22.10.2025

Pozvánka na výstavu Karel Svolinský a Smetanovy opery

Výstava v Muzeu Bedřicha Smetany představuje scénografické dílo významného výtvarníka 20. století Karla Svolinského k operám Bedřicha Smetany. Ve výstavě je možné zhlédnout scénografické kresby, jež sloužily jako předlohy pro jevištní výtvarnou realizaci zmíněných titulů. Návrhy jsou doplněny dochovanými originálními kostýmy, modely scén a dobovými fotografiemi. Výpravy Karla Svolinského k operám Bedřicha Smetany patří k nejvýznamnějším výtvarným interpretacím děl tohoto hudebního velikána.

22.10.2025

Listopadová přednáška Teatrologické společnosti bude věnovaná divadelnímu plakátu

Jak se proměňoval divadelní plakát od první republiky po současnost? Přednáška Terezy Melenové představí publikaci V hlavní roli divadelní plakát, první ucelené zpracování historie českého výtvarného divadelního plakátu. Nabídne vizuálně bohatý pohled na jeho estetické proměny, specifický jazyk divadelní komunikace i tvorbu výrazných autorů v širším kulturním a historickém kontextu. 6. listopadu, 17:00 / Městská knihovna v Praze, Mariánské náměstí 1

21.10.2025

Ballet Prague Heritage: Nadační fond a Institut Pavla Šmoka zpřístupňuje unikátní archiv českého tance

Rok 2025 přináší Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) nejen výročí, ale i nové začátky. Uplynulo padesát let od vzniku Pražského komorního baletu – souboru, který zásadně ovlivnil podobu moderního českého tance. Institut při této příležitosti představuje projekty, které propojují minulost s budoucností: digitalizaci unikátního archivu, sérii setkání s osobnostmi české kultury a putovní výstavu zachycující pět dekád tvorby souboru.